pátek 29. dubna 2016

Radka Třeštíková: Bábovky

Vím, že literatura pro ženy není většinou moc dobrý nápad. Ale Radku Třeštíkovou mi pár lidí celkem chválilo (napsala Dobře mi tak a To prší moře), tak jsem jí chtěla dát šanci. Ale fakt to nebyl moc dobrý nápad..... 


Rebeka má ženatého milence Martina, miluje ho a čeká s ním dítě. Karolína je Martinova manželka, dítě čeká taky, ale ne s Martinem, nýbrž se Zdeňkem, kolegou z kanceláře. Aby se mohl s Rebekou vídat, používá Martin jako zástěrku kamaráda Patrika. Patrik má kromě podnikavé ženy Johany ještě milence Květoslava. Jeho matka celý život šetřila, aby Květoslava zaopatřila. Jenže právě tyhle uspořené peníze se jí jednoho dne někdo ukradne – možná je vzala  kamarádka Magda, matka Rebeky, která nakupuje na zájezdech šmejdů? Nebo to byla patnáctiletá adoptovaná Nikola, na kterou její bohatí rodiče nemají nikdy čas?  Nebo někdo další?  Kam se ten svět řítí? Proč se chováme tak, jak se chováme?

Máte-li rádi propracované psychologické příběhy, ve kterých se řeší mezilidské vztahy, pak Bábovky zkuste. Najdete tu manželskou nevěru i manželství poznamenané dlouhým čekáním na těhotenství, skřípající vztahy rodičů a dětí, náročné osudy osamělých matek, homosexuální partnerství i prostituci.  Každou kapitolu knihy vypráví jedna vypravěčka, všechny příběhy na sebe ale navazují, prolínají se, úzce spolu souvisí, i když to ne vždy postavy tuší.  Kromě střídání vypravěčů se prolínají i časové roviny, vzniká vcelku plastický a komplikovaný příběh ze života.

Knížka se celkem dobře čte, je psaná lehce, s vtipem a ironií. Je samozřejmě určena především čtenářkám, které asi nejvíce ocení  psychologicky orientované příběhy ze života – vždyť vztahy s dětmi, partnery, prarodiči, to všechno každá z nás velmi dobře zná:-) 

Nevím ale, jestli každá čtenářka uvítá komplikovanost děje. Ze začátku mě bavilo, jak se informace postupně propojují, když ale počet hrdinů narůstal (celkem 12 hlavních, plus spousta vedlejších), začalo to být spíše překombinované. Skoro jsem měla tendenci si ty propletené vztahy kreslit. Obávám se, že řada motivů zůstane méně pozorným čtenářkám utajena.  A ani konec rozuzlení nepřinese. Možná je to pobídka k opakovanému čtení? Nevím. Ke kávě dobré, ale moc víc toho nečekejte. 


Hodnocení: 65%

Radka Třeštíková: Bábovky
  • Nakladatel: Motto
  • EAN: 9788026706045
  • Popis: 1× kniha, vázaná, 328 stran, 11,5 × 18,5 cm, česky
  • Rok vydání: 2016 (1. vydání)



6 komentářů:

  1. naprosto souhlasím,
    docela by mě zajímalo, jestli mi některé "detaily" děje nějak ušly při nekoncentrovaném čtění a nebo se v textu objevily mezery - tak třeba: ukradené peníze - autorka naznačuje, že je vzala Magda, posléze vrátila...ale proč pak její dcera říká, že matka si nechává opravit kuchyň, ještěže měla našetřeno...?no a propojení Saši/Lukáše Prokopa s Lindou(nejsem si jista..?), to už je příliš náhodná zápletka, nebo se to zdá jenom mně? A taky dějová linka Magdy a její zachránkyně před šmejdy, to je dosti přitažené za vlasy - že by se šéf zřekl lukrativní pohledávky, protože jej o to poprosila zaměstnankyně na mateřské? Opravdu někdo s právnickým vzděláním věří tomu, že se to ve firmách "šmejdů" děje? o tom jakou asi motivaci měla ta zaměstnankyně na mateřské( v té spoustě postav se mi vytratilo její jméno a nemám motivaci knihu znovu otevřít...) raději nemluvě, že? Myslím, že je to velmi přeceněný bestseller.

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj,
    podle mne jsou Bábovky naprostá slátanina, recenzi jsem napsal zde:

    http://kniznirecenzeetc.blogspot.cz/2016/08/radka-trestikova-babovky.html

    Zdraví Honza

    OdpovědětVymazat
  3. Díky bohu, že nejsem jediná s tímto názorem! Příjde mi, že je z této knihy odvařenej celej svět a cítím se skoro až špatně, že mám úplně opačný názor.)

    Naposledy přečtená kniha byly Bábovky, které jsem si koupila pod ohromným mediálním nátlakem. Pozitivní recenze koukaly z každého instagramu. Bylo mi slíbeno zábavné, odpočinkové, letní čtení plné milých holčičích problémů. Upřímně si nepamatuji, kdy naposledy jsme četla horší knihu. Knížka byla předvídatelná, děje nesmyslně nedokončené, usmála jsme se maximálně jednou a naopak byla kniha dost smutná, depresivní a z holek dělala spíš chudinky než zábavné bytosti. Nechci být zlá, ale nevidím ani jeden důvod, proč by tato kniha měla existovat, prostě vám absolutně nic nepředá a nezpříjemní žádný okamžik. Maximálně jsem schopná ocenit spojitost hlavních hrdinek, která se tedy objevuje od začátku do konce, ale někdo kdo nečte pozorně v tom může mít trochu zmatek. Čte se jednoduše, vše je možná až moc zašmodrchané, překombinované, často nesmyslné a smysl nedávající, chybí rozuzlení, ukončení, smutek přechází až do lehké deprese. Pro mě by lepší čtení na dovolenou bylo i Napsáno životem, nebo Čas na lásku xD.

    OdpovědětVymazat
  4. Knihu jsem dostala k Vánocům a musím nesouhlasit s vašimi hodnoceními. Mě se knížka líbí, je to takové oddychové čtení na dovolenou. Nedá se to srovnávat s velkými díly. S tím sem počítala a proto mám na knihu pozitivní hodnocení, které jsem sepsala i do článku - http://datafi.cz/babovky/

    OdpovědětVymazat
  5. Nevíte někdo, jestli jsou Bábovky jako audiokniha? Nějak jsem ji nedokázala na internetu najít, ale ráda bych si ji alespoň poslechla. Nemám moc kvůli práci čas na to, abych si po večerech četla. Přes den, tak to už vůbec. :) Ale jezdím hodně v autě, tak bych si ji mohla poslechnout alespoň tam. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. https://www.audiolibrix.com/cs/Directory/Book/2686/Audiokniha-Babovky-Radka-Trestikova?utm_capaign=2686&gclid=CjwKCAjwtcCVBhA0EiwAT1fY7z1beoF2vkghdhUgWzIl65serkETMZN-7sIX7o350ff_qLoyzte0aRoCCwoQAvD_BwE

      Vymazat