Stránky

pondělí 28. dubna 2025

Galerie Lázne: Milan Kunc | A krása bude!


V naší liberecké oblastní galerii zvané Lázně otevřeli v březnu novou "hlavní" výstavu - v bazénové hale najdete díla  malíře Milana Kunce. Ten z Československa emigroval v roce 1968, později studoval na düsseldorfské akademii nejprve u Josepha Beuyse a potom u Gerharda Richtera. 

Kunc si v 70. letech vytvořil vlastní specifický styl pop-artu, který nazýval ost-pop. Ve svém díle spojoval prvky socialistického realismu (rudé hvězdy, srpy a kladiva) s reklamami či symboly konzumu ze Západu (Coca-Cola, Pepsi, McDonald´s apod.). Později se ale věnoval i ekologickým tématům, klimatické změně, válečným hrozbám. 

Výstava nazvaná A krása bude vznikla u příležitosti jeho loňských osmdesátých narozenin. Průřez jeho tvorbou zahrnuje zhruba 80 děl včetně velkoformátových obrazů, drobných soch a kreseb.

Je to velmi barevné, překvapivé, možná trochu kýčovité, často ale vtipné. Moc jsem od téhhle výstavy neočekávala a nakonec jsem se docela dobře bavila. 

Z oficiální anotace ze stránek galerie:

Krása jako pojem či kategorie a de facto subjektivní lidský vjem má mnoho vizuálních podob a významových rovin. Ač primárně jde o esteticky kladnou hodnotu, je to především abstraktní pojem, se kterým někdy až plýtváme, a většinou závisí i na dobových konvencích – je sociokulturním jevem, skrze který až překotně hodnotíme a klasifikujeme. A proto se dostaví často i sarkasmus. Samotnému estetickému pojmu se asi historicky věnovala nejvíce antika. Posuzovala krásu jako například projev božské dobroty nebo jako řád a symetrii. Vrchol pak našla krása sama v renesanci a definice tzv. zlatého řezu integrovala status harmonického celku, s nímž se pracuje v umění od nepaměti. 

 Krása u Kunce však osciluje mezi barevnými narativy trapného realismu, napůl rovněž přiznává okázalost a subjektivismus, potěšení a slast v přeneseném slova smyslu, leč cíleně v jakémsi nastaveném zrcadle našeho současného globálního přepychu, plýtvání, či spíše někdy i žádoucí ztráty paměti, dotýká se až nepravosti ve vznešenosti kýče. Kunc tak mistrně v moderní manýře participuje jak na surrealismu, tak v pop-artové zkratce své bytostné „východní“ odnoži (EAST-POP), burcuje svým osobitým rebelstvím a sarkasmem, ale nikoli posměchem – nabízí divákovi, aby si vybral, co cítí, co je mu milé ve vesmíru a časo-, či čaroprostoru světa, ve volnosti imaginace. 

 Autor sám předvádí ve své tvorbě v horizontu několika desetiletí různé pohledy na naši civilizaci; na výstavě najdeme rovněž historické práce autorovy, neboť více než 3/4 života žil, pracoval a vystavoval mimo svou vlast (po okupaci v roce 1968 odešel do exilu). Významově a tematicky vychází Milan Kunc z reálií západního světa, světa tehdy zcela jedinečného a neopakovatelného, z liberalismu 60. let 20. století – oproti naší totalitní normalizaci, a ve smyslu zpětné vazby k celosvětové globalizaci a jejího "krásného“ úpadku. Kuncův nádherně krásný svět křičí proti své samotné podstatě a provokuje nás až k filozofickému zamyšlení, co vlastně my, a zde, a teď očekáváme od krásy samotné: zda dobový ideál krásy přenesený v materiálním ikonodulství, či krásný, až božský ideál doby. 

 Milan Kunc považuje samotné malování obrazů za jeden z nejsvobodnějších projevů lidského bytí. Na základě svých zkušeností, cestovatelských a kreativních expedic se dopracoval stylovosti, která dokáže pracovat s naším podvědomím podobně jako například vizuální nástroj reklamy: „Život samotný mě prostě baví, a tak jsem se již od malička nikdy nenudil…“


Stránky autora, bohužen ne moc aktualizované: https://www.milan-kunc.com/

středa 2. dubna 2025

Robert Galbraith: Neklidná krev

S knihami Roberta Galbraitha (aka J. K. Rowlingové) pro dospělé s detektivem Cormoranem Strikem mám trochu problém. Jsou na mě hrozně tlusté a já se ne a ne odhodlat se do nich pustit. Málokdy mám tolik času, abych je zvládla na jeden zátah. A protože Rowlingová je vlastně docela plodná autorka, vyšel letos už sedmý díl této série (Hladový hrob). No a já se mezitím zasekla někde u čtvrtého, a to bylo v roce 2019. Tak jsem se tedy rozhodla to napravit a letošní jaro bude zřejmě ve znamení anglické detektivky...



Po Volání kukačky, Hedvábníkovi, Ve službách zla a nepříliš povedené Smrtící bílé, která se mi navíc úplně vykouřila z hlavy, jsem se tedy s tříletým zpožděním za okolním světem pustila do Neklidné krve. A tentokrát jsem byla nadšená.

Cormoran a jeho firemní partnerka Robin řeší jako obvykle několik případů najednou, ten hlavní je ale čtyřicet let starý. V roce 1974 se jednoho podvečera ztratila cestou z práce lékařka Margot Bamboroughová. Policejní pátrání nepřineslo žádný výsledek, nakonec se případ uzavřel s tím, že mladá žena se stala pravděpodobně obětí sériového vraha Dennise Creeda, tzv. Essexského řezníka, který ve stejné době brutálně zabil několik dalších žen a dívěk. Se zmizením se ale ani po tolika letech nesmířila Anna, Margotina dcera, která si najímá Strikovu agenturu, aby se pokusila zjistit nemožné - co se s její matkou tenkrát vlastně stalo? Zemřela? Utekla? Proč?

  


Cormoran a Robin začínají rozplétat pradávnou historii - prověřují všechny zaměstnance tehdejší poměrně velké lékařské ordinace (3 lékaři, zdravotní sestra, několik recepčních, uklízečka), rodinné příslušníky (manžel, chůva, která se po zmizení Margot za manžela provdala), kamarádky, bývalého milence a další osoby, které se před několika desítkami let k vyšetřování připletly. K mému překvapení si na tu dobu spousta z nich poměrně podrobně pamatuje (já si nevzpomínám ani na to, co se odehrálo minulý týden...). Jenže: co když jejich paměť není tak úplně spolehlivá? Anebo co když někdo z nich záměrně lže? Zajímavé poznatky přináší i policejní spis a zejména soukromé zápisky komisaře Talbota, který případ vyšetřoval, než z něj byl odvolán kvůli zdravotním potížím a psychickm problémům. Jeho ezo ponoření do případu s využitím astrologie šokuje snad všechny zúčastněné. 

Krom toho je ale velká část příběhu opět věnována osobním vztahům hlavních hrdinů - Cormoran tentokrát prochází náročným obdobím, kdy mu umírá jeho teta Joan, žena, která mu a jeho sestře Lucy poskytovala domov a vychovávala je v době, kdy to jejich biologická matka Leda nezvládala. Krom toho ho také pronásleduje expřítelkyně Charlotte a řeší se i problematický vztah Cormorana s jeho otcem, slavným hudebníkem Rokebym. Robin se pro změnu komplikovaně rozvádí a s blížícími se třicátými narozeninami hodně přemýšlí o své budoucnosti, o tom, zda hledat nový vztah a třeba si i pořídit děti, nebo zůstat sama a plně se realizovat v práci, která ji neskutečně baví a přináší svobodu. Mezi oběma obchodními partnery to opět jiskří, ani jeden z nich ale nechce možným milostným dobrodružstvím zkazit to, co mezi nimi funguje - přátelství, kolegialitu a respekt. Případ se na samém závěru podaří překvapivě vyřešit.



Neklidná krev mě opravdu bavila a to jsem si ani nenechala zkazit náladu tím, že jsem se do téhle knihy nejprve pustila ve formě audioknihy. Úplně jsem zapomněla, že jsem to už kdysi zkusila a litovala - Pavel Rimský opravdu není můj oblíbený interpret. Po pár hodinách poslechu jsem to s ním definitivně vzdala a vrátila se k tradičnímu papírovému konceptu. Jak je u Glbraitha obvyklé, opět mě trochu zaskočilo množství postav, kolem kterých se případ točí, zejména v té audioverzi to bylo trochu náročné, nakonec jsem se ale zorientovala (i když takový seznam postav by asi u knihy tohoto rozsahu - Neklidná krev má v českém překladu 976 stran nebyl na škodu). Tempo vyprávění je pozvolné, žádné honičky ani přestřelky vás tu nečekají, spíš se připravte na dlouhé popisy prostředí a důkladné dialogy: Rowlingová umí vykreslit atmosféru jako nikdo jiný. No a opět je to docela vtipné, tohle je například medailonek jednoho z vyslýchaných mužů (který se mimochodem živí tím, že okrádá staré ženy prostřednictvím podvodů se starožitnostmi):

Carl O. Brice je kouč, podnikatel a oceňovaný spisovatel zabývající se mužskou problematikou včetně maskulinity, otcovských práv, gynocentrismu, mužského duševního zdraví, ženských privilegií a toxického feminismu. Carlova osobní zkušenost s gynocentrickým systémem rodinného práva, kulturní mizandrií a vykořisťováním mužů mu poskytuje prostředky a dovednosti, které mu umožňují vést muže ze všech společenských vrstev ke zdravějšímu a šťastnějšímu životu. Ve své oceňované knižní řadě Carl zkoumá tragické dopady moderního feminismu na svobodu projevu, pracovní prostředí, práva mužů a nukleární rodinu.

Inu, těším se na Černočerné srdce a Hladový hrob! 

Hodnocení: 100 %

Robert Galbraith: Neklidná krev
  • Nakladatel: KNIHA ZLÍN
  • EAN: 9788076623262
  • ISBN: 978-80-7662-326-2
  • Doporučená prodejní cena:699 Kč
  • Originál: Troubled Blood
  • Překlad: Šenkyřík, Ladislav
  • Popis: 1× kniha, vázaná, 976 stran, česky
  • Rozměry: 15,3 × 20,5 cm
  • Rok vydání: 2022 (1. vydání)