Pokaždé, když navštívím své nejoblíbenější kulturní místo v našem
městě, tedy krajskou vědeckou knihovnu, neopomenu se zastavit u police s novinkami,
a to jak s beletristickými, tak s odbornou literaturou. Zajímají mě
publikace z oblasti vzdělávání, hlavně speciálního školství, neb na nich mám osobní zájem. Tentokrát padla volba na knihu, která se zabývá tělesnou
zdatností dětí s lehkým mentálním postižením.
Oficiální anotace:
Práce se věnuje
motorické výkonnosti a dynamice jejích změn za jeden rok u žáků základních škol
praktických mladšího školního věku s ohledem na etiologii a stupeň jejich
intelektového postižení. Hodnocení vybraných motorických schopností kondičního
i koordinačního charakteru je pro autorku pouze východiskem, neboť jejich
rozvoj sleduje v závislosti na individuálním intelektovém postižení dětí a
zamýšlí se také nad sociálními determinantami rozvoje pohybových schopností
této části školní populace.
Autorka se v úvodní části knihy věnuje, a to zcela
logicky, otázkám intelektového postižení – definicím, klasifikaci, etiologii,
charakteristikám. Musím ocenit, že se v knize
používá termínu „intelektové postižení“ (dále jen „IP“, překlad amerického „intellectual
disability“), a nikoliv „mentální
retardace“, jak je dosud poměrně obvyklé. Lidé s intelektovým postižením tvoří
zhruba 2-3% světové populace, z toho cca 80-90% jsou lidé s lehkým intelektovým
postižením, kterému se také věnuje v knize největší pozornost. V této kapitole mě zaujalo rozdělení osob
s IP na typ instabilní a typ inertní. Instabilní typ se vyznačuje zvýšeným
neklidem, nesoustředěností, dráždivostí, impulsivním chováním, útočností.
Naopak inertní typ je pak pomalý, těžkopádný, apatický, se sklony k nečinnosti,
málo aktivní.
Další část knihy se věnuje základní škole praktické, protože
základním předpokladem pro výzkum, který autorka dále předkládá, je to, že děti
s lehkým intelektovým postižením se vzdělávají právě v tomto typu
školy. Možnost integrace, či inkluzivní školství, autorka nepředpokládá a neřeší,
což mě tedy poněkud mrzí, neb moje vlastní aktuální zkušenost je jiná. I proto
mě zaujal výčet žáků, kteří do praktických škol chodí: kromě dětí s diagnostikovaným
IP je tu totiž velké množství dětí romských dětí, dětí z nevyhovujícího (nepodnětného)
sociokulturního prostředí - diagnostika
mentálního postižení je u nich přinejmenším sporná. Další kategorii tvoří děti
s různými psychickými poruchami, poruchami učení, dětí dlouhodobě nemocné,
narůstají děti s autismem, poruchami chování, děti zneužívající návykové
látky, děti, se kterými si v běžných školách nevědí rady. Super, nejlepší
místo pro výchovu a vzdělávání…
Nejobsáhlejší část brožury se věnuje výzkumu autorky, která
porovnávala motorické dovednosti dětí z praktických škol s dětmi z běžných
škol základních. Zvolila si k tomu jeden ročník dětí, děti zhruba 10,5 let
staré. Oslovila všechny praktické školy v Praze, z 24 škol se nakonec
výzkumu zúčastnilo 17 praktických škol (1 škola se odmítla zúčastnit, zbytek
nedisponoval vhodnými prostorovými podmínkami). Komparativní vzorek pak tvořily
děti ze tří pražských běžných základek. Výzkumu se zúčastnilo v 1.etapě
153 žáků praktických a 99 žáků normálních základních škol. Testování se
opakovalo o rok později, počet žáků v obou skupinách se z nejrůznějších
důvodů poněkud snížil. Vzhledem k různorodosti žáků v praktických školách
byli tito ještě rozčleněni na skupiny – v první byly děti zřejmě s normálním
intelektem, leč zanedbané a sociálně znevýhodněné. Ve druhé děti s více hendikepy,
ve třetí pak děti s „pouhým“ mentálním postižením.
Ukázalo se, že v Česku, na rozdíl například od
anglosaského světa, neexistuje žádná metodika ani standardizované testy pro
děti s hendikepem. Autorka tedy vybírala diagnostické nástroje sama a testová
baterie pak byla následující: Skok daleký s odrazem z místa snožmo; Leh
– sed opakovaně; Běh 12 minut; Člunkový běh 4x10 metrů. Dále pak se zkoumala pohyblivost prostřednictvím hlubokého
předklonu v sedu snožmo.
Koordinaci pak hodnotily tyto cviky: Nerytmické bubnování; Asynchronní a asymetrické
pohyby pažemi; Výdrž ve stoji na jedné noze se zavřenýma očima; Přeskoky přes
švihadlo; Sestava s tyčí; Skok daleký vzad; Skok na cíl.
Examinátorka se snažila děti maximálně motivovat, na
testování bylo potřeba hodně času, klid, vhodné prostředí atd. No upřímně, neumím si to moc představit… Když
si vzpomenu na svou motivaci v tomhle věku na základní škole, kdy se půl
třídy hodilo marod, když se měla běžet patnáctistovka...
Vůbec se nedivím, že některé disciplíny děti
vůbec nedávaly… Dvanáctiminutový běh byl samozřejmě mezi nimi. Polovina dětí
nezvládla přeskok přes švihadlo.
Statistiky, tabulky, porovnávání výkonů a jejich hodnocení
tvoří další část knihy. Přiznávám, většinu jsem zcela přeskočila. Mám vzdělání
ryze humanitní a vzorečky tohoto typu mě poněkud děsí… Přesný součet nepřesných
čísel… Ale technicky a matematicky zaměření čtenáři určitě ocení… Tabulek je
ostatně plné připojené CD…
Důležité pro mě pak bylo celkové shrnutí a výsledky. Podle
očekávání, děti s LID ve většině testů zaostávaly za zdravou populací.
Autorka se snaží postihnout, v čem tkví příčiny nižších výkonů. Velkou
roli hrají samozřejmě specifika zdravotního stavu dětí (přidružené zdravotní
problémy), jejich fyziognomie (bývají menší, mají vyšší BMI, což plyne z životního
stylu), mají problémy s koordinací pohybů, příp. s pochopením zadání.
Co mě ale překvapilo, to byly nedostatečné podmínky prostředí. Většina zúčastněných
praktických škol měla jen velmi malé tělocvičny, ev. jen jakési cvičební
prostory, chybějí venkovní hřiště, materiální vybavení je také nedostatečné.
Jen asi 30% praktických škol hodnotí podmínky pro tělocvik svých žáků za dobré.
Alarmující je nedostatečná aprobovanou a kvalifikace učitelů tělesné výchovy na
praktických školách (jen 11 % pedagogů na druhém stupni škol je plně aprobovaných).
Pohybovým aktivitám je v praktických školách přikládán obecně malý význam.
Chybějí mimoškolní pohybové aktivity pro žáky praktických škol. Pokud přidáme
další přidružené problémy – nemožnost zapojit děti s IP do běžných
sportovních oddílů, diskriminace ze strany většinové společnosti, nezájem řady rodin o sport, hypokinetický
životní styl většinové populace - nečekají děti s IP v oblasti tělesné
zdatnosti zrovna optimistické vyhlídky.
Doporučení pro praxi:
- Zlepšit přístup učitelů, tj. řešit otázku jejich kvalifikace – ať už při přípravě na pedagogických fakultách, tak v kursech celoživotního vzdělávání.
- Žák by měl mít individuální pohybový program, který bude respektovat jeho schopnosti a možnosti, motorické schopnosti a dovednosti žáků by měly být pravidelně testovány a rozvíjeny.
- Zatraktivnit obsah tělesné výchovy – zařazovat zábavné, netradiční, motivující, dobrodružné, prožitkové aktivity. Vzbudit zájem žáků o sportovní aktivity, zlepšovat jejich tělesnou zdatnost a koordinaci, najít jim mimoškolní aktivity, které mohou mít jako celoživotního koníčka.
- Zvýšit nabídku mimoškolních pohybových aktivit – kroužky s kvalitními lektory.
- Pořádat sportovní dny spolu se zdravými vrstevníky, organizovat víkendové, prázdninové akce. Zapojovat děti do Českého hnutí speciálních olympiád.
- Zapojovat rodiče i celou komunitu.
- Zavést v praktických školách funkci koordinátora pro využívání volného času, který bude zprostředkovávat informace o akcích ve škole, mimo školu, v regionu, v neziskových organizacích, sportovních klubech a koordinovat zapojení žáků do těchto aktivit.
- Rozpracovat teorii, didaktiku a metodiku tělovýchovných a sportovních aktivit osob se sníženými intelektovými schopnostmi.
Knížka Motorická výkonnost dětí s lehkým intelektovým
postižením byla pro mě dost inspirativním čtením, a to přesto, že jsem
výzkumnou část knihy prakticky pominula. Některé souvislosti jsem předtím vůbec neviděla, nebo je nepovažovala za důležité. Ujasnila jsem si význam pravidelné
fyzické aktivity u dětí s IP a dala si předsevzetí, že na tom zapracujeme…
A tak asi vyrazím koupit Bartolomějovi švihadlo…
Hodnocení: 75%
Alena Lejčarová: Motorická
výkonnost dětí s lehkým intelektovým postižením
- Nakladatel: Karolinum
- ISBN: 978-80-246-1843-2, EAN: 9788024618432
- Popis: 1× kniha, 1× CD, brožovaná, 192 stran, 14,3 × 20,4 cm, česky
- Rok vydání: 2011 (1. vydání)
Většina dětí ve speciálním školství má horší motorické schopnosti, horší orientaci v prostoru a s tím souvisí i motorická zdatnost. K tomu mají třeba zmíněné zdravotní postižení. Ona ta motorika souvisí i s mentální stránkou, dost často děti, které mají problém s řečí, májí zároveň i horší motoriku. My máme ve škole pěknou tělocvičnu, vím, že ji mají i v nedaleké Příbrami a i jinde v okolí. Nebude to pravidlo. Asi se najdou i základky bez tělocvičny..Pravda je, že tělocvik patří mezi nejoblíbenější předměty a to i tehdy, když děti nejsou nijak sportovně nadané. Konkurovat zdravým dětem bez MP budou i ve sportu těžko, proto nebývají moc úspěšné ani různá sporovní klání. Tam opravdu děti s praktických škol nedopadají dobře. Ale není to typem školy, spíš tím co jsem psala na začátku.
OdpovědětVymazat