čtvrtek 15. srpna 2024

Co v létě poslouchám? Tipy na literární a historické podcasty

Čím je tepleji, tím míň se dokážu soustředit. Zatímco na začátku prázdnin jsem zvládla i nějakou tu audioknihu, teď už dávám maximálně podcasty. Letos jsou to hlavně tyhle dva: Buchty čtou a Přepište dějiny - léto v Římě.


Buchty čtou, to je speciál pořadu Rádia Wave Buchty, který točí Ivana Veselková a Zuzana Fuksová. Přiznávám, že Buchty jinak neposlouchám, zkoušela jsem je kdysi před lety, když začínaly, ale nějak mi to nesedlo. Speciál Buchty čtou, to je ale jiná. Obě zmíněné protagonistky si přizvaly středoškolského pedagoga Stanislava Zajíčka a společně probírají známá, často až ikonická literární díla. On přináší pohled intelektuála, nadhled staršího člověka, překvapivě ale nikoliv boomerské přezírání, dámy vše překládají do současného jazyka a stylu, doplňují často nečekanými dotazy, prostě dodávají tomu švih a humor. Asi to nemusí sedět každému, ale já se většinou velmi dobře bavím. A dokonce mám občas po poslechu chuť vzít danou knihu znovu do ruky, příp. si knihu konečně přečíst (Don Quijote).

Neslyšela jsem ještě všechny díly (pár dní do konce prázdnin přece jen ještě zbývá), ale z těch nejlepších: Švejk, Proměna, Oněgin, Jméno růže, Lolita, Metráček (!), Sto roků samoty, Nesmrtelnost

Vše je možné poslechněte si v obvyklých podcastových aplikacích, nebo přímo na stránkách Českého rozhlasu.




Přepište dějiny - to je podcast novináře Martina Gromana a historika Michala Stehlíka, kde s humorem sobě vlastním komentují dějinné události, místa či osobnosti. Pánové si navzájem vykají, hodně toho vědí, mají kultivovaný projev, prostě působí jako moudří starší muži (což je vtipné, neb jak jsem zjistila, jsou mladší než já:-). Navíc epizody doplňují zajímavým audio obsahem z archívů, což má své kouzlo. Během roku je poslouchám spíš nárazově, hlavně, pokud mají téma, které mě zajímá, prázdninové speciály si ale nenechám ujít. Letos vyrazili s Martinem C. Putnou do Říma. Najdete v podcastových aplikacích, na stránkách Přepište dějiny, anebo na youtube - viz linky níže. 











Pokud vás Přepište dějiny! zaujalo, tak loni měli moc pěkný projekt Léto na Strži a Léto u Sidonie Nádherné




A jako bonus jeden další literární podcast: Literární tlachání 
Baví mě na nich, že o každé knize natáčejí podcasty dva: S obalem (pro ty, kteří knihu ještě nečetli a možná se nechají zlákat) a Bez obalu (pro ty, co už knihu mají přečtenou a zajímá je podrobnější rozbor obsahu, hrdinů, autora atd.). 

Žádné komentáře:

Okomentovat