Stránky

úterý 12. května 2015

Torey L. Hayden: Tichá holka

Poprvé jsem se s Torey L. Hayden seznámila před dvěma lety, kdy se ke mně čirou náhodou dostala audiokniha s názvem Spratek. Byl to příběh šestileté Sheily, zanedbaného a týraného dítěte ze speciální třídy pro děti s poruchami chování, u které její učitelka zjistí nadprůměrnou inteligenci. Přiznávám, že mě ta kniha tehdy úplně pohltila. Problematika vzdělávání dětí s různými hendikepy mě velmi zajímá, sama mám dítě s genetickou poruchou a opožděným psychomotorickým vývojem, takže jsem ráda, když mohu zjistit, jak to funguje jinde.


Nedávno jsem na stránkách nakladatelství Portál objevila nabídku recenzovat novou knihu Torey L. Hayden s názvem Tichá holka. Zajásala jsem a hned se do soutěže přihlásila. Za několik dní na mne čekala na poště velká obálka s „Tichou holkou“ uvnitř.  

O čem je tahle kniha s blonďatým andílkem na obálce? I tentokrát je v centru pozornosti dítě. Sedmiletá  Afroameričanka Venus žije v komplikovaných rodinných poměrech (9 dětí v rodině, každé s nějakou formou poruchy učení či mentálního postižení, alkohol, drogy, různí otcové…). Venus chodí do speciální třídy a … nemluví. Nemluví, nevnímá, vlastně se ani nehýbá. Ovšem někdy ji zničehonic popadne děs, začne mlátit své spolužáky a je zapotřebí několika dospělých, aby ji zklidnili. Učitelé se domnívají, že Venus možná neslyší, nebo že její mentální postižení je tak těžké, že ji neumožňuje přijímat podněty zvenčí. Na začátku roku se ale ve třídě objeví učitelka Torey a ta se s takovým přístupem nechce smířit. 

   

Práce ve speciální třídě ale není vůbec jednoduchá, kromě Venus je tu totiž pár dalších „komplikovaných případů“. Třeba adoptovaná šestiletá dvojčata Shane a Zane s fetálním alkoholovým syndromem (FAS), kteří jsou hyperaktivní, mají poruchu pozornosti, problémy s pamětí a s myšlením vůbec. Nebo osmiletý Jesse s Tourettovým syndromem – pohybovými a zvukovými tiky, kterého rozhodí každá maličkost. Klid ve třídě pak vrcholně narušuje také užvaněný a agresivní devítiletý Billy, se kterým si nikdo neví rady, byť se časem prokáže, že má nadprůměrnou inteligenci. Torey má sice ve třídě asistentku Julii, ta ale vyznává jiné pedagogické přístupy a životní hodnoty, takže s Torey nejsou schopné najít společnou řeč. Torey se ale nevzdává, ze své bohaté speciálně pedagogické praxe vyzkouší snad vše, včetně modifikace chování prostřednictvím odměn a trestů, začne s dětmi zpívat, vymýšlet projekty, které nutí spolupracovat  a po mnohaměsíční práci se jí podaří vytvořit systém, který jsou chlapci schopni akceptovat a ve kterém mohou pracovat. Problém je ale stále s Venus, která pořád nereaguje a potřebuje neustálou péči a vedení.  Torey ji začne předčítat z dětských knížek, představí ji hrdinku jedné komiksové knížky a při tom se snaží z ní vydolovat alespoň náznak komunikace. Zároveň také pomalu zjišťuje, co může být v pozadí Venusiny netečnosti a nemluvnosti. Venus se díky Torey začne konečně dařit, byť vše není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát…

Knížka se čte výborně. Torey L. Hayden (vlastním jménem Victoria Lynn Hayden, narozená v roce 1951) je dětská psycholožka a speciální pedagožka, která ve svých knihách čerpá ze své bohaté profesionální praxe. Torey se specializuje na výuku dětí s mentálním hendikepem,  autismem, s poruchami chování a učení, děti sexuálně zneužívané  i na děti s elektivním (dnes se používá spíše termín selektivním) mutismem, což je nakonec diagnóza hlavní hrdiny Venus.

Torey v knize střídá dialogy, úvahy i popis, velmi autentické jsou části popisující její frustraci ze situace ve třídě (myslím, že většina čtenářů by se v její třídě nechtěla nikdy ocitnout, ani v roli žáka, natož učitele...) i ze vztahu k asistentce, ještě zajímavější je ale popis metod, kterými se snaží třídu stmelit a začít děti konečně učit.  Velmi oceňuji možnost nahlédnout do systémů speciálního vzdělávání v USA, líbí se mi, že cílem speciálních tříd je vždy snaha, aby se děti co nejdříve vrátily do běžné třídy ke svým vrstevníkům a ve speciálních třídách se řešilo jen to, co nezvládají.  I problémový Billy dostává šanci uplatnit svůj talent a může chodit na projektové hodiny do třídy velmi nadaných dětí v sousední škole. Systém je průchodný, a to jak v rámci běžného školního dne, tak v rámci celého kalendářního roku. Jen v Česku to zatím vypadá, že přechodem do praktické či speciální školy se nad žákem zavře voda…


Co mě na knize trochu vadilo, to jsou překlepy a sem tam i chyby v překladu. Některé anglické říkanky mají své české ekvivalenty – třeba říkanka Hlava, ramena, kolena, palceJ Nesedí ani přebal knihy, blonďatý andílek se černošce Venus moc nepodobá…


Přesto je ale Tichá holka knížka, kterou byste neměli minout, zvlášť, pokud máte dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, pokud Vás zajímají sociální otázky kolem vzdělávání, nebo s dětmi prostě pracujete. Já se po dalších knihách Torey L. Hayden rozhodně podívám. 

Děkuji nakladatelství Portál za recenzní výtisk. Pro zajímavost - web autorky Torey. L. Hayden.



Hodnocení: 90%


Torey L. Hayden: Tichá holka
  • Nakladatel: Portál
  • ISBN: 978-80-262-0793-1, EAN: 9788026207931
  • Originál: Beautiful Child
  • Překlad: Bartošková, Linda
  • Popis: 1× kniha, brožovaná, 320 stran, 14,7 × 20,5 cm, česky
  • Rok vydání: 2015 (1. vydání)

3 komentáře:

  1. zas mě to zaujalo! Dala jsem si do seznamu nejdřív "Spratka".
    Díky:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. a po knize Spratek jde Tygřice, což je pokračování ;)

      Vymazat
  2. Od Torey Hayden jsem přečetla všechny přeložené knihy, až na tuhle. Díky za upozornění, že vyšla, zjistila bych to jinak asi až mnohem později... Co nejdříve si ji pořídím a přečtu, tato problematika mě velmi zajímá.

    OdpovědětVymazat