pátek 15. března 2019

Tereza Semotamová: Ve skříni

Pravidelně poslouchám jako podcast literární rozhlasový pořad Knížky Plus. Někdy na konci ledna tam byl rozhovor se spisovatelkou a překladatelkou Terezou Semotamovou o její nové knize Ve skříni. Její předchozí kniha Počong aneb O pinoživosti lidské existence, kterou napsala s Jakubem Vítkem, mě minula, ale povídání s autorkou mě docela zaujalo a uvízlo v hlavě (poslechnout si ho můžete tady).



O měsíc později jsem tuhle knihu našla mezi nominovanými tituly na Magnesii Literu s tímto odůvodněním: Vypravěčka novely se po návratu z ciziny rozhodne pobývat ve skříni umístěné ve vnitrobloku činžovních domů. Vyjadřuje tak provizornost, s nímž vnímá svůj život. Pobytem ve skříni odmítá stereotypy úspěchů pracovních a rodinných. Neobvyklý pobyt jí umožňuje soustředit se na svůj vnitřní svět a přemýšlet o hodnotovém nastavení soudobé západní společnosti. Sarkasticky odhaluje povrchnost a umělost, čímž novela otevírá otázku, nakolik jde o výstřední a výjimečnou hrdinku a nakolik vyjadřuje obecnější životní pocit generace dnešních pětatřicátníků. Próza vyniká přirozeným, a přitom barvitým a hravým jazykem, ale i dialogy, s jejichž pomocí na malém prostoru postihuje dramatičnost každodenních situací. Novela umně bourá hranici mezi doslovným a symbolickým a z jednoho do druhého přechází stejně plynule, jako hrdinka přechází zevnitř skříně ven a zase zpět.

Včera odpoledne jsem na "Ve skříni" narazila ve skříni nových knih v naší knihovně. Venku bylo dost hnusně, nikam jsem nespěchala, a tak jsem si s knížkou zalezla do jednoho z četných křesel a začetla jsem se. Příběh mě postupně vtáhl, tak jsem zrušila následující program, našla jsem si pohodlnější chaisse longe a strávila v knihovně další skoro dvě hodinky, neviditelná, skoro jako hlavní hrdinka knihy.  

O čem Ve skříni je? Vypravěčkou a hlavní hrdinkou je Hana, zhruba pětatřicátnice, toho času bez práce, bez bytu, bez přítele. Vrátila se z ciziny, evidentně prožívá náročnější období, ale nechce se jí nic řešit ani vysvětlovat. A tak se z nedostatku jiné příležitosti nastěhuje do skříně IKEA nastěhované do vnitrobloku. Na záchod chodí do vietnamské večerky, občas pohlídá děti ségře, sem(o)tam někoho potká, rodině tvrdí, že má novou práci a bydlení na ubytovně, svůj letní čas ale utrácí spíš couráním po městě.  Z jejího vyprávění/vzpomínání/snění/fantazírování se pomalu dozvídáme, co ji dovedlo do této situace, proč už není v Německu, kde je ex-přítel, proč nemá skoro žádné věci, jaká je její rodina, přátelé atd. Líčení je to značně nelineární, občas se čtenář ztrácí v čase i realitě, ale nakonec se zase najde, byť je to dost pestrý kaleidoskop vzpomínek, příběhů, poznámek. 

Co ale zaujme nejvíc, to je styl, kterým je kniha napsaná. Hravý jazyk, sem tam ironie, vypointované dialogy, občasné zabroušení do jiného žánru (internetový chat, repliky z nemocnice), slovní hříčky, popkulturní odkazy od Kocába  přes youtube a Poštu pro tebe, až k Nedvědovi (Honzovi!).  Hrdinka nemá jasno, jestli se chce zařadit do řady, mezi ty pracující, pečující, rodící.... Objektivně je v celkem depresivní situaci, jí to tak hrozné ale nepřijde, je jasné, že jde jen o dočasné řešení, vždyť léto se chýlí ke konci a do skříně začíná pršet. 

Nejsem si jistá, že by šlo o generační výpověď, jak naznačují některé recenze, já jsem o dekádu starší a celkem chápu, o čem autorka píše. Ve skříni mi trochu připomněla jinou knihu, která byla na Magnesii literu nominována loni - Lapače prachu Lucie Faulerové. Byť už se mi detaily vykouřily z hlavy, i tady šlo originální práci s textem, autentičnost, apatii spojenou s nějakou tragédií tušenou v pozadí, depresivní situaci. Podobný dojem mám z knihy Ve skříni. Jsem ráda, že se mladé české autorky tak začínají prosazovat a doufám, že ve mně pocit z této knihy dlouho zůstane. A budu držet palce 7.4.2019, kdy se Magnesia Litera vyhlašuje. 



Hodnocení: 90 %


Tereza Semotamová: Ve skříni

  • Nakladatel: Argo
  • EAN: 9788025726556
  • ISBN: 978-80-257-2655-6
  • Popis: 1× kniha, flexi, 224 stran, česky
  • Rozměry: 14 × 21 cm
  • Rok vydání: 2018 (1. vydání)

Žádné komentáře:

Okomentovat