V loni v létě vyšla spisovatelce
Aleně Ježkové nová kniha s názvem Tichá srdce. Předtím jsem četla hlavně
její knížky pro děti (výborná je třeba Dračí polévka), příp. knížky o Praze (Prahou
kráčí lev, Praha – babka měst), zaregistrovala jsem i nové Staré pověsti české,
tohle bylo najednou ale úplně jiné téma – kláštery a život v nich. Zaujalo
mě a knihu jsem zakoupila mamince k narozeninám, sama jsem ji jen
prolistovala a přečetla si pár osudů, které mě zajímaly (klášter
v Doksanech, který leží v kraji, odkud pocházím, příběh
dominikánského právníka Rajmunda Tretery, který mě v raných letech devadesátých
učil na fakultě volitelný předmět zvaný církevní právo). Na kompletní knihu
jsem si nějak netroufala, přece jen 431 stránek většího formátu… Navíc mi
z toho církevního práva v paměti utkvělo hlavně to, že řádů a řeholí
je moc a pravidla, kterými se řídí, jsou pro laika komplikovaná…
Tichá srdce si bez ohledu na mé
pochyby rychle získala řadu příznivců (třeba
tady), prodalo
se skoro 8 tisíc výtisků, což je v Česku daleko za hranicí bestselleru. Letos v červnu
vyšel druhý díl Tichých srdcí, tentokrát s podtitulem Příběhy míst a lidí.
Opět jsem pořídila a během jednoho horkého letního víkendu konečně otevřela. Nakonec
jsem ten víkend alespoň v myšlenkách strávila kompletně v klášterech
a s lidmi kolem nich, putováním po celé republice i v proudu času - a
moc jsem si to užila. V následujících dnech jsem se vrátila k prvnímu
dílu a splatila tak loňský dluh. Oběma knihám chci tímto složit poklonu, patří
k tomu nejzajímavějšímu, co se mi letos dostalo do rukou.
Knihy jsou rozdělené na části
věnované jednotlivým řádům a kongregacím, v rámci těchto kapitol je pak
dodržováno jednotné a přehledné schéma: představení řádu či kongregace, příběh
zakladatelů, nejdůležitější milníky v historii, důležité osobnosti. Pokračuje
se působením řádu v českých zemích – od založení přes husitské bouře,
třicetiletou válkou k josefínským reformám, první republika,
činnost/nečinnost řádu v období totality a období po roce 1989 až do
současnosti. Následuje nejpodrobnější část - přehled nejvýznamnějších míst, kde
řád působil či působí – historické kláštery i novodobá sídla, architektura, genius loci.
Na to navazuje příběh některého z řeholníků z dané komunity,
vzpomínky pamětníků i současníků. Nechybí
ani malý slovníček a seznam doporučené literatury. Vše psáno lehce a
s vtipem, doplněno historickými kuriozitami a osobními vzpomínkami autorky.
V prvním díle knihy, která
má podtitul Kláštery a jejich lidé jsou probráni benediktini, cisterciáci,
premonstráti, františkáni, dominikáni a boromejky. Druhý díl s podtitulem Příběhy míst a
lidí se pak podrobně zabývá johanity/maltézskými rytíři, templáři,
augustiniány, karmelitány, křížovníky s červenou hvězdou, milosrdnými bratry,
jezuity a kongregací anglických panen.
Naprosto neoddělitelnou součástí
knížek jsou nádherné černobílé fotografie Jiřího Chalupy. Kláštery, kostely, portréty
řeholníků, detaily z interiérů. Jiří
Chalupa se údajně začal soustavně věnovat
fotografování architektury až díky Tichým srdcím – a nechce se tomu
vůbec věřit. Tohoto fotografa by si měli církevní hodnostáři najímat pro
oficiální publikace, takhle zachytit atmosféru totiž hned tak někdo neumí. Na
konci roku vyšel i samostatný kalendář Tichých srdcí, černobílé fotografie ve
velkém formátu jsou mimořádně podmanivé.
Příběhy lidí v knize nejsou psány formou rozhovoru, ale jsou stylizovány
do velmi působivé podoby monologu. A že jsou to vzpomínky silné – šťastná léta rozkvětu
za první republiky jsou vystřídána perzekucí za nacismu a hlavně po válce za
komunistického režimu. Většina řádů byla rozpuštěna, řeholníci a řeholnice
strávili roky v internaci, představení byli na dlouhá léta uvězněni,
týrání, pracovali v dolech a při těžbě uranu, ostatní čekala perzekuce ze
strany StB, dělnické profese, život v ilegalitě. Člověk by čekal
zatrpklost, sebelítost a zmar - a ejhle, už jsem dlouho nečetla tak
optimistické a silné příběhy. A přitom se v řadě případů jedná třeba o
život strávený se starými lidmi, s lidmi s mentálním postižením,
v léčebnách dlouhodobě nemocných, s umírajícími – něco, co si většina
z nás neumí ani představit.
Neméně zajímavé jsou ale osudy
mladších bratrů a sester, těch, kteří jsou vlastně skoro mými vrstevníky.
Většina z nich vstupovala do řádu tajně a až po roce 1989 mohli na
veřejnosti ukázat svou pravou víru, pro jejich okolí to býval šok. A způsob
jejich života může být šokující i dnes – fascinovalo mě vyprávění karmelitánky
z Karmelu sv. Josefa, která žije v přísné papežské klauzuře a oddává
se kontemplaci, oddělaná od vnějšího světa – autorka knihy s ní vedla
rozhovor v hovorně, za okénkem. Když
to ale uvážíte - vydáte-li se do Indie
či Nepálu a strávíte tu několik měsíců v klášteře, bude vám západní svět
uznale klepat na rameno, jak pečujete o svůj duchovní rozvoj. Pokud se
rozhodnete vstoupit do kláštera v Česku, budou si lidé spíš klepat na
čelo. Jak moc se ale liší meditace buddhistických mnichů od kontemplace a
hlubokého vnitřního prožitku katolických řeholníků z kontemplativních řádů? I
v tomhle ohledu mi Tiché srdce docela otevřely oči… Na druhou stranu pak
ale v knize najdete třeba i vyprávění španělského augustiniána, který
kromě teologie vystudoval mediální komunikaci nebo příběh jezuitského
misionáře, který život zasvětil misii v Japonsku.
Knihy by se měli přečíst všichni
ti, co nadávají na církevní restituce a přitom vůbec netuší, jakou roli
v naší historii a současnosti kláštery plnily a plní. Že některé
z nich existují více než tisíc let, jejich představení radili panovníkům a
byli nejvýznamnějšími osobnostmi své doby, byla tu centra vzdělanosti a vznikala tu
významná literární díla a umělecké památky. Anebo později – kláštery byly vždy
významnými lokálními zaměstnavateli, přinášely pokrok, zaváděly technologie a
novinky ze světa. Věděli jste, že první brambory se v českých zemích
pěstovaly v klášterní zahradě u hybernů a že to byli premonstráti, kteří
dovezli do Znojma, konkrétně do kláštera Louka, okurky? Že řada vědců a
literátů, které známe ze školy, oblékala řeholní roucha? Georg Mendel, Prokop Diviš, Bohuslav Balbín, Josef
Dobrovský? Obrovská je práce, kterou kláštery odvedly v péči o nemocné a
sociálně slabé, při klášterech vznikaly první špitály, sirotčince, útulky pro
staré lidi, sestry pracovaly s lidmi se zdravotním postižením, s
umírajícími. Kvalitní vzdělání získalo v klášterech, církevních gymnáziích
a univerzitách několik minulých generací.
Obávám se však, že česká
společnost zůstala myšlenkově spíše u pátera Koniáše a Kladiva na čarodějnice,
a ve vztahu k církevním společenstvím se řídí hlavně vlastními předsudky a
zastaralými představami, které si posilují v internetových diskusích.
Jenže v dnešních klášteřích nežijí žádní pomatenci či svíčkové báby, ale
lidé s několika vysokoškolskými tituly, vzdělaní manažeři, kteří ale mají navíc v popisu práce povinnost
řídit se desaterem a křesťanskými principy, konat dobro. Lidé, kterým zaleží na ostatních, na komunitě,
na duchovních hodnotách. Stát jim na začátku devadesátých let vrátil
zdevastované budovy a oni je (nebo aspoň řadu z nich) dokázali z ničeho
aspoň částečně opravit a zprovoznit.
Nemyslím si, že s majetkem, který jim teď stát vrátí, nebudou umět
hospodařit. Naopak, kdyby se to udělalo už dávno, možná bychom byli někde
jinde, než jsme teď.
Jak říká sama autorka
v předmluvě k prvnímu dílu:
Lidé z klášterů
záměrně žijí v ústraní. Nežijí pro uznání svých skutků, ale pro jejich konání.
Tvrdě pracují, mají pevný denní režim a žijí velmi skromně. Neustále se
vzdělávají. Jsou otevřeni velkým výzvám, novým úkolům a jsou připraveni jít
tam, kde to bude třeba. Jsou moudří. Jsou vřelí, vstřícní a laskaví. Mají čistá
a tichá srdce.
Ta setkání a vyprávění
mne proměnila. Oživila mne a dodala mi novou vnitřní sílu. Upevnila mne v
přesvědčení o lidských hodnotách a v tom, že je správné rozhodovat se také
„srdcem“, nejen rozumem. Znovu podnítila mou vnitřní svobodu. Zvláště vyprávění
pamětníků jsou plná osobní statečnosti, úsilí a pokory, které dnes kolem sebe i
v sobě tak pracně hledáme.
Nejsem historik, takže
tato kniha není vyčerpávajícím výčtem řádů a klášterů na našem území. Jejím
cílem je nabídnout čtenáři základní mapu pozoruhodných duchovních míst, lidí,
dějinných událostí i vzpomínek, aby podle ní mohl sám putovat v krajinách venku
i v těch uvnitř sebe. Některé pasáže knihy jsou autorské, ryze subjektivní. Tak
jsem to chtěla.
Tichá srdce mě opravdu zaujala,
poučila, překvapila. A těch tipů na výlet, které jsem si vypsala… Mám vystaráno
na několik let… Rajhrad se svou cennou
knihovnou, kladrubský klášter, Porta coeli v Předklášteří u Tišnova,
gotický pilíř v Klášterní Skalici, gotická zřícenina kláštera v Dolních
Kounicích (Rosa Coeli), křížová cesta v Římově, klášter v Chotěšově,
poutní místo Cvilín, loretánská kaple v Hájku, poutní kostel
v Radomyšli, hora Maková, Matka Elekta v kostele sv. Benedikta
v Praze, sv. Hostýn, Štěkeň …
V téhle souvislosti jediná výtka, kterou ke knize mám – potřebovala bych
trochu víc geografických informací. Knížky jsem četla bez přístupu na internet
a často se mi nepodařilo z textu vydedukovat, kde které místo hledat. A
věřte, že třeba křížovou cestu Římov v automapě nenajdete…:-)
Zajímá-li Vás architektura,
památky, historie dávná i nedávná či neobvyklé lidské osudy, chcete-li se
zorientovat v církevních řeholích nebo zjistit, co se odehrává za zdmi
českých a moravských klášterů v 21. století, najděte si čas na Tichá
srdce. Možná je to knížka rozsahem spíš na dlouhé zimní večery, na druhou
stranu – pokud se díky ní dostanete do té správné nálady, pak Vašemu rozjímání
nebude bránit ani parné léto (vyzkoušeno na vlastní kůži).
Hodnocení: 2x 100 %
Alena Ježková: Tichá
srdce
- Nakladatel: Práh
- ISBN: 978-80-7252-436-5, EAN: 9788072524365
- Popis: 1× kniha, vázaná, 560 stran, 16,5 × 24 cm, česky
- Rok vydání: 2013 (1. vydání)
Alena Ježková: Tichá
srdce 2
- Nakladatel: Olympia
- ISBN: 978-80-905851-1-9, EAN: 9788090585119
- Popis: 1× kniha, vázaná, 384 stran, 17 × 24,8 cm, česky
- Rok vydání: 2015 (1. vydání)