pátek 3. ledna 2014

Jan Poláček: Příběh spalovače mrtvol

Kniha s podtitulem: Dvojportrét Ladislava Fukse.



Ježíšek pod stromeček donesl velmi zajímavou knihu: portrét spisovatele Ladislava Fukse.


Oficiální anotace:
Na počátku svých pamětí Ladislav Fuks říká: "Nejúplněji jsem obsažen jen a jen ve svých knihách. Bude-li je někdo číst za sto let, nebude ho zajímat, jaký jsem byl já. Pokud ano, tak si mě stvoří z toho, co si přečetl." byl já. Pokud ano, tak si mě stvoří z toho, co si přečetl." Tato slova Jana Poláčka přivedla na myšlenku napsat příběh o našem nejzáhadnějším spisovateli druhé poloviny dvacátého století.
V první části se autor snaží o jakési románové zachycení života spisovatele. S využitím dostupných pramenů, tj. z pozůstalosti, vzpomínek přátel, novinových článků, doslovů knih a samotných autorových děl rekonstruuje některé podstatné události autorova života (např. svatbu, údajnou spolupráci s StB), i běžné zážitky (večírek s přáteli, uspořádání bytu, starost o nemocnou matku).
Druhá část knihy je už hodně faktografická, ale přitom se čte téměř jako detektivka - rozhovory s přáteli, hledání Fuksova bytu a hrobu, pátrání po ispiracích, zážitky z autorského čtení atd.
Janu Poláčkovi se podařilo vytvořit velmi plastický obraz Ladislava Fukse, uvědomila jsem si, jak málo vlastně o autorovi, který zemřel relativně nedávno (1994) vím. A přitom to musel být neuvěřitelný člověk... Fascinovala ho zrcadla, miloval italskou operu, jeho byt byl něco mezi vetešnictvím a panoptikem, vyžíval se v převlecích, byl nadšen židovskou tematikou. Ač homosexuál, oženil se, z vlastní svatby ale utekl a nechal se raději zavřít do blázince. Nečetl beletrii. Miloval a neskutečně si vychutnával jídlo. Přátelil se se spoustou výjimečných lidí, na druhou stranu měl ale poměrně úzké kontakty se Státní bezpečostí. Říkalo se o něm, že spí v rakvi, funerální záležitosti byly ostatně jeho velkým koníčkem. Celý život se bál duševní choroby, staral se o duševně nemocnou matku, nakonec zemřel sám a nalezen byl až po několika dnech. Jeho knížky jsou rafinované, se čtenářem hraje neustále tajné hry, používá neskutečně poetický jazyk a humor.
Zajímavé a inspirativní - hned jsem si dala dvě novoroční předsevzetí:
1) v roce 2014 přečtu všechny zásadní knihy Ladislava Fukse, vč. těch, které už jsem kdysi přečetla,
2) zajdu se na Olšanské hřbitovy podívat na Fuksův hrob!
Hodnocení 5/5

Jan Poláček: Příběh spalovače mrtvol

  • Nakladatel: Plus
  • ISBN: 978-80-259-0221-9, EAN: 9788025902219
  • Popis: 1× kniha, vázaná, 304 stran, 12,6 × 19,2 cm, česky
  • Rozměry: 12,6 × 19,2 cm
  • Rok vydání: 2013 (1. vydání)

Více o Ladislavu Fuksovi najdete na wikipedii: http://cs.wikipedia.org/wiki/Ladislav_Fuks

Žádné komentáře:

Okomentovat