sobota 8. září 2018

Trigy na střeše Národního divadla

O víkendu 8. a 9.9.2018 se na Praze 1 slaví Dny evropského dědictví a otvírají se jindy nepřístupné památky. Výjimečně jsem byla v sobotu v Praze, a tak jsem se na jednu takovou památku vypravila, a to na střechu Národního divadla, podívat se na zdejší Trigy.


Bronzové Trigy (antická trojspřeží) zdobí nárožní pylony Národního divadla a jsou nejlépe vidět z vltavského nábřeží a z Národní třídy. Jejich autorem je sochař Bohuslav Schnirch (1845–1901), který na nich pracoval přes třicet let. Při slavnostním otevření divadla ale Trigy ještě nebyly hotové, a tak byly na pylony umístěny jen sádrové modely v původní velikosti, které však vzaly za své při požáru Národního divadla. Nový architekt Josef Schulz již Trigy z uměleckých důvodů na střeše nechtěl, nakonec se je ale podařilo prosadit díky úsilí Miroslava Tyrše a nátlaku veřejnosti. A tak se na střechu Národního divadla Trigy vrátily, ale až po Schnirchově smrti, v roce 1911, a to v nové podobě, kterou jim vnukli Schnirchovi žáci, sochaři František Rous, Emanuel Hallmann a Ladislav Šaloun (ten podle své ženy Julie vytvořil Victorie, bohyně vítězství, které koňská spřežení řídí).

Za 107 let pobytu na střeše zlaté kapličky toho Trigy dost zažily, nejdramatičtější to bylo asi během druhé světové války, kdy bylo kvůli obavám z bombardování a příp. pádu Trig ze střechy, přistoupeno k vylití soch betonem... To bohužel nezůstalo bez následků, beton se na rozdíl od bronzu neumí přizpůsobit změnám teplot, takže Trigy popraskaly... Restuaračním pracím se Trigy podrobily již  několikrát, naposledy v roce 2007, je plánováno, že by snad mohly dalších 50 let vydržet. 

A jak vypadají Trigy dnes? Podívejte se na fotky. V rámci DED jsem totiž i já vystoupala po 139 schodech až nahoru. A tam mě málem kleplo: ukázalo se totiž, že terasa s Trigami je přístupná návštěvníkům Národního divadla kdykoliv během představení...  Ač chodím do Národního divadla pravidelně (naposledy jsem tu byla na Maryše předevčírem), tak tahle informace mi zůstala utajená! Uklidňuje mě alespoň to, že dnes to bylo s moc zajímavým výkladem dámy z ND+, dostala jsem i leták s jejich dalšími aktivitami a už jsem si jich pár vyhlídla (návštěvu archivu ND, prohlídku fasád s dalekohledem a přednášku o včelách na střeše ND). 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Zajímavé záběry nabízí také dokument České televize, na který se můžete podívat na ivysílání.


1 komentář: