pondělí 9. listopadu 2015

Peter May: Muž z ostrova Lewis (audioverze)

Můj druhý (a pohříchu zatím jen) literární výlet na Vnější Hebridy. Schválně se podívejte na obrázky – nelákal by Vás výlet na tohle místo?

 

Zdroj obrázků: CK Poznání
První díl volné trilogie zvaný Skála mě dost zaujal, ale na druhý díl nějak nebyl  v záplavě jiných knih a dalších aktivit čas. Nedávno mě ale čekalo několik dlouhých přejíždění v autě, resp.  v autobuse,  tak jsem si řekla, že bych si mohla druhý díl pustit jako audioknihu. Ostatně – nahrávka Muže z ostrova Lewis  vyhrála první  cenu v soutěži o Audioknihu roku 2014, to nemůžu šlápnout vedle. A nešlápla jsemJ


Detektiv  Fin Macleod, hlavní hrdina Skály, se po smrti svého syna a po rozvodu s bývalou ženou  rozhodl odejít od policie a vrátit se na rodný ostrov Lewis. Hodlá tu opravit dům po rodičích a začít nový život. Shodou okolností je ve stejnou dobu na ostrově nalezeno v rašelině tělo mladého muže. Archeologové doufají, že to bude další důkaz o prehistorickém osídlení ostrova, jenže je tu háček. Onen mladík z rašeliny má na ruce vytetovaného Elvise Presleyho a vše ukazuje na to, že rozhodně nezemřel přirozenou smrtí. Poté, co se analýza DNA prokáže, že mrtvý je nějakým způsobem spřízněný s Tormodem Macdonaldem, otcem Finovy první lásky Marsaili, pustí se Fin do vlastního pátrání. Tormod bohužel není schopen nic vysvětlit, trpí stařeckou demencí a péče o něj je velmi namáhavá. Fin se pomalu prokousává složitou historií a zjišťuje, že Tormod si celou svou identitu vymyslel. Kdo je vlastně ten starý muž v pečovatelském domě? Jaký měl vztah k zavražděnému mladíkovi? Má na jeho smrti nějaký podíl? Pomůže tajemství odhalit starý mafián, stárnoucí televizní hvězda, nebo záhadný etno-vzor?

V knize se střídají dvě vyprávění – jednou linií je pátrání bývalého detektiva, který navštěvuje místa a lidi, kteří by si mohli na dobu před padesáti lety pamatovat, druhou, neméně zajímavou, je pak vzpomínání starého Tormoda na mládí a dospívání. To se ale odehrává jen v jeho hlavě, navíc je poznamenáno starcovým zdravotním stavem, zapomínáním a popleteností. Postupně se ale obě hlavní linky proplétají a spějí k překvapivému závěru.


Musím říct, že Muž z ostrova Lewis je skvělou audioknihou. K technickému zpracování nemám vůbec žádnou připomínku.  Jiří Dvořák má podmanivý hlas, pasáže, kde čte zmateného Tormuda, jsou úplně přirozené a uvěřitelné, posluchači  tu bezmoc starého člověka, který se přestává orientovat ve světě kolem, přibližuje dokonale. Hudební předěly mezi kapitolami doplňují temnou atmosféru knihy, nejsou moc dlouhé, stejně tak jako jednotlivé kapitoly. Dobře se mezi nimi hledá a navazuje na předchozí poslech. Jitka Škápíková, režisérka nahrávky, je prostě profík.


Muž z ostrova Lewis je opět mix žánrů. Není to klasická detektivka, spíš psychologický thriller s tajemstvím a detektivními prvky. Tentokrát se s autorem vracíme do čtyřicátých a padesátých let minulého století, do zvláštní historické etapy, kdy vrcholily náboženské sváry mezi protestantskou většinou a katolickou menšinou. Jedním z důsledků byla i tehdejší praxe posílat sirotky katolického vyznání, tzv. domovany, na málo obydlené skotské ostrovy, kde fungovali jako levná dětská pracovní síla. Chcete se o tom dozvědět víc? V knize Muž z ostrova Lewis tu možnost máte, a navíc ve velmi atraktivní a čtivé podobě.

Jediná moje připomínka je k samotnému závěru knihy – finální scéna mi přišla přece jen trochu přehnaná a patetická. Můj dojem z knihy to ale nezkazilo. A tak přede mnou stojí už jen závěrečné dilema – mám si poslední díl trilogie, Šachové figurky, přečíst nebo poslechnout?:-)


Hodnocení: 100 %

Peter May: Muž z ostrova Lewis
  • Nakladatel: OneHotBook
  • Interpret: Dvořák, Jiří
  • Režie: Škápíková, Jitka
  • Popis: 57 x mp3, délka 11 hod. 29 min., velikost 637,1 MB, česky
  • Rok vydání: 2014



Peter May: Muž z ostrova Lewis
  • Nakladatel: Host
  • ISBN: 978-80-7491-476-8, EAN: 9788074914768
  • Originál: The Lewis Man
  • Překlad: Kaprová, Linda
  • Popis: 1× kniha, brožovaná, 349 stran, 12,5 × 19,4 cm, česky
  • Rok vydání: 2015 (2. vydání)

2 komentáře:

  1. Já bych tam jela - až zase přijde vlna veder. krásně tam přece fouká:) Celá trilogie se mi moc líbila.
    Přečetla jsem už i ty dvě "čínské" detektivky, ale tam mi přijde zajímavá spíš jen ta Čína...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já myslím, že tam musí být opravdu krásně. I za toho větru:-) Z čínské série jsem dala jen Pána Ohně (http://naskokjinam.blogspot.cz/2015/07/peter-may-pan-ohne.html) a nějak mě to nenadchlo. Takže na další díly se nechystám... Život je krátký:-)

      Vymazat