Nedávno jsem zkoukla film Zkouška umění, observační dokument Adély Komrzý a Tomáše Bojara o přijímacích zkouškách na Akademii výtvarných umění. Skvělá a velmi vtipná věc, mimochodem. A po pár týdnech se mi dostala do rukou kniha s krásnou obálkou od Anny Beaty Háblové s názvem Směna, která mi tohle filmové dílko (které v mezidobí dostalo Českého lva v kategorii Nejlepší dokumentární film) v lecčems připomněla. Tip na knihu jsem každopádně našla v jednom březnovém Respektu, kde na knihu v článku Máte Billa kartu? upozorňuje Petr A. Bílek.
Hlavní hrdinkou je Petra, malířka, která se momentálně živí jako prodavačka v jednom z nejmenovaných řetězců. Monotónní práce, přesně nastavené postupy, které se reálně nedají téměř zvládnout, ubíjející dřina a stereotyp. Ne každý se uměním uživí (tohle jsem si teda mimochodem přesně říkala po shlédnutí výše uvedeného filmu), Petra v tomhle ohledu není moc průbojná a po rozpadu předchozího vztahu ji nic jiného než práce za kasou nezbyla. A tak při markování a doplňování zboží přepíná do minulých životů a vzpomíná na svá studia na Akademii, která ji formovala, na expřítele Adama, nyní úspěšného umělce, bývalou spolužačku Míšu, která pro změnu skončila na psychiatrii, do mysli se ji vkrádá i její matka, která žije na vesnici s Petřiným postiženým bratrem Petrem. Ač to vypadá, že nic nemůže být tak vzdáleno umění jako práce v supermarketu, dá se tušit, že Petra to ještě úplně nevzdala. Oba její světy pak spojí téměř detektivní zápletka pátrání po obrazu kocoura namalovaného na zakázku, která Petře (možná) nakonec přinese možnost začít novou životní etapu.
Knížka je to fakt zajimává a příjemně mě překvapila. Mimořádně mě zaujal jazyk, autorka knihy, Anna Beata Háblová je totiž také i básnířka a na knize je to znát - zvlášť u poetických, snových či introspektivních pasáží:
Tak dlouho, dokud jsem z neviditelných spor plísně nedostala zápal plic, nebo si alespoň myslím, že to bylo z toho. V horečkách mi pak obrazy ubíhaly jako krajina z okna autobusu. Plíseň pokryla louky, na polstrování sedaček se objevily hnědé fleky, v puse jsem cítila hnilobu. Chtěla jsem z autobusu vystoupit, ale nešlo to. Strach mě připíchl špendlíkem křeče dovnitř sebe. Byla jsem scvrkající se jablko, které má svůj proces stárnutí už ve svém květu. Vždycky jsem se štítila vyhazovat zkažený jablka z bedýnky uložené na dně našeho vlhkého sklepa. Brávala jsem je jen za šťopku, která se ale většinou z měkké hroudy vytrhla a jablko se zakutálelo do tmy. A pak to dlouhé šmátrání a hledání a nakonec dotek měkké dužiny a bílých hrbolků plísně. Namalovat plíseň je to nejtěžší, zatímco ona sama už na plátně pracuje se mnou. Plíseň je mnou a já jsem plísní, obě přetváříme, rozkládáme, obcujeme s věcmi. Plíseň je stav mysli umění.
Výborně se autorce povedlo popsat rozpor mezi přízemní prací, kde prodavačku ostatní prakticky nevnímají jako lidskou bytost a kde je každá chyba trestána, a uměleckým světem, kde se každá pitomost může stát performací, dílem a vyjádřením sebe sama.
Supermarket je místo, kde se nelze ani na chvíli zašít. Tady se nikdy nikdo neztratí. Každá pracovní četa je pečlivě laděná podle očekávaného přílivu zákazníků, a ještě ke všemu je záměrně podhodnocená. Takže pro každého zaměstnance je to závod s časem. Každá práce má časový limit, dokdy musí být provedena. Třeba na vybalování zeleniny a ovoce jsou dvě hodiny. V některých pobočkách to jde dělat přes noc, ale ta naše je v obytné čtvrti, takže provoz prodejny nesmí rušit okolí.
x
Z umělce se stane nedotknutelný bůh. Nikdo se tady totiž netváří, že by videím nerozuměl, všichni kolem nich chodí jako kolem svátosti, pozorují nekvalitní filmy a čtou nesrozumitelné texty.
Knížkou se táhne opakování motivů (ptáci, sny), každá kapitola je uvozena definicí dne..
Jsou jako těžké batohy. Ty dny, které člověk vláčí sem a tam, z jednoho domova do druhého. A když batoh rozepne, najde v nich to, co bylo celou dobu nejtěžší - máminy zavařeniny. Skleničky napěchované džemy, které dělala, když měl Péťa klidný den nebo spal. Se kterýma se celé odpoledne míchala, místo aby šla ven. Sama. Aby šla do lesa a tam zaklonila hlavu a zhluboka, opravdu zhluboka si vydechla.
Nevím, jestli se mi daří tu náladu knihy postihnout, možná to tentokrtá dokáže líp popsat oficiální anotace:
Hrdinkou knihy je mladá výtvarnice Petra, která trýznivě balancuje mezi touhou po uměleckém uplatnění a odvržením všeho, co souvisí s její prvotní životní volbou. Jako ostře řezané reliéfy se jí vynořují vzpomínky na studium malby, které ji podstatně formovalo. A vedle toho je tu i namáhavá, neradostná přítomnost spočívající v monotónní práci pokladní v supermarketu, k níž se z pragmatických důvodů uchýlila. Sugestivní líčení těchto dvou kontrastních světů nabízí nezvyklou perspektivu, která nespočívá jen v ponoru do vnitřního zápasu románové protagonistky. Svorníkem díla je téměř až detektivní zápletka vyjevující vášeň, s jakou je možné nořit se do umění. Autorka si klade podstatné otázky ryzosti tvorby i lidských vztahů. Její příběh není zprávou o unikání, ale spíše zdařilou konfrontací s hranicemi vztahů i sebevyjádření. Člověka popisuje jako křehkého tvora, který ve svém letu nevyhnutelně naráží do skla globalizované civilizace, vlastní samoty i osudu. Ten je možné snad poznat, pochopit, přijmout, ale ne už tak snadno změnit.
Suma sumárum, nic extra jsem nečekala a nakonec jsem nadšená.
Zapátrala jsem pak po osudech mně dosud neznáme autorky a zjistila další zajímavé věci: Anna Háblová (ročník 1983) je česká architektka, urbanistka, teoretička a básnířka. Účinkovala v divadle v Celetné, zpívala v Kühnově dětském sboru, hraje na klavír, kytaru a flétnu a píše poezii. V roce 2017 vydala populárně-naučnou knihu Města zdí o historii a interpretaci obchodních center ve vztahu k městu, následoval titul Nemísta měst (2019) o opomíjených, pomíjivých a míjených místech. Tohle mě hrozně baví a zajímá, takže první dílo už jsem si přinesla z knihovny, po druhé knize se asi taky podívám. Docela koukám, k čemu mě Směna ještě přivede...:-)
Hodnocení: 100%
Anna Beata Háblová: Směna
- Nakladatel: Host
- EAN: 9788027513581
- ISBN: 978-80-275-1358-1
- Doporučená prodejní cena: 349 Kč
- Popis: 1× kniha, brožovaná, 216 stran, česky
- Rozměry: 13,5 × 20,5 cm
- Rok vydání: 2022 (1. vydání)