čtvrtek 23. ledna 2020

Veronika Bendová: Vytěženej kraj

Vzpomínám si, jak jsem někdy na jaře poslouchala podcast Liberatura, kde byla hostem Veronika Bendová. Vyprávěla, jak měla svůj nový román o filmových lokacich v té době neznámých severních Čech několik let v hlavě, ale nemohla se k němu dostat. Narodilo se ji totiž další dítě, tuším páté, a mateřské povinnosti ji úplně semlely. S údivem tehdy jen sledovala, jak se místa, která dobré znala (severní Čechy jsou místo, kde Veronika žije), postupně vylupují v první řadě Rapla, Světa pod hlavou či v Pustině. Nakonec se ten motiv z Cimrmana: "Teď, teď, tady byl, nějaký Thomas Alva Edison!"  objevil i jako linka, která prochází celou knihou.



O čem tedy Vytěženej kraj je? Hlavní hrdinové jsou dva - Ira, kolem 40, rozvedená matka 12leté dcery, kterou má ve střídavé péči a Hugo, 46, člověk který se zajímá o všechno a o všechny. Iri a Hugo spolu měli kdysi vztah, teď jsou ale už jen kolegové (nebo ne?). Jezdí po Ústeckém a Karlovarskem kraji a hledají místa, kde by se mohl natáčet novy televizní seriál. Severská krimi z dob normalizace. Navštíví postupně Most, Litvínov, Ústí nad Labem, Moldavu, Rolavu a další malá městečka, vesnice a samoty v tomhle zvláštním kraji poznamenaném těžbou uhlí a rud. Hugo zdejší krajinu zná z trampského mládí, má tu i nějaké kamarády a spolužáky, a taky sem v 70. letech jezdil za otcem, který v Libkovicích seděl ve vězení. I tohle je motiv, který knihu tak trochu detektivně protíná - setkání s bývalým otcovým spoluvězněm, Libkovice srovnané kvůli plánované těžbě se zemí, nešťastná příhoda s nalezenými lidskými ostatky. Road movie Krušnohořím a severními Čechami, dvojice, která vzpomíná na minulost, komentuje současnost a možná směruje k nějaké společné budoucnosti... Setkání s lidmi, které tento kraj semlel či pozvedl, s lidmi s vírou i bez víry, bedekr po "vytěženejch místech" sverních Čech. 

Musím říct, ze mě to dost bavilo. Jak autorka, tak aktéři knihy jsou moji vrstevníci, takže jsem dokázala docenit většinu popkulturních narážek z dob mého mládí. I ten kraj, ve kterém se kniha odehrává, je mi poměrně blízký, vyrostla jsem kousek odsud, na řaduě míst, kde se dvojice lokátorů zastavila, jsem též byla dost dobře si je vybavuji. Asi bych knize vytkla absenci výraznějšího příběhu, pak by to bylo dokonalé. Přesto: příjemná kniha, která mě zaujala, asi a vlastně i nalákala přečíst si autorčinu prvotinu, Nonstop Eufrat... Navíc jsem knihu doporučila dvěma kamarádkám, které mají ke zdejšímu kraji mnohem hlubší vztah, tak jsem zvědavá, co na ni řeknou:-)



Hodnocení: 90%

Veronika Bendová: Vytěženej kraj
  • Nakladatel: Fra
  • EAN: 9788075210739
  • ISBN: 978-80-7521-073-9
  • Popis:1× kniha, brožovaná, 200 stran, česky
  • Rozměry: 11 × 18 cm
  • Rok vydání: 2019 (1. vydání)

Žádné komentáře:

Okomentovat