středa 16. října 2024

Aleš Palán: Tahle kniha ti změní život

Jestlipak existuje nějaká kniha, která obrátila váš život vzhůru nohama? Kniha, která vás změnila, kvůli které jste se přestěhovali, oženili/vdaly, začali zdravě jíst apod.?




Já takovou knihu nemám, resp. v jednom období mého života jí byla Vegetariánská kuchařka, která mě na pět let přiměla přestat jíst maso - to už mě ale dávno přešlo. Za osudovou nemůže žádnou knihu označit ani spisovatel Aleš Palán, takovou knihu ale rozhodně mají respondenti jeho nejnovějšího knižního přírůstku: "Tato kniha ti změní život".

Aneb jak říká oficiální anotace: "
"Jak literární dílo dokáže ovlivnit osud čtenáře? Název této knihy je třeba vnímat spíše jako nadsázku. Rozhovory Aleše Palána vám totiž s největší pravděpodobností život nezmění. Přinášejí ale příběhy lidí, kterým se něco takového poštěstilo. O svém životě otevřeně mluví bývalá sexuální pracovnice, tatínek nemocného syna, farářka, majitel undergroundového vydavatelství, prodavačka v supermarketu, autor detektivek nebo zdravotní sestra. Všem stačilo si ve správný čas přečíst tu správnou knihu a život se jim zcela proměnil. Najednou bylo možné najít cestu ze slepé uličky, aktivizovat se, vyrovnat se s nepřízní okolí, nebo dokonce sám se sebou. Stává se to možná zřídka, ale kniha má stále moc měnit lidské osudy. Jen je potřeba jí věřit. A otevřít ji."

Kniha je určena pro každého, kdo rád čte, a je i pro každého, koho zajímají osudy druhých. Aleš Palán se lidem věnuje ve svých knihách pravidelně, jeho Samotáři že Šumavy (Raději zesilet v divočině) se už staly fenoménem, stejně tak jako rozhovory, které vede se zajímavými lidmi (kniha o bratrech Reynkových, rozhovor s Miloslavem Nevrlým apod). Fenoménu čtenářství se takhle cíleně věnuje myslím poprvé, i když knihy vždy byly v popředí zájmu jeho samotného i hrdinů jeho knih.

Spisovatel o projektu říká: "Párkrát se mně jako autorovi stalo, že mi někdo řekl, že mu i moje kniha změnila život. Rozhovory s bratry Reynkovými Kdo chodí tmami či se šumavskými samotáři Raději zešílet v divočině prý takovou moc pro pár lidí opravdu měly. Nechal jsem si ty příběhy vyprávět a žasl jsem, cítil jsem spoluodpovědnost za tu změnu a zároveň jsem pociťoval jakési plaché naplnění. Zdá se, že jsem se přiblížil ke smyslu věcí. K něčemu, co stojí vysoko nad zábavnou, edukativní či mě fascinovaly více, některé méně, ale všechny mají společné jednu krásnou myšlenku. A tedy, že literatura mění naše životy k lepšímu!"

Musím říct, že tohle bylo moc příjemné čtení. Některé příběhy v knize byly úplně fascinující - třeba hned ten první o ženě, kterou ze šikmé plochy dostal Coelho! Bavila mě slečna cestovatelka, kterou dobrodružné dětské knihy a Karpatské hry od Nevrlého přivedly k nezávislému cestování po celém světe, skvělá byla paní milující (stejně jako kdysi já) Káju Maříka. Pobavil mě můj oblíbený autor detektivek Jiří Březina, kterého ovlivnil KLF Manuál: Jak se dostat na vrchol hitparády. Odnesla jsem si i několik knižních tipů - asi si konečně přečtu něco od Martina Jirouse, vrátím se k Jiřímu Ortenovi (osud prozaičky a básnířky Markéty Hejnové, které Orten doslova změnil život, byl taky neuvěřitelný) a konečně si dám toho Nevrlého...

Jsem ráda, že někdo podobné knihy o literatuře a čtenářích píše, je to fakt osvěžující. Doporučuji. 



Hodnocení: 100 %

Aleš Palán:  Tahle kniha ti změní život: Rozhovory o nečekané síle čtení
  • Nakladatel: Host 
  • EAN: 9788027521838
  • ISBN: 978-80-275-2183-8 
  • Doporučená prodejní cena: 399 Kč
  • Popis: 1× kniha, vázaná, 328 stran, česky
  • Rozměry: 13,5 × 20,5 cm
  • Rok vydání: 2024 (1. vydání) 

Žádné komentáře:

Okomentovat