neděle 9. května 2021

Filip Rožek: Gump - pes, který naučil lidi žít

Někdy v září 2019 se poprvé v žebříčku Svazu českých knihkupců a nakladatelů objevil titul Gump - pes, který naučil lidi žít. A od té doby se v něm držel prakticky neustále, stoupal a stabilně obsazoval příčky v horní polovině desítky nejprodávanějších knih. "Co to jako má být?", ptala jsem se. "Nějaká kniha o psech, napsala jsem si o ní Ježíškovi", sdělila mi kolegyně - milovnice čtyřnohých miláčků. Hmm, tak na tohle rozhodně nejsem cílová skupina. Poslední psy, které jsem dokázala docenit, byl Šarik ve Čtyři z tanku a jeden pes a Goro, bílý pes. Je tedy pravda, že v poslední době jsem shlédla (skoro celý) film Psí poslání, ovšem to byla náhodná volba při první synově návštěvě kina. Do konce jsme to ale nedali, tenhle typ filmů mě nikdy nebavil... U Gumpa mě zaujalo snad jen to, že je to dílko české provenience. 



Znovu na mne tahle kniha vykoukla během předávání Magnésie Litery, kde získala Kosmas cenu čtenářů za rok 2020!  Humbuk a celebrity kolem, navíc ty řeči o podpoře útulků, nic, co by zapadalo do jinak poklidného přenosu předávání cen. Týjo, mě fakt nezbyde, než si to přečíst, ať jsem v obraze. Oficiální anotace mě ovšem dokázala odradit poměrně spolehlivě....

Oficiální anotace:
Srdceryvné vyprávění očima toulavého psa Gumpa. Příběh o cestě plné překážek a pastí, o lásce, která má sílu dosáhnout až za duhový most, o neochvějné psí obětavosti položit život za svého páníčka, o naději, kterou nespoutá ani ten nejpevnější řetěz, ale také o zvířecí moudrosti, která nám lidem otevírá oči. Gump přináší syrový a autentický příběh, vystavěný z reálných zkušeností člověka, který se celý svůj život věnuje záchraně týraných psů, odhalování psích množíren a napravování křivd, kterých se lidé v bezcitné honbě za penězi dopouští na nejlepším příteli člověka. Je to kniha bez příkras a hollywoodského zjemňování. Jako bychom nahlédli do hlavy toulavého psa Gumpa a viděli všechno, co si prožil, jeho očima. Autor se setkal s trýznivými psími osudy a s jejich zážitky, nad kterými někdy zůstává rozum stát. Touto knihou chce lidem otevřít oči a ukázat jim, že každý z nás může pomoci, pokud si začne všímat dění kolem sebe, a přestane spoléhat, že situaci napraví někdo jiný. Až pochopíme, co nám psí duše dokážou nabídnout, může být náš život mnohem bohatší.

A tak uplynula další doba, než na mě vykoukl Gump v podobě audioknihy, kterou načetl můj oblíbený Ivan Trojan. Tak tohle bych už snad mohla zkusit, byť tedy má počáteční skepse byla dost hluboká.

Jak už jste si přečetli výše, hlavní hrdinou je Gump, pes s těžkým osudem. Jednou je dole a jednou nahoře, buď se nachází na pokraji smrti, nebo prochází absolutním štěstím, když se ho někdo ujme a projeví mu trochu lásky. Příhody není těžké si představit, Gump postupně projde táborem bezdomovců, psím útulkem, zažije hlad, týrání a bití, útok jiného psa, ale taky lásku dítěte, náklonnost osamělého vandráka, či péči dívky záchranářky. A do toho se pletou ještě příhody dalších psů, které na své pouti potkává. 



Je to kýč? To si pište. Je to srdceryvné? No, já se nedojala, ale když si přečtete ohlasy na databázi knih, tak většina čtenářek plakala, dívala se dlouze do prázdna a přemítala o životě. Proč to má takový úspěch? Je za tím výrok klasika: "Je to blbý, to se bude líbit"? Částečně asi ano, je to kniha krátká, velmi jednoduše psaná, s nesložitým dějem, takže se do ní bez obav pustí i lidé, kteří si jinak knihu nekoupí a neotevřou, jak je rok dlouhý. Navíc měla propracovaný marketing, takže tu byl efekt sněhové koule (vidím všude = čte to každý, koupím si i já). Dalším důvodem bude zřejmě to, že Češi jsou národ pejskařů (počet psů v přepočtu na jednoho obyvatele máme nejvyšší v Evropě, chováme u nás 2,2 milionu psů!), takže kniha tohoto typu tady asi uspět zákonitě musela a vlastně je s podivem, že se objevila až teď. Informace o tom, že se podle knihy natáčí výpravný film s hvězdným obsazením (Polívka, Holubová, Chýlková, Roden, Krajčo, Taclík, Czendlik!) k popularitě příběhu určitě také přispěla (premiéra byla kvůli koronaviru už dvakrát odložena, poslední naplánovaný termín je červenec 2021).




A jak se Gump líbil mně? Hele, čekala jsem to daleko, daleko horší. Samozřejmě obří zásluhu má Ivan Trojan, ten by asi dokázal poutavě přečíst i telefonní seznam. Určitý typ knih je navíc v audioverzi výrazně snesitelnější, než v papírové vazbě, přičemž Gump je přesně touhle knihou. Vyposlechla jsem během dvou delších procházek a i díky psím příhodám v uších mi to docela uteklo. Na pustý ostrov bych si knihu nevzala, podruhé se do ní asi taky nepustím, ale nijak mě to neurazilo, hodnocení tudíž průměrné. 


Umím si i představit, komu by se v mém okolí asi mohlo líbit, nicméně podporovat dál nehodlám, místo toho budeme s Bartolomějem i nadále chodit venčit psy do útulku u nás v Liberci (jen co skončí covid19, bude jich tam zase plno...). 




Hodnocení: 60%


Filip Rožek: Gump - pes, který naučil lidi žít

  • Nakladatel: Kontrast
  • EAN: 9788076421004
  • ISBN: 978-80-7642-100-4
  • Ilustrace: Gray, Weronika
  • Popis: 1× kniha, vázaná, 136 stran, česky
  • Rozměry: 16 × 23,5 cm
  • Rok vydání: 2019 (1. vydání)

Filip Rožek: Gump - pes, který naučil lidi žít (audiokniha)
  • Interpret: Ivan Trojan
  • Délka: 2:28 h
  • Formát: MP3 ke stažení (135 MB)
  • Jazyk: Česky
  • Vydavatel: Radioservis (2019)
  • Hodnocení: 4,81 z 5 (115 hodnocení)

Žádné komentáře:

Okomentovat