pátek 4. května 2018

Andy Weir: Artemis

Pamatujete na bestseller Marťan? Na chlápka zapomenutého na Marsu, který využije svých technických schopností a ostrovtipu, aby v nehostinné pustině přežil a vrátil se na zem? Po dlouhých čtyřech letech přichází na české pulty další kniha od stejného autora, Artemis.




Zapomeňte na astronauty, zapomeňte na Mars. Jazz je holka z Měsíce. Z jediného města, které tam existuje, z Artemis, technologickeho zázraku, který žije z turistického ruchu a výroby hliníku. Jazz se živí jako kurýrka a příležitostná pašeračka, jevi se ale trochu jako looser, byť její inteligence a schopnosti napovídají, že má na lepší kariéru.


"Jste tak inteligentní děvče, Jasmine. Jenom kdybyste se na něco zaměřila.“
„Kdyby se to mělo zvrhnout v přednášku o promarněném potenciálu, tak mě radši rovnou zastřelte, dobře?“

Jejím snem je vydělat spoustu peněz a zlepšit si svou životní úroveň. Chce vlastní sprchu s recyklovanou vodou a dostatek prostoru, aby mohla ve svém bytě stát (a taky potřebuje splatit starý dluh tátovi). Bohužel se jí ale nepovede složit zkoušky do cechu průvodců turistů, zaměstnání, ve kterém je možné na Měsíci přijít k penězům. Jeden ze zákazníků ji ale nabídne obchod, který se neodmítá – obrovskou částku za jistou službu. Jazz vymyslí téměř geniální plán plný technických detailů, drobná chybka se ale vloudí. A nepůjde tu jenom o život, v sázce je mnohem víc…



Na Artemis jsem se hodně těšila a vůbec jsem nebyla zklamaná. Tahle sci-fi mi skvěle padla do nálady, bavila jsem se. Jazz je ďábelská, dokáže za všech okolností zachovat chladnou hlavu, nepanikařit a přemýšlet (závidím), vyniká v logickém a technickém myšlení, byť ne vždy domyslí všechny možné konce a důsledky. Navíc je sebevědomá a vtipná. Bavily mě prokliky do minulosti v podobě jejích e-mailů s pozemšťanem Kelvinem, které čtenáři postupně náležitě osvětlily peripetie Jazzina života. Skvělé byly ale také všechny její ostatní dialogy, zejména s východoevropským vědcem Martinem Svobodou nebo s ochráncem zákona Rudym. Přitažlivá byla ale i samotná idea měsíčního města, jeho ekonomické existence, rozdělení profesí podle etnicity přistěhovalců (Saudové jsou svářeči, Vietnamci mají pod palcem podporu života) i další sociologické aspekty života na Měsíci. A to vůbec nemluvím o technických detailech – Andy Weir je proslulý tím, že jeho vědecké poznatky sedí. Tentokrát zabrousil zejména do geologie, metalurgie, strojírenství a chemie. I pro laika, jako jsem já, to bylo srozumitelné a zajímavé. Svou zásluhu na tom rozhodně bude mít překladatel Michal Prokop.



Artemis jsem přečetla během dvou jinak velmi rušných dní s tím, že jsem se těšila na každou chvíli, kdy se utrhnu a budu moci nalistovat další kapitolu. Možná jsem čekala trochu jiný konec, ale nevadilo. Pokud máte rádi klasickou sci-fi, humor, spád a nečekané zvraty, pak s Artemis nemůžete šlápnout vedle.


Díky Neoluxoru za prima čtení:-)

Hodnocení: 90% 



Andy Weir: Artemis
  • Nakladatel: Knižní klub
  • EAN: 9788024261201 ISBN: 978-80-242-6120-1
  • Originál: Artemis
  • Překlad: Prokop, Michal
  • Popis: 1× kniha, vázaná, 280 stran, česky
  • Rozměry: 15 × 23,5 cm
  • Rok vydání: 2018 (1. vydání)

Žádné komentáře:

Okomentovat