středa 18. února 2015

Daniel Sieberg: Digitální dieta

Stává se vám, že si v noci nutně potřebujete přečíst e-maily? V restauraci neustále kontrolujete své sociální sítě? Nefungující WiFi vám dokáže zkazit dovolenou? Pak je možná čas trochu přibrzdit – můžete zkusit třeba Digitální dietu od Daniela Sieberga.


Daniel Sieberg se dlouhá léta živil jako novinář a televizní moderátor, byl specialistou pro oblast techniky v televizních stanicích CBS a CNN. V roce 2011 zjistil, že mu technologie začínají přerůstat přes hlavu a narušovat jeho rodinný a společenský život. Rozhodl se, že zvolní a omezí každodenní používání chytrého telefonu, sociálních sítí i e-mailu, resp. nastaví si pravidla, která povedou k lepšímu využití možností techniky. Jeho kniha Digitální dieta předkládá čtenářům návod, jak překonat závislost na moderních technologiích a znovu nalézt rovnováhu ve svém životě, a to ve 4 krocích za 28 dní.
Co tedy autor vlastně doporučuje? V první řadě zamyslet se nad tím, jak technologie ovlivňují skutečný život svých uživatelů. Lidé by si měli začít všímat, jaké technologie využívají, proč a co to pro ně znamená. Negativních příkladů najdete kolem sebe spoustu – návštěva restaurace s přáteli, kdy všichni neustále po očku sledují svůj chytrý telefon a kontrolují SMS. Rodinný podvečer, kdy jsou sice všichni doma, ale ne spolu – děti si hrají s tabletem, otec sedí u počítačové hry a matka pročítá e-maily na telefonu. Pokud tohle znáte na vlastní kůži, je na čase zkusit to jinak.
Restart, připojování se a revitalizace, to jsou další kroky této diety. Daniel své čtenáře učí, jak se (aspoň na chvíli) od všeho odpojit a odstřihnout a jaké si najít náhrady. Přečíst si opravdové papírové noviny. Nepoužívat navigaci ani mapy na internetu, ale vzít si klasickou mapu a napsat si předem instrukce. Aktivovat hlasovou schránku, abychom nemuseli brát všechny telefonáty. Zlepšit sociální kontakty v nevirtuální realitě – napsat dopis, zahrát si deskovou hru s kamarády, jít s dětmi na procházku. Pozorovat více lidi, přírodu, koukat se z okna. Ztišit technické zvuky, nastavit na přístrojích max. vibrace, kontrolovat e-maily jen jednou denně. Přenastavit si zprávy a sociální sítě – aktivovat filtry na spamy, zrušit odebírání newletterů, vypnout reklamu. 
...
Zbytek recenze si, prosím, přečtěte na stránkách knihkupectví Neoluxor, kterému také děkuji za recenzní výtisk.

Hodnocení: 60 %


Daniel Sieberg: Digitální dieta

  • Nakladatel: Synergie
  • ISBN: 978-80-7370-315-8, EAN: 9788073703158
  • Originál: Digital Diet
  • Překlad: Kučerová, Kristýna
  • Popis: 1× kniha, brožovaná, 216 stran, 13,5 × 20,5 cm, česky
  • Rok vydání: 2014 (1. vydání)

2 komentáře:

  1. Přijde mi, že je teď moderní držet digitální dietu a nejsem si úplně jistá, jestli to není spíše pozérství. Souhlasím s tím, že trávit čas s přáteli a zároveň při tom kontrolovat mobil atd je pitomost, ale na druhou stranu nechápu, proč bych měla na dovolenou táhnout mapy, když mám s sebou telefon, který mi ušetří při cestování práci. Takže za mě heslo Technologie s rozumem :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím. Mě naopak některé digitální vymoženosti vyloženě baví:-)

      Vymazat