pátek 18. července 2014

Miloš Urban: Přišla z moře

Poslední román Miloše Urbana nese označení román noir či odpověď na krimi-thrillery. Kdo to tedy z toho moře vlastně přišel?


Mladý žurnalista Karel Vrba tráví roční praxi v Anglii v jakémsi místním plátku v malém městečku na pobřeží. Je tu poměrně nuda, lázeňská sezóna ještě nezačala, klid čeří jen sem tam nějaký vandalismus či krádež auta. Jako blesk z čistého nebe tedy zapůsobí zpráva o dívce exotického vzhledu, která se vynořila ve žlutých plavkách z vln a hodinu stála bez hnutí ve vodě, než si jí všimly pobřežní kamery a náhodní kolemjdoucí. Dívka nekomunikuje, nikdo se k ní nezná, a tak skončí v policejní cele předběžného zadržení. Nikdo si k ní neumí najít cestu, ani přivolaná psychiatrička, Karel ale překvapivě boduje. Právě jemu nadiktuje neznámá kráska telefonní číslo, hovor ale nikdo nepřijímá... Netrvá to dlouho a zjistí se, že dívka je dcerou milionáře řeckého původu a pravděpodobně přežila ztroskotání své malé plachetnice. Její snoubenec je ale stále pohřešován. Karel se zaplete do rodinné historie, absolvujeme s ním několik drsnějších scén, aby vše nakonec skončilo (skoro) jako v pohádce: a žili spolu šťastně až do smrti... 

(foto ČTK)
Přišla z moře patří k Urbanovým slabším kouskům. Nějak to už k jeho tvorbě patří, udržuje rytmus skvělá kniha - slabá kniha. Hastrman byl výborný, Paměti poslance parlamentu jen hříčka. Stín katedrály určitě, Michaela nebavila. Santiniho jazyk nadchl, Mrtvý holky nudily. Lorda Morda jsem četla nedávno podruhé, Boletus Arcanus už jsem poslala dál. Takže po předloňské velmi příjemné Pragovce Piccole jsem toho moc nečekala a přesně tak to dopadlo. Děj je rozvleklý, zápletka předvídatelná a nijak oslnivá, hlavní hrdina Karlík protivný. Vytahuje se svou angličtinou, touží být "Englishy" (nikoliv jen britský, ale přímo anglický), cpe se někam, kam nepatří. Ani hlavní hrdinka, žárlivá Cora, není zrovna pozitivní postava. Britská policie vykreslená jako spolek nýmandů, stále se tu opakuje motiv přistěhovalectví, který ale nemá s dějem knihy prakticky nic společného. Odpověď na vlnu severské krimi? To autor trochu přestřelil v odhadu... No, nakonec mě vlastně pobavily jenom dva poslední odstavce knihy. A dobře mu tak!:-)
Poslední Urbanův román Vás neurazí, ale ani nenadchne. Za sebe jsem ráda, že jsem odolala a nekoupila si ho.  Zapůjčení od kamarádky splnilo svůj účel a já mám ve své knihovně místo na další Urbanovu knihu. Pokud vše vyjde podle mých předpokladů, bude skvělá!:-)
Hodnocení: 2/5

Miloš Urban: Přišla z moře

Nakladatel: Argo
ISBN: 978-80-257-0895-8, EAN: 9788025708958
Popis: 1× kniha, vázaná, 296 stran, 11,5 × 16,8 cm, česky
Rok vydání: 2014 (1. vydání)

1 komentář:

  1. Jsem ráda, že jsme se jednou taky shodly v hodnocení, tedy až na ty Mrtvý holky, ty jsou podle mě bombastický! :-)

    OdpovědětVymazat