pondělí 18. března 2019

Jean-Michel Guenassia: O osudovém vlivu Davida Bowieho na holky

S francouzským spisovatelem alžírského původu Jeanem-Michelem Guenassiou jsem se potkala před několika lety díky knize Vysněný život Ernesta G. Byla jsem z ní tenkrát úplně paf a vůbec se mi nechtělo věřit, že osudy českého lékaře takhle neuvěřitelně poutavě ztvárnil cizinec, a nikoliv Čech. Další knížkou, která se mi od tohoto autora dostala do rukou, byla ta, která ho nejvíc proslavila, a sice Klub nenapravitelných optimistů. Před pár týdny jsem se dozvěděla, že v českém překladu vychází další kniha: O osudovém vlivu Davia Bowieho na holky - nemohla jsem si ji nechat ujít. Stálo to za to? Co myslíte?


Hlavním protagonistou knihy je šestnáctiletý Paul, který vyrůstá ve velmi liberálním prostředí. Má dvě matky - biologická matka Léna se živí jako tatérka, nesnáší heterosexuály a žije poměrně nespoutaně, jeho druhá matka Stella vlastní restauraci a je v rodině tou, kdo řeší praktické otázky. Paul je kluk, který se dost liší, vypadá jako dívka (androgynní zjev se tomu říká - viz například David Bowie nebo Mick Jagger), čehož velmi často využívá/zneužívá, například svými návštěvami v lesbickém klubu.  Ve škole ho to nebaví, spolužáci ho považují za gaye, a tak se rozhodne přestat tam chodit. Jenže revoltovat v prostřední Paulovy rodiny, to není žádná výzva. Stella přijme Paula jako pianistu do své  restaurace pro ženy, Paul postupně si ještě přibere mystery shopping - v roli falešného zákazníka kontroluje kvalitu poboček McDonald´s. K velké nelibosti matky je náš hrdina heterosexuální, nicméně užívá si výhod obou pohlaví. Randí s holkama, prožívá platonické lásky, často ale hraje i ženskou roli,  jedné ze svých přítelkyň, psycholožce Melánii, namluví, že se cítí jako transgender osoba, což vede k řadě dalších peripetií. Hodně mu životem zamává setkání s mladou imigrantkou, které se rozhodne pomoci. Souběžnou linii vyprávění, která se ale velmi zajímavě napojí na hlavní proud, je pak pátrání po biologickém otci. Celou knihou pak prostupuje Paulova láska k hudbě, každou část knihy určuje jedna píseň, Paul ale zbožňuje hlavně staré šlágry a filmové melodie. Jak s tím vším tedy souvisí David Bowie? Těšte se, bude to pěkná pointa. 


Musím se přiznat, že mě takhle kniha překvapila. Jednak délkou - O osudovém vlivu Davida Bowieho na holky je vlastně poměrně krátký román (minimálně ve srovnání s ostatními knihami  autora) a jednak námětem - LGBT a gender, kdo by to do skoro sedmdesátiletého autora řekl? Knížka mě chytla, ale vlastně mi to předchozí tituly autora moc nepřipomínalo. Kdyby mi někdo namluvil, že autorkou je třeba Delphine de Vigan, budu tomu klidně věřit. Knížka se dobře čte, má velmi dynamický děj, líbila se mi ta exotická a často bizarní prostředí, zaujalo mě, jak se autorovi podařilo originálně spojit těch několik zpočátku samostatných linií příběhu. Bavil mě i nadhled a humor, kterého je v knize plno, ať už v Paulových komentářích, nebo v tragikomických postavách typu kamaráda ze školy Alexe. Myslím, že by z Osudového vlivu Davida Bowieho na holky by mohl být opravdu dobrý film, ostatně Guenessiea se jako televizní scénárista živil. 




 Kniha O osudovém vlivu Davida Bowieho na holky rozhodně stojí za přečtení. 
Hodnocení: 85%




Jean-Michel Guenassia: O osudovém vlivu Davida Bowieho na holky
  • Nakladatel: Argo
  • EAN: 9788025726228
  • ISBN: 978-80-257-2622-8
  • Originál: De l´influence de David Bowie sur la destinée des jeunnes filles
  • Překlad: Šimpachová, Iveta
  • Popis: 1× kniha, vázaná, 208 stran, česky
  • Rozměry: 15,7 × 21,2 cm
  • Rok vydání: 2019 (1. vydání)

Žádné komentáře:

Okomentovat