neděle 6. ledna 2019

Čtenářská výzva 2018

Konec roku svádí k bilancování. Já to nějak nestíhám, navíc počet mých přečtených knih by mohl vést k dotěrným dotazům, jestli náhodou nemám nějak moc volného času, a to nemám (zapotřebí)... :-)

Takže trochu odjinud - ukážu Vám knížky, které jsem přečetla v rámci Čtenářské výzvy (a některé z nich se na blogu vlastně ani neobjevily...). Na úvod: ano, je to tak, už i já jsem se nechala vtáhnout do hry:-) A to mi to na začátku přišlo dost uhozené: číst knížky podle nějakých předem stanovených kriterií. Já si přece umím vybrat sama! Jenže nakonec jsem s překvapením zjistila, že i když jsem na to nemyslela, podařilo se mi víceméně splnit skoro všechny body. A tak jsem si navíc přečetla jen tři knížky a vlastně mě to i bavilo. Tak mrkněte.

1. kniha, která byla zmíněna v jiné knize
Elena Ferrante - Geniální přítelkyně


Tetralogie Geniální přítelkyně patří mezi nejlepší knížky, které jsem v posledních dvou letech četla. Jen jsem na ni asi nenapsala recenzi, což bych měla napravit. Teď se chystám na seriál, který HBO podle této skvělé série natočil. Jo a pro upřesnění - o téhle knížce je zmínka v nejnovějším románu Larse Keplera: Lazar.


2. kniha autora, který žil ve vašem kraji
Jaroslav Rudiš: Český ráj



Bydlím v Liberci, Jaroslav Rudiš je z Lomnice nad Popelkou, v Liberci studoval peďák, navíc ten název. Docela dobrá kniha, musím říct.

3. kniha s vánoční tematikou
Jo Nesbo: Zachrání doktor Proktor Vánoce?



Nechtělo se mi do žádné vánoční klasiky, i když Nesbo je v kategorii knížek pro děti už vlastně možná taky klasikou. Rozhodně Vás tu ale čeká ale dostatek sobů a vánočních skřítků. Pobaví se i dospělí.

4. kniha, ve které se jedna z postav jmenuje jako vy
Alena Mornštajnová: Hana



Tohle bylo až moc jednoduché:-) Jeden z největších loňských čtenářských zážitků.

5. kniha, která má čtyřslovný název
Neil Gaiman: Odd a mraziví obři



Moje první setkání s tímhle klasikem, už jsem si na letošek naplánovala, že si musím rozšířit vzdělání.

6. kniha poprvé vydaná v roce vašeho narození
Astrid Lindgrenová: Bratři Lví srdce



Tohle je jedna z knih, se kterou bych se bez Čtenářské výzvy zřejmě nepotkala. A byla by to škoda.

7. kniha, podle níž byl natočen seriál
Bernard Minier



Thriller, který mě loni hodně bavil. Včetně všech pokračování. Seriál se jmenuje 
Glacé: The Frozen Dead, ale na čsfd nemá nijak extra dobré hodnocení. Ještě to zvážím.

8. kniha od slovenského autora
Ján Vilček: Láska a věda



Paměti slovenského lékaře, který vyvinul lék na zmírnění příznaků Crohnovy choroby a dalších autoimunitních onemocnění.


9. kniha, která obdržela cenu Magnesia Litera
Josef Pánek: Láska v době globálních klimatických změn



Loni jsem snad poprvé přečtla všechny knihy, které byly v kategorii próze nominované na Magnesii Literu. Sama jsem držela palce jinému kandidátovi/kadnidátce, ale Josefu Pánkovi tu cenu i tak přeji:-)

10. Kniha s tematikou moře
Karl Ove Knausgard: Můj boj 3 - Ostrov chlapectví



Další knížka, o které jsem tu nepsala, ale měla jsem. Zjistila jsem, že tyhle paměti norského spisovatele mě neskutečně baví. V létě jsem zhltla Zamilovaného muže a Ostrov chlapectví a už se těším na čtvrtý díl, který donesl ježíšek.

11. Kniha od více autorů
Zuzana Dostálová, Pavla Horáková, Alena Scheinostová: Johana



Myslím, že kdyby tuhle knihu napsala jen jedna z těch tří dam, asi by to příběhu prospělo. Ale i tak byla Johana docela ucházející čtení.

12. Kniha s válečnou tematikou
Jarmila Glaserová: Trosečník sibiřský



Jsem ráda, že se takhle knížka ke mě spletitými kanály dostala (a pak jsem ji dostala ještě jednou pod stromeček:-)

13. Kniha poprvé vydaná před rokem 1950
Betty MacDonaldová: Morová rána



Tohle je druhá kniha, kterou bych bez Čtenářské výzvy určitě nepřečetla. Tedy, abych byla přesná, ona už kdysi vyšla jako součást souboru Co život dal a vzal, což je knížka, kterou jsem četla asi před 20 lety. Už jsem na ní ale zapomněla, zbyl mi jen pocit, že to bylo dobré. S překvapením jsem zjistila, že to bylo hlavně dost drsné - tohle je totiž knížka o léčbě tuberkulózy!  Ale naštěstí vtipná a dobře to dopadne.


14. Kniha s ročním obdobím v názvu
Simon Mawer: Pražské jaro



Jedna z nejlepších knih loňského roku - Albatrosu ještě dlužím recenzi, tak snad v nejbližších dnech.  Není to lepší než Skleněný pokoj, ale i tak je to dobré.

15. Kniha, kde hraje roli knihovna (knihovník, knihovnice)
Pasi Ilmari Jääskeläinen: Den falešné kočky


Vydařená kniha z kategorie finské podivno.

16. Poslední kniha (již nežijícího autora)
Karel Čapek: Život a dílo skladatele Foltýna



Četla jsem kdysi dávno a díky Výzvě jsem se k téhle zvláštní knížce docela ráda vrátila. Čapka jsem měla vždycky ráda, teď se na Vltavě slavilo 80 let od jeho úmrtí - pár her jsem vyslechla, budu se k němu muset zase propracovat.

17. Kniha žánru, který běžně nečtete
Liou Cch’-sin: Problém tří těles


Sci-fi je žánr, který čtu spíš výjimečně. Ale trilogie Vzpomínky na Zemi, kde Problém tří těles tvoří první díl, je výjimečná a výborná. Jsem ráda, že jsem se do těch tří megatlustých knih začetla. Pokud Vás zajímá, jak by také mohl vypadat kontakt s mimozemšťany a vývoj naší planety v příštích několika stech letech, doporučuji!

18. Kniha, jejíž děj se odehrává v Brně
Jaroslav Češka: Dvojitá vražda



Tahle kniha mi do Výzvy vlastně zapadla náhodou. Od Jiřího Krachochvila, mého oblíbeného brněnského autora, jsem loni nic nepřečetla, nabídka nakladatelství MOBA mi tím pádem přišla vhod dvakrát.

19. Kniha o jídle
Marie Doležalová: Jeden kopeček šmoulový



Sice jsem loni přečetla třeba i Outdoorovou kuchařku, ale Maruška Doležalová se svou zmrzlinou na přebale knížky mi sem pasuje líp:-)


20. Kniha poprvé vydaná v roce 2018 (nová kniha)
Alena Ježková: Poutnice



A stejně je to i s knihou vydanou v roce 2018 -  většina knih, které jsem loni přečetla, byla totiž nových. Takže výběr byl těžký, nakonec jsem se rozhodla pro tu poslední, do které jsem se v roce 2018 pustila.

A co mě čeká v roce 2019? Že by Čtenářská výzva 2019? Uvidíme v listopadu, jestli se zase "vejdu":-)

1 komentář:

  1. Obdivujem Vašu čitateľskú kondíciu a želám všetko dobré v novom roku.

    OdpovědětVymazat