sobota 20. dubna 2024

Kristýna Plíhalová: Bažina v obýváku a jiná dobrodružství

Někdy je to se mnou sranda. Zaslechnu nebo si někde přečtu o zajímavé knize, letmo si poznamenám její název a pak si ji rezervuju v knihovně. I když si pořád hodně knížek kupuju (a ony se mi pak vrší po bytě), jsou žánry a knihy, které si chci nejdřív přečíst, a pak se teprve rozhodnout, jestli je chci mít doma. Jenže, pokud jde o nějaký nový zajímavý kousek, je na knížku v knihovně zpravidla fronta rezervací, takže se to čekání docela protáhne. Po pár měsících mi pípne esemeska z knihovny a já vůbec netuším, co tam na mě čeká.



Jako dneska: Bažina v obýváku a jiná dobrodružství. Hmm, tak v dětském oddělení? A komiks? No, prosím. Listuju si, smysl nenacházím, ale baví mě to čím dál víc. Dobrodružství dvou malých dětí, Jáchyma a Josefíny, jak to tak vypadá. A taky jejích rodičů, hlavně maminky, která je jakýmsi vypravěčem, filtrem, katalyzátorem a někdy také subjektem, kterému se příběhy dějí nebo jsou mu vyprávěny. Střídají se různé techniky, kresba, malba, někdy je to komiksový příběh na pár stránek - to hlavně u vyprávění s holčičkou, jindy jen zachycení gagu nebo anekdoty v jednom celostránkovém obrázku - za tím většinou stojí kluk. Celé je to rámované zásadní rodinnou akcí - malováním v ložnici, při kterém se najdou staré zápisky, fotky a vzpomínky. A tak jsou v obrázcích zachycené originální dětské nápady, vtipné historky, fantazie i každodenní momenty z náročné reality mámy na rodičovské dovolené, včetně pocitů zmaru a únavy. 



„Matka je holt strojvedoucí rodiny, nebo alespoň údržbář“.

„Možná bych měla odejít a nechat je, ať si najdou nějakou lepší maminku, která víc vydrží,“ říká si plačící matka sedící u postýlky

 


Je to milé, často vtipné (ale nijak násilně, spíš jemně humorné), občas vykoukne i nečekaná hloubka, my mámy si vzpomeneme, jak to bylo těžké, když bylo dítě malé (ne, že by to bylo teď lehčí, ale je to jiné). Rozhodně ale tyhle drobné postřehy dokážou vtáhnout, zaujmout a inspirovat. Je to skvělý typ deníku, škoda, že neumím malovat, takovouhle vzpomínkovou knihu na tuhle životní etapu bych hrozně chtěla mít.



Autorka, Kristýna Plíhalová, v závěru své knihy vzkazuje:

  


Milé čtenářky, milí čtenáři, myslím, že bych vám o této knize měla něco říct.

Před osmi lety jsem se stala maminkou, takže většinu času jsem trávila se svými dvěma batolaty. Zjistila jsem, že když si tu a tam něco nenakreslím, asi se nakonec dočista zcvoknu. Komiksy pro mě byly způsobem, jak si udržet tvůrčího ducha, odpočinout si od nádobí, prádla a brzkého vstávání i jak si vylepšit řemeslné dovednosti.

Jáchym s Josefínou mi denně připravovali zajímavé náměty a já jsem si díky nim mohla zkoušet nejrůznější výtvarné a vypravěčské techniky. Podívat se na svůj život zvenku, jako by to bylo komiksové dobrodružství, je neuvěřitelně osvěžující. Doporučuju, abyste si to zkusili taky.

Kristýna


  

Nakonec jsem si vzpomněla, kde jsem o knížce četla - v Deníku N vyšel v březnu článek Ireny Hejdové 11 + 1 tipů na nové knihy, které vám pomohou vychovat z dětí dobré dospělé. O Bažině v obýváku se tam píše: "Toto je kniha vhodná pro matky i jejich děti. Pro matky bude mít terapeutický potenciál, pro děti třeba větší pochopení pro občasné rodičovské vyčerpání."

A ještě oficiální anotace:

Jáchym a Josefína navštěvují cizí planety. Zabydleli byt přibližně dvěma sty tisíci koček. Vymysleli hru „Čuchni si k mojí ponožce“. Mají rádi růžové nosorožce, co dělají duhu. A dokonce vám prozradí, co je to kydel. Všechny příběhy v této knize se skutečně odehrály. Hlavně ten o bažině, která se rozprostírá v obýváku. Zážitky správných sourozenců se v hravém i rozpustilém komiksu proměňují ve výlety do světů plných fantazie. Mizí během nich rozdíly mezi realitou a dětskou představivostí, každodennost se v kruhu milující rodiny proměňuje v pestrobarevná dobrodružství.

Jejich příběhy přímo vyzývají ke společnému čtení a hraní. Děti i rodiče si čtení užijí po svém a všichni se na stránkách knihy uvidí. Opakuje se tu motiv hry, dětského pábení i rodičovství, kdy jsou náročné dny vykoupené jiskrou v očích dětí a jejich schopností vytrhnout dospělého ze strastí všedního dne. Kreslený humor se tu potkává s komiksovou poezií.

Těch dětských knížek jsem si v knihovně rezervovala víc, tak se těšte:-)



Kristýna Plíhalová (1985) vystudovala dramaturgii na DAMU. Komiksu se věnuje přes deset let, ilustrovala řadu knih pro děti a mládež, podílí se na animovaném seriálu Anča a Pepík a na dalších dětských pořadech České televize.

Hodnocení: 100%



Kristýna  Plíhalová: Bažina v obýváku a jiná dobrodružství


  • Nakladatel: Paseka
  • EAN: 9788076372955
  • ISBN: 978-80-7637-295-5
  • Doporučená prodejní cena: 349 Kč
  • Popis: 1× kniha, vázaná, 120 stran, česky
  • Rozměry: 20,5 × 26 cm
  • Rok vydání: 2023 (1. vydání)

Žádné komentáře:

Okomentovat