pátek 22. března 2019

Stanislav Češka: Případ tajemného lukostřelce

Loni na podzim jsem četla jednu detektivku od Stanislava Češky, která se odehrávala v současném Brně. Nebyl to úplně můj šálek kávy, nicméně když jsem se snažila zjistit něco o autorovi, zjistila jsem, že píše také historické detektivky situované na Velkou Moravu. To mě celkem zaujalo, takže když se vyskytla příležitost přečíst si jednu z knih této série, neváhala jsem. Volba padla na nejnovější přírůstek, knihu Případ tajemného lukostřelce. 



Hlavním hrdinou knihy (a zřejmě i celé série, která aktuálně čítá již 11 dílů) je kníže Slavomír z rodu Mojmírovců, který spolu se svým vikingským přítelem Erikem vyšetřuje zločiny na Velké Moravě. Tentokrát se snaží vypátrat totožnost tajemného lukostřelce, který v Moravgradu zastřelil lukem několik kněží, to vše v době, kdy tu umírá arcibiskup Metoděj, Slavomírův velký přítel. Zločinec narušil atmosféru, která na hradišti panuje, odhalení zločince je tedy prioritou nejen Slavomíra, ale i krále Svatopluka. Slavomír s Erikem se rychle pouštějí do pátrání, mají už s podobným vyšetřováním své zkušenosti. Pečlivou prací se stopami, svědectvím svědků i pátráním po motivu se rychle blíží k pachateli. Jenže nebezpečí nečíhá jen na služebníky Boží...

U této knihy jsem se cítila mírně pobavena (to je výraz, který se v knize mnohokrát opakuje, Slavomír je mírně pobaven snad celou knihu). Přišlo mi vtipné přenesení současných kriminalistických metod do raného středověku - Slavomír s Erikem si nezadají se svými slavnějšími následovníky (Sherlock Holmes a Watson, Bodie a Doyle, Dempsey a Makepeacová), umějí brát pachové stopy (vtipný Hopův hrnec), zvládají ohledání mrtvého (doktor Knecht by z nich měl radost) i posouzení místa činu, vlastně jim chybí už jen ten set s různými typy očí, nosů, vousů a vlasů, aby byli dokonalí. Zajímavé je i to vylíčení historických událostí a prostředí - před několika lety jsem strávila skoro celý jeden den na slovanském hradišti v Mikulčicích, po kterém nás provedl jeden místní archeolog, rodinný známý, kterého jeho práce moc baví. Bylo to úžasné a několikrát jsem si na to při čtení knihy vzpomněla. Na druhou stranu, případ samotný zas tak extra není, od začátku je víceméně zřejmé, kdo je pachatelem, čeká se jen na důkazy, příp. přichycení při činu. Pokud miluje v detektivkách napětí, kdy se pokoušíte zjistit z dostupných indicií, kdo je vrah, tak to tady prostě  nenajdete. 

Jste-li fanouškem historie a chtěli byste se na chvíli přenést do doby před více než jedním tisícem let (děj knihy se odehrává v roce 885), zkuste některou z knih této série. Chcete-li, aby Vám šel mráz hrůzou po zádech, příp. si chcete užít potěšení při pátrání po pachateli, pak tahle kniha pro vás asi nebude a budete muset zkusit nějakou jinou knihu z produkce nakladatelství MOBA, kterému tímto děkuji za recenzní výtisk:-)



Hodnocení: 65%


Stanislav Češka: Případ tajemného lukostřelce


  • Nakladatel: MOBA
  • EAN: 9788024383286
  • ISBN: 978-80-243-8328-6
  • Popis: 1× kniha, vázaná, 248 stran
  • Rozměry: 12,5 × 20,5 cm
  • Rok vydání: 2019 (1. vydání)


Žádné komentáře:

Okomentovat