středa 28. února 2018

Miloš Čermák, Luděk Staněk: Přišel Bůh do kavárny v Karlíně...

Miloš Čermák to je takový hrozně vysoký člověk s přerostlýma vlasama do čela a hlubokým hlasem:-) Je to největší český novinář (měří 205 cm) a já ho mám spojeného s články o internetu a s knížkou o běhání (Jak uběhnout maraton za 100 dní, spolu s Milošem Škorpilem), která mě kdysi dovedla až k půlmaratonu. Na přelomu století působil v Reflexu, psal knihy povídek a komiks Hana a Hana, aktuálně je šéfredaktorem serveru iHNed.cz. Miloš Čermák je poměrně všestranný člověk a krom výše uvedeného i vystupuje ve stand-upech. A právě výběr nejlepších stand-up vystoupení, které dělá s novinářem a komikem Luďkem Staňkem (Čermák&Staněk Comedy), je obsahem sbírky krátkých povídek Přišel Bůh do kavárny v Karlíně... 



Tak tahle stránka Miloše Čermáka mi dosud unikala. Anžto se do divadla Troníček hned tak nedostanu, stal se tak paperback o Bohovi v Karlíně mým prvním primárním zdrojem k poznání Miloše Čermáka jako komika. A musím uznat, Čermák je poměrně dobrý komik s inteligentním humorem. Knížka je dost nekorektní, poměrně sexistická, ale je to docela sranda. 



Kniha má tři části + prolog, který se věnuje chudákovi Bohovi, který si přišel dát do hipsterské kavárny v Karlíně presso s mlíkem (asi tušíte, jak to dopadlo). Následují dvě části, kterou napsal Miloš Čermák: "10 důvodů, proč není ještě všechno v háji, když se ráno probudíte a zjistíte, že jste ve středním věku" a "Stereo(v)tipy aneb Deset dobrých rad, co dělat, když něco prožíváte pomilionté, a stále si nevíte rady". Poslední třetinu knihy pak tvoří texty Luďka Staňka "Těžký život čtyřicátníka". 

Jak je vidět, velkým tématem knihy je otázka středního věku, což dokážu pochopit a ocenit. Jsou to texty krátké a vtipné, psané mužským pohledem, a proto často pro mne překvapivé. Čermák oceňuje spoustu výhod života po čtyřicítce – např. nemusíte vypadat dobře, můžete se vykašlat na sex, Boha, smrt i rozvázané tkaničky a nemusíte předstírat, že máte rád děti. Taky je vám už celkem fuk, že nedostanete Nobelovu cenu: 

Skeptický vztah jsem měl i k Nobelově ceně za literaturu. Sice jsem od čtyř let chtěl být spisovatelem, ale zdálo se mi to poměrně laciné. Zvlášť když jsem se dozvěděl, že Hemingway ji dostal za knihu Stařec a moře. 
Našel jsem ten útlý, v podstatě titěrný svazek v knihovně rodičů a přečetl ho. Číst v druhé třídě Starce a moře není nejlepší nápad, naplnilo mě to protichůdnými pocity. 
Tím prvním bylo určité rozhořčení mísící se s údivem. „Jakože fakt? Za TOHLE je Nobelova cena?“ 
Starý chlápek jde na ryby, a ještě navíc pak nic nechytí. 
„Jako sorry, ale tohle napíšu vždycky!“ 
Druhým pak bylo chlácholivé uspokojení. Nebo sebeuspokojení. „Jestli je za TOHLE Nobelova cena, mohl by to být plán B. Kdyby to nevyšlo s tou fyzikou nebo chemií. Prostě pak někdy po padesátce napíšu nějakou kravinu.“ 


Nebo se můžete vypořádat se vztahem k matce: 

Kdoví, možná, kdyby takovému Hitlerovi neumřela máma v jeho osmnácti, bylo by všechno jinak. 
„Adolfe, co ty tvoje vlasy. Nemáš tu patku moc dlouhou?“ 
„Koukej si oholit ten knírek.“ 
„Nejsi nějak hubenej, nemám ti ohřát bratwurst a trochu zelí?“ 
„A když mluvíš k lidem, neřvi tolik. Ještě si budou myslet, že jsi nějaký psychopat.“ 
Někdy stačí málo, abychom v lidech probudili to dobré. 
„Adolfe, proč nezdravíš pana Rubinsteina?“ 
„Přece nebudu zdravit Žida?!“ 
„Mám ti vlepit pohlavek? Koukej se k panu Rubinsteinovi chovat slušně. Je to starší člověk!“ 
Mateřská láska, co naděláte. Kde by svět bez ní byl? 


Ale i Luděk Staněk je docela dobrý - bavily mě jeho přesné postřehy týkající se turistů v Praze, zasvěceného vybírání elektroniky, farmářských trhů a Čechů, milovníků psů. I u něj se vším prolínají vztahy a sex. 

Taky by mě zajímalo, jak si lidi v době bez mobilů domlouvali sex. Bez všech těch Tinderů a Snapchatů. "Ahoj, líbíš se mi." - "Ty mě taky." - "A co když už se ti nikdy nedovolám?" - "OK, pojďme si pro jistotu zapíchat rovnou." To musely být skvělý časy. 




Knížka je doplněna Čermákovými ilustracemi (většinou lepých žen). Ideální knížka do vlaku, na pláž či do metra. Dokonce mě vybudila k tomu, že jsem si pár stand-up vystoupení obou komiků našla na youtube. Ač tuhle divadelní fomu úplně často nevyhledávám, pobavilo. Zkuste taky: https://www.cermakstanek.com/ a https://video.aktualne.cz/ego-night/.

Díky AlbatrosMédia za recenzní výtisk.


Hodnocení: 85%


Miloš Čermák, Luděk Staněk: Přišel Bůh do kavárny v Karlíně...
  • Nakladatel: XYZ
  • EAN: 9788075059710 
  • ISBN: 978-80-750-5971-0 
  • Ilustrace: Čermák, Miloš
  • Popis: 1× kniha, brožovaná, 232 stran, česky 
  • Rozměry: 14,7 × 20,5 cm 
  • Rok vydání: 2018 (1. vydání) 

1 komentář:

  1. Čermákovy články čtu ráda na ihnedu. Díky za inspiraci - knížku vyhledám. Pěkný den.

    OdpovědětVymazat