"No, řeknu ti, Radime, až takhle bude někdy klid, víš, že bych si to s chutí poslech znova?"

Ačkoliv se v mnoha věcech spoléháme na digitální nástroje, zřídkakdy skutečně chápeme, jak fungují. Porozumět jim totiž není vždy možné. Zaprvé kvůli skutečnosti, že většinu technologií vlastní nějaká korporace. Zadruhé proto, že pochopit, jak pokročilá umělá inteligence dospěla k vygenerování určitého výstupu, se prostě může zdát nereálné. Je těžké se srovnat s naší nevědomostí a bezmocí vůči kódovaným systémům. Jak se taková situace odráží v umění?
Skupinová výstava Poetics of Encryption vychází z nedávno vydané knihy Nadima Sammana Poetika kódování: Umění v technocénu. Zkoumá kořen slova enkrypce (kódování), které odkazuje na jistou „skrytost“ (z podstaty či záměrnou) a mapuje imaginativní krajinu, v níž se nachází černá místa, černé skříňky a černé díry. Už tato samotná pojmenování naznačují, jak moderní technologie lapají své uživatele a uživatelky, jak pracují skrytě, a jak deformují kulturní časoprostor. Na základě těchto témat je výstava rozdělena do tří částí a pohybuje se na hranici mezi informovaným znepokojením a okultním sněním.
Každá kapitola nabízí imaginativní model toho, kde se inteligentní, vtělený člověk nachází v kontextu světa digitálních tajemství a skrytých mechanismů. Umělecká díla prezentovaná v části Černé místo reflektují stav uzamčení: zachycení či zadržení, pohřbení v technologickém hrobě. Část Černá skříňka zkoumá, jak umělci a umělkyně zobrazují stav, kdy je našemu intelektu zapovězeno dostat se do útrob všudypřítomných spotřebních a průmyslových výrobků. Poslední část nesoucí název Černá díra se zabývá tím, jak superhusté digitální archivy a/nebo výpočetní procesy rozostřují hranice mezi tím, co je uvnitř, a tím, co je vně (situaci spoutání), mezi před a po, mezi smyslem a nesmyslností. V latentním prostoru mezi vyloučením, skrýváním, tajemstvím, hledáním a spekulacemi ohledně technologického nitra spontánně vzniká emergentní „poetika kódování“.
(zdroj: Galerie Rudolfinum)


Julian Charrière: METAMORPHISM XIII, 2016
Umělá láva, roztavené části starých počítačů (základní desky, procesory, paměti RAM, pevné disky, kabely atd.), podstavec z umělého kamene Corian, ocel, bílé sklo. 173 × 68 × 68 cm. Soukromá sbírka, Berlín. S laskavým svolením DITTRICH & SCHLECHTRIEM, Berlín
Tento objekt podobný meteoru vznikl roztavením základních desek, pevných disků a procesorů z notebooků v peci. Dílo vzniklo v době bouřlivých diskusí o termínu antropocén, který se týká geologického dopadu lidstva, a připomíná nám, že i virtuální realita zanechává ekologickou stopu.

Kate Crawford, Vladan Joler: KALKULUJÍCÍ ŘÍŠE, 2023
Tisk na netkané tapety. Různé rozměry. S laskavým svolením autorů
Dílo Kalkulující říše, které spojuje výzkum a design, vědu a umění, obsahuje tisíce individuálně zpracovaných kreseb a textů mapujících staletí konfliktů, hranic a kolonizací. Tento 24 metrů dlouhý diagram graficky znázorňuje prolínání moci a technologií od roku 1500. Dílo tvoří diptych. Jedna jeho polovina se týká témat komunikace a výpočetní techniky, zatímco druhá se zabývá tématem kontroly a klasifikace.

Tohle mě dostalo asi nejvíc...
VIT, 2020
Video, zvuk, stopáž 12′38″
S laskavým svolením Studio Nico Vascellari
Snímek VIT (Visita Interiora Terrae) byl natočen 3. srpna 2020 poblíž Cansiglia v severní Itálii. Tam byl umělec uspán a jeho bezvládné tělo bylo vzato na letecký vyhlídkový let nad vznešeným horským masivem. Dílo dramatizuje rozpor mezi vnitřním a vnějším světem.
Clusterduck: Detektivní práce, 2023
Papír, MDF desky, špendlíky, nitě, akrylová fólie, lepicí páska. Různé rozměry. S laskavým svolením autorů.
Tato instalace obsahuje fyzický archiv memů týkajících se umělé inteligence, politiky identity, esoteriky a dalších témat. Kolektiv Clusterduck, který ve svém projektu balancuje na hraně neúspěchu, se pokouší zorientovat se v současné memetické krajině tím, že spojuje přístup historika umění Abyho Warburga k analýze obrazu s „bláznivým propletencem“ důkazů a hypotéz na zdi, který si nakreslil seriálový detektiv.

Dušan Záhoranský: MIREK A KATEŘINA, VŠECH MOŽNÝCH 65535 GRAFICKÝCH VARIANT PÍSMA NA BUDÍKU, 2019
Serigrafie, černý fix na potištěném hedvábí. Různé rozměry. S laskavým svolením autora
Dílo je meditací o omezeních i expanzivních možnostech v rámci definovaného digitálního systému. Z matematického hlediska odráží myšlenku „kombinatorické exploze“, kdy mohou malé změny souboru parametrů vést k exponenciálnímu nárůstu výsledků. V důsledku je dílo vizuálním průzkumem potenciálu obsaženého v jednoduchých pravidlech, který ukazuje, jaké množství výsledků může vzniknout z konečného systému. Lze jej také vnímat jako komentář ke vztahu mezi abstraktní, matematickou strukturou digitálních systémů a jejich konkrétními, vizuálními výstupy v našem každodenním životě.

Eva & Franco Mattes: P2P, 2022
Serverová klec, serverová skříň, rack server, datový soubor, torrentový software. Různé rozměry. S laskavým svolením autorů a APALAZZOGALLERY
Uměleckým duem provozovaný server připojený k veřejnému internetu, který distribuuje digitální umělecké dílo jako torrent prostřednictvím peerto-peer sítě. Server nemá žádný zobrazovací výstup, takže ho jako umělecké dílo vnímáme pouze skrze blikající diody a zvuk chladicího ventilátoru. A přesto je distribuováno napříč mnoha uzly po síti a je přístupné těm, kdo soubor aktivně sdílejí s ostatními. Server využívá konektivitu a infrastrukturu Galerie Rudolfinum k distribuci online obsahu. Serverová klec vychází z klecí běžných datových center, kde se běžně ponechává prostor navíc, aby se do ní v budoucnu vešlo více datové kapacity. Ke vzniku díla skrytě přispěla Remilia Corporation.

Daniel Keller: FIGURÍNA Z KLUBU SVOBODY, 2013
Batoh Teda Kaczynského zakoupený v USA v úřední aukci, figurína. Batoh: 79 × 42 × 7 cm. Figurína: 113 × 43 × 47 cm. S laskavým svolením autora
Tento skulpturální objekt se skládá z aranžérské figuríny a předmětu, který vytvořil Ted Kaczynski (Unabomber) – člověk známý svým postojem proti technologiím, který v 90. letech 20. století vedl teroristickou kampaň proti „průmyslové společnosti“ z důvodů, které slavně popsal ve svém široce rozšířeném manifestu. Keller tento předmět (batoh, který Kaczynski ručně ušil ve své nechvalně známé venkovské chatě)koupil v internetové aukci, kterou uspořádala vláda Spojených států, aby získala peníze pro oběti útoků a jejich rodiny.