Každoročně se někde v Praze koná festival m3 - Umění v prostoru. Letos si tenhle festival založený na interakci současného umění ve veřejném prostoru našel místo na sídlišti Vlasta ve Vršovicích (konečně jsem pochopila, proč se politické uskupení koalice Vlasta na Praze 10 jmenuje tak, jak se jmenuje). Kurátoři ročníku - Marcel Fišer a Pavel Vančát si jako hlavní téma festivalu vybrali historicitu vrstev veřejného prostoru a otázku jejich smysluplné aktualizace - a tohle téma na sídlišti Vlasta pěkně rezonuje.
Sídliště Vlasta je totiž dost zajímavý prostor, který vznikl narychlo kvůli invazi sovětských vojsk do Československa v roce 1968. Nechápete? Ani já jsem to netušila - právě na toto nově vybudované sídliště byli přestěhováni obyvatelé středočeské obce Milovice, většinou vojáci z povolání a jejich rodiny, kteří museli své domovy přenechat okupační sovětské armádě. Výzdobu uměleckými díly zajišťovalo Armádní výtvarné studio, konkrétně jeho dva čelní reprezentanti Vendelín Zdrůbecký (figurální plastika) a Radomír Kolář (mozaiky) - více na wikipedii.
Dnes je sídliště Vlasta hodně omšelé, přesto však stále dost zajímavé a originální. Již zmiňovaná umělecká výzdoba, zbytky dětských a sportovních hřišť, více či méně udržované záhony, na první pohled je jasné, že dobu největší slávy už má tenhle prostor asi za sebou. Současná umělecká díla instalovaná v rámci festivalu nejsou moc výrazná, v některých případech mi dalo celkem dost práce je najít, přesto je to pokus, jak na tohle místo upozornit, nahlídnout jinou optikou. Ostatně mrkněte sami, ať už na fotkách, nebo osobně - m3 festival je na místě až do 1.10.2020.
Nejdřív pár fotek samotného sídliště a původní umělecké výzdoby:
Vendelín Zdrůbecký: Mladí milenci, 1979
Vendelín Zdrůbecký: Chlapec s letadlem, 1979
Vendelín Zdrůbecký: Akrobatka, 1979
Radomír Kolář: Cirkus, 1980
Radomír Kolář: Pohádka, 1980
Vendelín Zdrůbecký: Matka s dětmi, cca 1980
Radomír Kolář: Den a noc, 1980
A pár fotek z m3 festivalových děl
Anna Hulačová: Godzilla
Nela Keroušová: Kultura a Agrikultura, výsadba jedlých dřevin
Hugo Demartini: Socha pro nádraží v Chebu, 1962
Václav Fiala: Znamení
Johannes Macolies: Sloupce
Barbora Fastrová, Johana Pošová: Kentauři
Martin Zet: Gramofon
Philip Topolovac: Eden pod námi
Pár dalších instalací mi uniklo, buď jsem je v tom vedru nenašla, nebo byly trochu z ruky... Mapa na webovkách festivalu se totiž ukázala být na displeji telefonu poměrně nefunkční, zřejmě pevně zadaná šířka obrázku, takže se dal zobrazit jen výřez (myslete na to dopředu).
Zajímavé to každopádně bylo, rozšířila jsem si obzory.
Žádné komentáře:
Okomentovat