středa 6. června 2018

Vít Haškovec a Ondřej Müller: Malované dějiny Evropy

V posledních letech se vážné komiksy a seriózní obrázkové příběhy vyrojily jak houby po dešti. Patřím ke generaci, která rozumí spíš psanému textu, než obrázkům, takže mě tenhle trend trochu míjel. Nakonec jsem ale podlehla, a to Malovaným dějinám Evropy, které nedávno vydalo nakladatelství Albatros.



Autoři Vít Haškovec a Ondřej Müller se v téhle knize určené především dětem (doporučený věk je od 9 let dál) pokoušejí na dvoustech stranách pojmout vývoj našeho kontinentu od pravěku až do současnosti. Od lovců mamutů a dobu ledovou, přes dobu bronzovou a první civilizace k Homérovi, Sokratovi a Aristotelovi. Od stěhování národů ke Karlu Velikému, přes Robina Hooda, Araby a Turky ke Kolumbovi. A od Galiea k Evropské unii:-)  Stěžejní roli v tomto komiksu pochopitelně hrají výtvarníci, kterých je požehnaně – na knize se jich podílelo celkem šest: Vojtěch Domlátil, Bohumil Fencl, Johana Hrabíková Vojnárová, Barbora Kyšková, Matyáš Namai a Zuzana Vízková.


Musím přiznat, že mi trvalo docela dlouho, než jsem se začetla a než mě tahle forma začala trochu víc bavit. Souviselo to i trochu s obsahem, ukázalo se totiž, že historie už se zase vykládá jinak, než si pamatuji. U nejnovějších dějin je to samozřejmě chvályhodné, ale já jsem se zasekla už na první stránce v pravěku a musela se přesunout ke Googlu. Schválně, kdo z vás tuší, že krom moderních lidí a neandrtálců obývali svět i Denisované? Posléze jsem od prověřování faktů upustila a usoudila, že to tak bude jednodušší. I tak jsem ale byla z některých informací překvapená – třeba z kapitoly Zlatý věk Balkánu (nejvyspělejší kultury na světě na území Srbska a Bulharska?) Další kapitoly mi zase nějak chyběly – třeba o Karlu IV. toho v knížce moc nebylo a čekala bych i trochu obsáhlejší vylíčení dějin posledního půlstoletí, zvlášť, když se tak často žehrá nad tím, že na nejnovější historii není ve školách čas… Šest dvojstran (zánik koloniální říše, železná opona a berlínská zeď, Evropa opět na vzestupu, od roku 1968 po rozpad Sovětského svazu a EU) mi přijde nějak málo.... 

Jinak je ale „scénář“ udělaný docela pěkně, s humorem a v souvislostech. Líbilo se mi, kolik prostoru je věnováno i dalším kulturám, které vývoj v Evropě ovlivňovali (Číňané, asijští nájezdníci, Arabové), bylo vtipné sledovat, jak se často historie opakuje, hodně zajímavé bylo zaměření na světové vynálezy a také celou knihou se prolínající ekonomický náhled na dějiny. Ten pohled obchodu, peněz, rozvoje a krizí, ten mi ve všeobecném přehledu trochu schází (byť jsem samozřejmě četla Tomáše Sedláčka). Českých stop  je v knize přiměřeně, úměrně našemu významu pro evropské dějiny.


Úplně jsem ale nepochopila, proč se na knize podílelo tolik ilustrátorů. Každý z nich má jiný styl a mě přeskakování mezi nimi poněkud rušilo, naštěstí to bylo (až na jednu výjimku) vždycky v trochu ucelených celcích. Neseděl mi Vojtěch Domlátil a jeho hodně temné a černou barvou rámované obrázky věnované antice. Vtipný mi naopak přišel Bohumil Fencl, který měl za úkol nakreslit začátek novověku. Zuzana Vízková a její hláška Ano, bude líp v souvislosti se starověkou vlnou migrantů z Turecka mě pro změnu vyděsila. Matyáš Namai (novověk) a Barbora Kyšková (středověk) se mi vcelku líbili, u nejnovějších dějin to bylo trochu na hraně - kresby Johany Hrabíkové Vojnárové se vyznačovaly velkým množstvím textu a maličkým fontem, který bylo skoro těžké dešifrovat (anebo že bych fakt potřebovala brýle na blízko?)

Celkově mě to ale vlastně nakonec bavilo, takže potvrzuji - je to kniha i pro dospělé. Během pár dní jsem vstřebala historii Evropy:-). Myslím, že dobrá kniha pro společné čtení - rodič (ne)musí pátrat v paměti a dítě se dozvídá zajímavé věci. A některé obrázky a příběhy jsou vážně vtipné.  Dobrá bude knížka určitě i na hodiny vlastivědy a dějepisu, jen je potřeba vybírat, které kapitoly budou děti bavit a zasadí jim události do kontextu. 

Díky nakladatelství AlbatrosMédia za autorský výtisk.


Hodnocení: 80%


Vít Haškovec a Ondřej Müller: Malované dějiny Evropy 

  • Nakladatel: Albatros
  • EAN: 9788000049915 ISBN: 978-80-000-4991-5
  • Ilustrace: Domlátil, Vojtěch, Fencl, Ondřej, Hrabíková-Vojnárová, Johana, Kyšková, Barbora, Namai, Matyáš a Vízková, Zuzana
  • Popis: 1× kniha, vázaná, 200 stran, česky
  • Rozměry: 16,8 × 24,5 cm
  • Rok vydání: 2018 (1. vydání)




Žádné komentáře:

Okomentovat