sobota 2. února 2019

Jiří Anderle: Zlatý věk: s Janem Tůmou o životě a díle

Jiří Anderle patří mezi mé oblíbené vypravěče. Jeho pořad následovaný stejnojmennou knihou Láska za lásku jsem tu již kdysi představila a i po letech si rozhlasové vzpomínání situované na nedělní podvečer většinou nenechám ujít (mám je nastavené jako podcast). 


V létě jsem se v Českém rozhlase na stanici Dvojka dozvěděla, že tento známý malíř a grafik vydává novou knihu, a protože jsem v den křtu byla náhodou i v Praze, vypravila jsem se na autogramiádu. Přiznám se, že mě množství lidí i drsné způsoby některých seniorů ve frontě trochu zaskočily, ale nakonec to bylo milé setkání, ze kterého jsem si odnesla knihu i s věnováním. 




Zlatý věk je knížka, která vyšla u příležitosti malířovy retrospektivní výstavy Panoptikum / Cabinet of curiosities, která se uskutečnila za velkého zájmu návštěvníků v Obecním domě v Praze na přelomu let 2016 a 2017. Zaznamenává tři setkání Jiřího Anderleho s rozhlasovým režisérem a moderátorem Janem Tůmou (pokud jste někdy poslouchali rozhlasovou stanici Vltava, tak jeho hluboký hlas určitě znáte). Oba staří pánové rozprávějí nad vybranými obrazy a grafickými listy a ve spojení s uměním samozřejmě přijde řeč i na životní osudy Jiřího Anderleho - na mládí, bydlení na Novém Světě na Hradčanech, na cestování po světě s Černým divadlem Jiřího Srnce i na setkání s mnoha inspirativními lidmi. Některá díla či příhody jsou pak východisky k hlubším úvahám nejen nad životem. 

Musím říct, že mě řada z těch rozebíraných děl a technik vážně zaujala a stejně zajímavé pro mě bylo i zjištění, kolik světoznámých galerií Anderleho díla vlastní (např. Metropolitní muzeum v New Yorku, pařížské Centre Pompidou a další). Já ho díky těm rozhlasovým pořadům vlastně vnímám mnohem víc jako vypravěče a pamětníka, než významného malíře (i když řadu jeho obrazů znám, třeba z pavlíkovské galerie). Na druhou stranu, nebylo to úplně snadné čtení,  trochu mě rušila snaha  Jana Tůmy o prosazování se (já vím, dialog, ale...), některé jeho úvahy mi nebyly na první dobrou úplně srozumitelné... Naštěstí se z toho podařilo téměř vždy (a prakticky vždy zásluhou Jiřího Anderleho) vykřesat nějaký uchopitelnější tvar, zajímavou myšlenku, novou informaci.  


Kniha je každopádně moc pěkně graficky zpracovaná (taky aby ne!), krom reprodukcí obrazů zaujme i zajímavě zpracovaná předsádka s tužkou psanými vzpomínkami a poznámkami. V mé Čtenářské výzvě 2019 bude tahle kniha figurovat v kategorii Kniha, která mě zaujala svou obálkou. 





   

A tak jsem nakonec ráda, že jsem knížku pořídila a pod stromečkem konečně i přečetla. Bylo to čtení, které se do vánoční atmosféry nečekaně příjemně hodilo. Pokud Vás zajímá Jiří Anderle jako malíř, pak je tohle knížka právě pro vás. Vydalo nakladatelství Radioservis, ve kterém si můžete knihu objednat. 

         



Hodnocení: 80%

Jiří Anderle: Zlatý věk: s Janem Tůmou o životě a díle
  • Nakladatel: Radioservis
  • EAN: 9788087530993
  • ISBN: 978-80-87530-99-3
  • Popis: 1× kniha, brožovaná, 120 stran, česky
  • Rozměry: 20 × 20 cm
  • Rok vydání: 2018 (1. vydání)

Žádné komentáře:

Okomentovat