středa 29. července 2020

Eva Benett: Nočník neohrožené ženy

Oficiální anotace: Blogové zápisky sopranistky a sarkastičky Evy Benett mohou být vaší nejlepší kamarádkou, psycholožkou i vztahovou poradkyní. Procházejí nejhlubšími loužemi vztahů v zářivě barevných holinách a na každou bolest najdou náplast. A je jedno, jestli máte zlomené srdce, puchýř od nových lodiček nebo housera jak bič. V knižní verzi blogu Nočník neohrožené ženy zjistíte, co na něm už několik let poutá jeho více jak sedmnáct tisíc pravidelných čtenářek a čtenářů.



Nočník neohrožené ženy jsem na facebooku začala sledovat asi před rokem. Nepatřím ale k těm nejskalnějším fanouškům a fanynkám oné FB stránky, přece jen, trochu mě míjí hlavní téma tohoto blogu - čtyřicetiletá žena, která se nutně potřebuje "zaláskovat", protože nechce zůstat sama (ježíši, jak já bych chtěla být sama!).

Přesto tenhle projekt tak trochu z povzdálí sleduji a nemohlo mi proto uniknout, že se chystá kniha. Vůbec jsem neměla v úmyslu si ji pořizovat, jenže před pár dny jsem tak nějak neplánovaně skejsla v jedné dlouhé frontě (na kometu, považte). Ke čtení jsem s sebou neměla nic, tak mě napadlo, že bych mohla zkusit tuhle knihu jako jakési svého druhu letní holčičí čtení. Využila jsem elektronickou výpůjčku z naší knihovny a za pár chvil jsem se už do e-knihy mohla v mobilu začíst. 

Ač čekání ve frontě bylo zcela marné (kometa se schovala za vysokou oblačnost), tahle kniha nakonec tak marná nebyla. Překvapilo mě, že ze statusů podařilo vybrat a sestavit něco, co má hlavu a patu. Jasně, i nadále se jedná především o stesky ženy na prahu středního věku nad osamělým životem  (obecná kategorie "nic tak člověka nepotěší, jako neštěstí druhých"), přesto to bylo  poměrně vtipné a sem tam i sakrastické (ovšem melodramatu, romantiky a deprese tu taky najdete dost). Krom ústředního tématu "muži nejsou" se tu dočkáte docela vtipných obecnějších soudů o mužích i ženách, dojde na vaření, cvičení, cestování, trapasy apod. Jedná se vlastně o jakýsi internetový deník shrnující zážitky a poznatky za poslední tři roky. Ač optimální cílovou skupinou je podle mne singl žena 35-40 let, nakonec jsem se i já vcelku bavila. Krátké kapitolky (původně facebookové statusy) mají navíc optimální dělku na udržení pozornosti i v horku:-) 

Pár ukázek:

Slečna řekla: "Hele, mě by jen zajímalo, jestli von jako o tom třeba přemejšlí, co jsem mu napsala." Začala jsem se smát a slečny se mnou. 
"Holky," povídám, "nechci vám vůbec brát iluze, ani si hrát na chytrou, ale vsadím boty, že nepřemejšlí." 
"No, my si to taky myslíme, ale nevíme, jak je to možný."
"Já, holky, taky nevím, jak je to možný, ale vím, že když nad tím přestanete přemejšlet, zbyde vám spousta času na vlastní život."
Holky zvážněly. Pípla zpráva. 
"Tak co?" zeptala jsem se. 
"No já nevím," řekla nevěřícně slečna. "Posílám mi fotku kebabu a prej jestli mám ráda kebab." Koukly jsme se na sebe a zlomily se smíchem.

....

Večerní debata o mužích a rozvodech s maminkou:
Já: "Všichni se rozváděj, mami. Jen tys to dala."
Maminka: "No. Všichni se rozváděj a já na to čtyřicet let jen myslím."

...

Tak dneska jsme v podstatě museli ukončit hodinu léčebné rehabilitace poté, co mě terapeutka chytla za čelisti a pravila: "Jak tak koukám, tak jediný vypracovaný svaly na vašem těle jsou ty žvýkací."

...

Vzkaz mému mladšímu já:
Až se ti, holčičko, bude zdát, že nic není, jak chceš, neplač. Běž to oslavit. Za pár let si uvědomíš, jaký blbosti jsi chtěla a co by se stalo, kdyby se ti nedejbože splnily. 

...

V životě každé ženy nastane bod zlomu. A teď nemyslím menopauzu. Když už jsme u toho, nechápu, proč se tomu říká menoPAUZA, když je to na furt. Fakt divný. No ale já myslím jinej bod zlomu. Je to chvíle, kdy ženě dojde, že všichni chlapi jsou stejný. Jako stejně mimo. Jeden jako druhej. Že prostě nejen, že není z čeho vybírat, ale není ani důvod, bo v losovacím osudí jsou všechny míčky se stejným číslem.

Nočník neohrožené ženy není žádný hluboký román, ale jako čtení na léto, na pláž či do tramvaje to funguje úplně skvěle.  Trochu mi to připomnělo Bártu Šťastnou a její knihy o tom, jak být šťastná (čokoláda a víno - univerzální prostředky ke štěstí). Mrkněte na facebook a třeba se zařadíte mezi 20 tisíc dalších podporovatelů. A možná téhle trochu smutné, ale zároveň vtipné mladé ženě, která píše v noci, protože se bojí zhasnout, propadnete.  




Hodnocení: 70%

Eva Benett: Nočník neohrožené ženy
  • Nakladatel: Motto
  • EAN: 9788026717997
  • ISBN: 978-80-267-1799-7
  • Popis: 1× kniha, vázaná, 320 stran, česky
  • Rozměry: 12,5 × 19,2 cm
  • Rok vydání: 2020 (1. vydání)

Žádné komentáře:

Okomentovat