pondělí 9. září 2024

Blízký soused. 1990-2023. Více jak 33 let práce s romskými dětmi

O víkendu jsem navštívila Muzeum literatury v Bubenči (dříve Památník národního písemnictví, který se sem před dvěma lety přesunul ze Strahova). Na zahradě této zajímavé instituce jsem objevila knihobudku a v ní pozoru-hodnou knihu: Blízký soused. 1990-2023. Více jak 33 let práce s romskými dětmi. Vzala jsem ji hlavně pro svou kamarádku, která s romskou komunitou pracuje, sama jsem se ale nakonec se zájmem začetla.


Publikace vznikla v rámci projektu Rodina učí rodinu, podpořeného Norskými fondy a zabývá se historií spolku Blízký soused, který v Plzni a okolí pracuje s romskými rodinami. Stojí za ním Pavla Fáberová, která jako matka pěti dětí a samoživitelka začala před více než třiceti lety pomáhat romským dětem. Brala je do kostela (spolek má křesťanské kořeny), na výlety, do bazénu - vlastně všude, kam to tenkrát zadarmo nebo za málo peněz šlo. 

Když mi moje nejmladší dcera Maruška chtěla přiblížit, jak je těžké zahrát na klarinet nějakou vychytávku, tak řekla: „Mami, to je tak těžké, jako kdyby bylo něco zadarmo, a ty jsi tam nevzala ani jedno romské dítě.”


Postupně se začali přidávat další lidé - z řad přátel, známých, spolužaček dětí, přišla spolupráce se dvěma azylovými domy, první vlastní klubovna. Přidalo se doučování dětí, dětská skupina, kroužky pro děti, sportovní aktivity v tělocvičně, kursy vaření, práce s rodiči, osvětové semináře atd. Z různých dotací spolek postupně dosáhl na vlastní prostory a také začal pořádat vlastní tábory, profesionalizovat se, rozvíjet mezinárodní spolupráci, včetně pozoruhodného projektu cestování mladých romských dospělých po Evropě. Organizace aktuálně ročně podchytí více než 300 lidí, zorganizuje nebo se podílí na více než 50 akcích a projektech.  Kniha celých těch 33 let shrnuje - tvoří ji vzpomínky zakladatelky (a jejích dětí), profily dobrovolníků, spolupracovníků a zaměstnanců organizace, postřehy donorů a sponzorů. Nejzábavnější jsou pak pro čtenáře Střípky ze života - pravidelné dvoustrany, které se táhnou celou knihou a které obsahují hlášky dětí, příhody z táborů, interakce s rodiči. Nejzábavnější ale vlastně asi není to správné slovo, někdy z těch příhod spíš mrazí. Je to ale zároveň poučné a oči-otvírající.

TO neřeš!” řekla mi 131etá Míša, když jsem se jí ptala na scénu, které jsem byla nechtěně svědkem. Maminka jí poslala krást do Kauflandu, ale Míša se nechala chytit. Maminka jí šíleně zmlátila a velice zle proklela, aby si sociální pracovnice v azylovém domě, kde bydleli, nemysleli, že má s tou krádeží něco společného. V létě s námi byla Míša na Camporee a zapadla mezi mé vlastní děti tak skvěle, že zvenku ani nebylo poznat, že právě tahle holčička se mi nenarodila. Změna prostředí, návštěva „jiného světa", konfrontace s jinými hodnotami - to je jeden z našich základních cílů...





Blízký soused není běžná kniha, je to spíš publikace pro insidery a podporovatele, není asi ani v běžné distribuci (na přebalu se píše, že je neprodejná). Na druhou stranu, třeba pro mě je fakt inspirující. Jednak proto, že sama vedu už mnoho let neziskovku, takže se u některých věcí (fundraising, práce se sponzory, zapojení rodiny a přátel) jen usmívám, a jednak proto, že mě sociální problematika vlastně zajímá. V praktické škole potkával můj syn spoustu dětí z romského prostředí, které by podobnou podporu, kterou děla Blízký soused v Plzni, nebo třeba Awen Amenca v Ostravě, potřebovaly jako sůl... Takže by možná stálo za to tuhle publikaci šířit všemi kanály...

Kdyby to kniha byla, tak bych možná měla pár připomínek - zasloužila by si trochu lepší redakční práci (některé příhody se opakují, trochu sjednotit jazyk by to chtělo) a taky grafika je na mě moc výrazná a barevná (i když to je možná vzhledem k cílovce záměr). Jenže pak si vzpomenu, jak vypadá moje každoroční práce na spolkovém časopise, v jakém fofru a s jakou podporou můžu počítat, a na všechny připomínky zapomenu. Pokud se chcete podívat na fungující neziskovku, která za málo peněz produkuje "hodně muziky", která mění životy lidí a zlepšuje svět kolem sebe, pak Blízký soused může být pěkých příkladem. Více tady: https://blizkysoused.cz/

 









Hodnocení: 100%

Blízký soused. 1990-2023. Více jak 33 let práce s romskými dětmi
  • Kolektiv autorů: Pavla Fáberová, Pavla Macháňová, Johanka Bělohoubková, Marie Papazianová
  • Grafická úprava: Aleš Fáber
  • Vydání první, Plzeň 2024
  • Vytiskla Tiskárna Bílý slon, s.r.o., Plzeň
  • ISBN: 978-80-11-04711-5







Žádné komentáře:

Okomentovat