neděle 27. května 2018

Christopher Paolini: Eragon

Taky na návštěvách okukujete cizí knihovny? Já jo:-) A tak jsem si u svého synovce Antonína vyhlídla Eragona. „Je to dobrý?“, ptám se. „Je, ale má to ještě další tři díly, opravdu hodně stránek“, říkal Toník. A že je to prý trochu pohádka, ale rozhodně už taky klasika. Už dlouho jsem žádnou fantasy pohádku nečetla, a tak jsem si Eragona půjčila. 



Zaujala mě už přebal, na kterém jsem se dočetla, že se jedná o dílo, které jeho autor, Christopher Paolini, začal psát v 15 letech. V devatenácti mu kniha vyšla v rodinném nakladatelství, poté si ji všimli jiní a záhy vydalo Eragona renomované nakladatelství Knopf. Kniha se stala bestsellerem New York Times a postupně vznikly další tři díly. Počty prodaných kusů jednotlivých dílů série se na internetu liší, podle wikipedie se jich prodalo přes 33 milionů. Tak tomu říkám sukces. 

Tak o čem tedy tahle fantasy pohádka pro mladé dospělé je? O chlapci Eragonovi, chudém sirotkovi z malé vesnice ve fiktivní zemi jménem Alagaësia, který jednoho dne najde zvláštní kámen. Brzy se ukáže, že to není žádný nerost, nýbrž dračí vejce. Dračice Safira, která se z něj vylíhla, si Eragona vybrala, protože to je (přesto, že to sám netuší) Dračí jezdec. Eragon se musí se Safirou vydat na cestu, protože po novém Dračím jezdci je velká sháňka. Pronásledují ho urgalové, ra´zaci, na svou stranu ho chce získat král Křivopřísežník Galbatorix, zabít ho chce Stín, o zájmu trpaslíků a elfů nemluvě. Naštěstí má s sebou Eragon učitele, Broma, který ho učí kouzlům, bojovému umění i Starověkému jazyku. To vše se mu bude hodit, protože jak už jste asi uhádli, Eragonovým údělem je zachránit Království, potažmo svět… 

Musím uznat, že se Christopheru Paolinimu podařilo vytvořit obdivuhodný svět, který je zabydlený spoustou nadpřirozených bytostí, plný čar a kouzel. Elfové, trpaslíci, ra´zakové, kočkodlaci, urgalové, pochopitelně draci, kouzelníci, čarodějnice, stínové… Celé to překvapivě dává smysl, je to promyšlené, byť samozřejmě vzhledem k žánru trochu schematické. Je jasné, kdo je dobrý a kdo je zlý, děj se dá taky trochu předvídat, ale čte se to velmi dobře. Dobrodružná cesta mladého hrdiny plná nástrah a protivenství, neobyčejný vztah mezi chlapcem a drakem, pátrání po tajemství vlastní minulosti i historie celé země, boj dobra se zlem, do toho magie, to je prostě něco, co musí mladého čtenáře zaujmout. A to i přesto, že příběh samotný přece jen není úplně originální, pokud máte trochu načteno, určitě najdete inspiraci třeba Pánem prstenů, podobný motiv mají ale třeba i Hvězdné války, stejný typ hrdiny je vlastně i Harry Potter, sám autor udává jako inspirativní staroanglický hrdinský epos Beowulf. Ve fantasy se na takové věci moc nehraje, naopak, čtenář má rád známé zápletky. 

Myslím, že kdybych tuhle knížku četla někdy ve čtrnácti, byla bych nadšená, ohromená, natěšená pustit se do dalších dílů. Přece jen, kniha od vrstevníka, která odráží jeho pohled na svět... O třicet let později mě knížka pobavila a zaujala, za životní román ji ale už asi považovat nebudu. Dokonce mě aktuálně ani moc nelákají další díly, přece jen co kniha, to více než 650 stran… Zjistila jsem ale, že existují audioknihy načtené mým oblíbeným Martinem Stránským, to bude asi ta pravá volba! 


Pokud je Vašim dětem někde kolem 12 a vy byste je chtěli přivést ke čtení, může být asi Eragon ta správná volba. Podobně jako třeba Hraničářův učeň, nebo samozřejmě Harry Potter. Rozhodně se četbou Eragona zařadí do velké čtenářské rodiny – na české Databázi knih má Eragon 86% od úctyhodných skoro čtyř tisíc čtenářů (což je na české poměry opravdu hodně), na celosvětové goodreads pak hodnotilo první díl série neskutečných 1,2 milionu čtenářů. 

A jedna zajímavost na závěr - věřili byste, že autor píše své knihy rukou? Ne tedy celé, ale dost podstatnou část? To jsem tedy koukala...



Hodnocení: 85%

Christopher Paolini: Eragon 

  • Nakladatel: Fragment
  • EAN: 9788072009787 
  • ISBN: 978-80-7200-978-7
  • Originál: Eragon
  • Překlad: Machútová, Olga
  • Popis: 1× kniha, vázaná, 488 stran, česky
  • Rozměry: 16 × 23,5 cm
  • Rok vydání: 2004 (1. vydání)

1 komentář:

  1. Já bych knihu hned nezavrhovala jen pro děti. Mě je 20 a ačkoli mám ráda realistické knihy pro dospělé, tahle série je jedna z mých nejoblíbenějších. Fantasy knihy mám celkem načtené (když jsem byla mladší, teď už mě to až na výjimky moc nebere) a nikde jsem se nesetkala s tak promyšleným dějem, jako tady. Kam se třeba Harry Potter hrabe s magií na Eragona, Paolini to má opravdu vymyšlené. Ale to je samozřejmě tvůj názor a vůbec ti to neberu. Naopak, jsem ráda, že jsi dala knize šanci! :)
    Že Paolini píše hodně rukou jsem vůbec nevěděla, ale můžu přidat malou zajímavost, co vím zase já. Paolini má nás Čechy hodně v oblibě. Eragon je tady hodně oblíbený a několikrát byl v Praze na autogramiádě a vždycky je z toho nadšený. Taky u nás vyšlo velké vydání celé série v kůži a moc se mu líbilo https://www.instagram.com/p/BUioQroA6nX/?hl=cs&taken-by=christopher_paolini tady je dokonce video. To jen tak pro zajímavost :)

    OdpovědětVymazat