sobota 19. března 2022

Markéta Mráčková, Barbora Šimonová: Ahoj sestro, vítej v Číně

Na tuhle knihu jsem narazila díky podcastu Bourání na rádiu Wave. Karolíná Vránková si tentokrát pozvala dvě sestry, architektky Markétu Mráčkovou a Barboru Šimonovou ze studia Cosa, a mluvila s nimi nejen o jejich studijním pobytu v Číně (ale třeba také o architektuře 80. let minulého století, kterou obě architekty mapují). Vzhledem k tomu, že jsem Říši středu před lety také navštívila a architektura mě zajímá obecně, usoudila jsem, že bych si tuhle knihu chtěla přečíst. 

Kniha „Ahoj sestro, vítej v Číně“ reflektuje pětiměsíční pobyt Markéty Mráčkové a Barbory Šimonové v čtrnáctimilionovém severočínském městě Tchien-ťinu, od září 2019 do ledna 2020. Kniha je inspirována zážitky a zkušenostmi, které načerpaly během studia ve Škole architektury na Tchien-ťinské univerzitě v rámci studijního výzkumného stipendia. Vychází z osobních zážitků, místních motivů, deníkových zápisků, přečtených knih a článků. 


Kniha je složena z nesourodých kapitol, které reflektují čínskou historii a současnost, zabývají se kulturními odlišnostmi, ale architektura netvoří ani zdaleka hlavní část knihy, jak jsem čekala. Bavily mě zejména postřehy týkající se současného života v Číně - popisy studentského života, jídlo, povinné aplikace, koronavirus. 


Nenadchla mě ale zejména výtvarná podoba knihy, kniha je vytičtěná na nějakém recyklovaném papíře, fotografie jsou v ní sice četné, často ale ve velikosti zhruba poštovní známky. Chápu, že fotky města, které je plné smogu, nejsou zrovna krásné, taky si pamatuju, co jsem v Číně vyfotila, ale tohle se mi vážně moc nelíbilo. Do toho mě hrozně rozčilovalo používání otočených fotografií na šířku a měnící se formát popisků u fotografií (jednou zarovnání na prapor, podruhé zarovnání zleva). Jsem ráda, že jsem si knížku půjčila v knihovně a nemusím ji mít v knihovně:-)



 


Jako takový trochu blogový vhled do života v současné v Číně dobré, ale moc víc od téhle knihy nečekejte. 





Docela zajímavé video na youtube: 



Markéta Mráčková a Barbora Šimonová jsou architektky, absolventky Školy architektury AVU v Praze. V současné době působí jako asistentky Ateliéru architektury IV na UMPRUM. V roce 2016 založily kulturní družstvo cosa.cz, věnující se architektuře, umění, hudbě, literatuře a práci s filmem. Jsou spoluautorky knihy Legenda o sídlišti (2015), vydaly překlad příběhů Melancholie a dobrodružnost stavění: 25 zapomenutých staveb od Gottfrieda Müllera (2016), od roku 2016 se věnují natáčení portrétů staveb vzniklých v 80. letech. V roce 2020 byly nominovány na cenu Architekt roku.

z webu cosa.cz

Hodnocení: 60 %



Markéta Mráčková, Barbora Šimonová: Ahoj sestro, vítej v Číně
  • Nakladatel: cosa.cz, kulturní družstvo
  • ISBN: 978-80-270-8958-1
  • Popis: rozměr 170 x 240 mm, 141 s., bar., česky
  • Rok vydání: 2020

Žádné komentáře:

Okomentovat