neděle 6. července 2014

Jiří Anderle: Láska za lásku

Jiří Anderle: Láska za lásku

Znáte rozhlasový pořad Láska za lásku, který už 17 let vysílá na Českém rozhlasu Dvojce výtvarník Jiří Anderle? Neznáte? Tak to máte nejvyšší čas to napravit:-)

Asi před deseti lety jsme jeli v neděli odpoledne autem z nějakého výletu a zcela náhodou jsme si pustili Český rozhlas Dvojku (tenkrát možná ještě dokonce Prahu). Dávali zvláštní pořad: jakýsi pán nezaměnitelným hlasem vyprávěl o tom, jakého měli v době jeho dětství ve vsi jménem Pavlíkov kováře. Co všechno uměl, čím byl vzorem malým klukům, kdo k němu chodil na kus řeči.  Vyprávění o zcela obyčejných věcech, do kterého občas hrála poměrně vlezlá skladba a tu a tam skřehotal papoušek. Jenže - ono to bylo hrozně milé. Úplně jsem toho kováře viděla... Tak to bylo moje první setkání s Jiřím Anderlem a jeho pořadem Láska za lásku, který natáčí ve svém ateliéru spolu s papouškem Žandou a který věnoval Českému rozhlasu k narozeninám. 
Láska za lásku mi uvízla v hlavě, našla jsem si tenhle pořad na internetu a začala jednotlivé díly poslouchat. A poslouchám je nepravidelně vlastně pořád. Kdykoliv potřebuji přijít na jiné myšlenky, když nemůžu večer usnout, když řídím v noci auto. Málokdy se mi podaří poslouchat nedělní premiéry, ale technika je technika, a tak mám pár pohotovostních cédéček či nahrávek v mp3 většinou vždycky po ruce. 
Loni na podzim vyšla Láska za lásku jako kniha a byl to velký předvánoční hit. Ke mně se dostal s půlročním zpožděním, měla jsem k té knize přece jen trochu nedůvěru. Filmové přepisy slavných románů většinou nestojí za nic, proč by to naopak v případě přepisu rozhlasového pořadu mělo dopadnout lépe? Ukázalo se ale, že se žádný přepis rozhlasového pořadu nekoná. Tuhle knížku napsal Jiří Anderle úplně nově, své vzpomínky na dětství samozřejmě použil, ale dal knize novou formu.
Prolíná se tu osobní vyprávění - vzpomínky na rodiče a prarodiče, na školní léta, na klukovská kamarádství, na léta strávená v kapele i na posedlost kreslením - s vykreslováním života vesnice v rámci jednoho roku. Vzpomínky na různé obchodníky, řemeslníky, na zemědělské činnosti, události, které zasáhly do života nejen malého kluka, ale i všech ostatních v jeho okolí (válka, utečenci z pohraničí, komunistický převrat, měnová reforma  - Anderle je ročník 1936, takže pamatuje dost atd.) Neskutečně barvité a detailní vyprávění, které člověk musí obdivovat (zvlášť někdo jako já, kdo si nepamatuje, co měl včera k obědu...).  Vůbec to nebyly lehké časy, přece jen válka, nedostatek, chudoba, přesto se tehlejším lidem paradoxně žilo asi lépe než nám, kteří jsme věčně nespokojení a naštvaní. 
Kniha má ještě jedno velké plus, a sice ilustrace. Vlastnoruční kresby autora, díky kterým konečně vím, jak ti Pavlíkovští vlastně vypadali ......
Chcete-li se na chvíli přenést do doby před cca 75 lety, s touhle knížkou neuděláte chybu. A měla by Vás i navnadit k tomu, abyste si poslechli onen rozhlasový pořad  - je to už přece jen klasika. Mně tedy při čtení stejně neustále zněl hlas Jiřího Anderleho v uších...:-)
 
Hodnoceni: 4/5

Jiří Anderle: Láska za lásku

  • Nakladatel: Radioservis
  • ISBN: 978-80-87530-27-6, EAN: 9788087530276
  • Rok vydání: 2013 (1. vydání)

1 komentář:

  1. Lásku za lásku jsem prvne slyšela také v aute a bylo to něco úžasného.No a co dodat,porizuji jednotlive dily a posloucham��

    OdpovědětVymazat