neděle 11. února 2018

Ransom Riggs: Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti

Sirotčinec slečny Peregrinové byl hitem před několika lety, vzpomínám si, že jsem tu knihu se zvláštními černobílými fotkami držela v ruce a váhala, zda si ji koupit. Ale tenkrát jsem odolala. Odolala jsem i podruhé, když šel loni do kin film Tima Burtona natočený podle této literární předlohy. Čemu jsem ale nakonec podlehla, to byla audiokniha. Načetl ji Viktor Dvořák, ne příliš známý hlas (v oblasti audioknih), ale podařilo se mu to výborně. Jeho projev k 16letému vypravěči Jacobovi skvěle pasoval.



Pro ty, které kniha dosud míjela, tak jako mě: je to fantasy a mystery kniha určená spíš pro teenagery než pro dospělé. Hlavní hrdina Jacob pochází z bohaté americké rodiny a žije veskrze normální a běžný život. Jediným trochu vzrušujícím elementem v rodině je starý dědeček, který malému Jacobovi kdysi vyprávěl příběhy ze svého dětství. Strávil ho na jednom britském ostrove, v sirotčinci slečny Peregrinové, s řadou dalších zvláštních dětí. Dědeček byl Žid, který utekl z Polska před nacisty (a jak tvrdil, před netvory) a v sirotčinci nasel ráj a kamarády. Jacob mu jeho příhody s dětmi, které byly neviditelné, uměly létat, předpovídat budoucnost apod. dlouho věřil, byly ostatně podložené celou řádkou podivuhodných černobílých fotografií, nakonec z toho ale vyrostl. Pak se náhle stala hrozná věc, dědeček za podivných okolností zemřel vnukovi v náručí a Jacob skončil u psychoterapeuta. Má noční můry a děsy, vyčítá si dědečkovu smrt, pak se rozhodne vydat se v doprovodu svého otce na onen anglický ostrov s úmyslem najít bývalý sirotčinec a zjistit tak o dědečkově minulosti více. Najde však víc, než čekal – v časové smyčce, mimo současný svět, tu podivuhodné děti se svou vychovatelkou slečnou Peregrinovou stále žijí. Jenže jejich idylický život v bezčasí se pomalu chýlí ke konci. Může tomu Jacob zabránit? Anebo na tom bude mít svůj podíl?

Knížka mi maličko připomněla Kromobyčejnou pouť Barnabyho Brocketa, knížku, která se také točí kolem jinakosti, kolem lidi se zvláštními schopnostmi. Tohle je ale jiný žánr – horor, fantasy. Trochu se tu objevuje druhá světová válka, velkou roli hrají alternativní dějiny neobyčejných lidí, největší prostor tu ale s ohledem na cílovou skupinu čtenářů (ehm čtenářek) mají dobrodružství, romantika, přátelství a první lásky. Třeba romantická noční scéna potápění u lodního vraku, to je čirá krása z cyklu young adult:-) Závěrečné scény si zase nezadají s hororem, prostě každý si tu najde své.

Zručně napsaný román, první díl z trilogie, který pobaví nejen děti, ale i dospělé. Zpětně je mi líto, že jsem si přece jen nepořídila tištěnou knihu, protože jak jsem pochopila, fotografie tvoří s knihou nedílný celek a posouvají ji na vyšší level. Audiokniha mi ale zase umožnila využít volné hodiny při řízení auta nebo v MHD. Kniha má vydařený hudební doprovod - spíš než o hudbu jde o různé zvuky a šelesty, které občas působí až strašidelně. Zvlášť, když jsou výrazně hlasitější, než samotná četba -  několikrát jsem sebou v metru nebo při usínání vyděšeně trhla. Viktor Dvořák byl pro mě premiérou, která se také povedla - myslím, že tomuhle divadelnímu a seriálovému herci audioknihy sluší. 

Viktor Dvořák

Sirotčinec slečny Peregrinové je příjemná oddechová kniha, která se mi pěkně strefila do nálady, budu se těšit na další díly.  

Ransom Riggs



Hodnocení: 85 %


Ransom Riggs: Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti
  • Nakladatel: Jota
  • EAN: 9788074620195
  • ISBN: 978-80-7462-019-5
  • Originál: Miss Peregrine´s Home for Peculiar Children
  • Překlad: Grygová, Bronislava
  • Popis:1× kniha, vázaná, 358 stran, česky
  • Rozměry: 13 × 21 cm
  • Rok vydání: 2012 (1. vydání)


Ransom Riggs: Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti (audiokniha)
  • Nakladatel: OneHotBook
  • EAN: 8594169481050
  • Interpret: Dvořák, Viktor
  • Popis: 1× CD MP3, délka 7 hod. 16 min., česky
  • Rok vydání: 2016 (1. vydání)

Žádné komentáře:

Okomentovat