čtvrtek 19. března 2015

Helena Štáchová: Život na nitích (audiokniha)

S Máničkou, Hurvínkem, ale i bez nich…

Helena Štáchová je česká loutkoherečka, scénáristka a dabérka, její jméno je nerozlučitelně spjato s Divadlem Spejbla a Hurvínka, ve kterém působí již od 60. let minulého století, posledních skoro 20 let je pak jeho ředitelkou. V Divadle Spejbla a Hurvínka vodí a mluví loutku Máničky, její hlas ale zaznívá i z televizní obrazovky – kdo by neznal Lízu Simpsonovou ze Springfieldu?


Helena Štáchová v roce 2005 vydala obsáhlou autobiografickou knihu s názvem Život na nitích, kterou v loňském roce převedlo do audio podoby nakladatelství OneHotBook. Převyprávění svých životních osudů se ujala sama autorka, byl by ostatně hřích nevyužít jejich dlouholetých zkušeností v oblasti mluveného slova.

Přiznávám, že do autobiografií známých osobností se obvykle dobrovolně nepouštím. Shodou okolností jsem ale nedávno v Českém rozhlase 2 zaslechla s Helenou Štáchovou rozhovor, kde na knihu přišla řeč, velmi emotivně o ní hovořil jeden nevidomý posluchač, kterému ji předčítala maminka, byl to snad i impuls pro zrod audioverze. Drápek se zachytil, zvědavost nedala, a když se objevila možnost si audioknihu poslechnout, uvařila jsem si kávu a pustila si přehrávač (pozn.: toho kafe jsem nakonec potřebovala několik litrů – celá audiokniha má skoro 15 hodin).

Jaký byl život Heleny Štáchové? Překvapivě velmi pestrý a vůbec ne jednoduchý. Kniha má zajímavý formát – autobiografické vzpomínky na dětství, dospívání, rodinu, školu, práci se tu prolínají s deníkovými záznamy z doby, kdy se autorka potýkala se zákeřnou a smrtelnou chorobou. Psaní knihy pro ni v té době bylo jakousi terapií, takovou „Babičkou“, díky které zapomínala na obtížné chvíle. Ale ani to vzpomínání nebylo vždy zrovna idylické. Autonehoda, při které přišla autorka téměř o celý obličej a dohromady ji daly až opakované plastické operace? Vztah s ženatým mužem, navíc nadřízeným? Předčasné narození a úmrtí první dcery? Vážná nemoc manžela? Spory o autorská práva k Hurvínkovi po smrti Miloše Kirschnera? Těch krizových situací bylo v životě Heleny Štáchové docela dost… Naštěstí je vyvažovaly pozitivní zážitky – vzpomínky na dětství a rodiče, narození dalších dětí, studium loutkoherectví a působení v Divadle Spejbla a Hurvínka, šťastný partnerský a rodinný život, přátelé, domácí mazlíčci, ale také třeba možnost cestovat v době, kdy to vůbec nebylo obvyklé.



Můj dojem z poslechu je poměrně pozitivní. Autorka se snaží brát věci z nadhledu a s humorem, byť je to někdy trochu křečovité. Vyloženě mě bavily kapitoly o Divadle Spejbla a Hurvínka, o tom, jak to vlastně v takovém divadle pro děti chodí. Musím přiznat, že ač jsem Husákovo dítě, Hurvínek mě trochu minul. Naživo jsem ho jako dítě z venkova neviděla nikdy, doma jsme sice měli nějaká elpíčka s nahrávkami (pro mladší generaci – LP, dlouhohrající gramofonová deska, až do 80. let dvacátého století nejrozšířenější nosič zvukového záznamu), z nich mě ale bavily jen Hurvínkovy staré pověsti. Spejbla a Hurvínka tak znám nakonec jen z hojně reprízovaných Večerníčků. Audiokniha můj náhled na tyhle loutkové hrdiny trochu změnila, asi jim dám ještě šanci a pro svého syna objednám nějaká CD. Velmi autentické a silné byly v knize deníkové záznamy o boji se smrtelnou nemocí, to je myslím část, která osloví hodně posluchačů všech věkových kategorií. Zajímavé bylo i vykreslení dobové atmosféry – ovzduší strachu na vysokých školách, zážitky z cestování do kapitalistické ciziny, to by dnešní mladá generace koukala:-) Jinak hezká čeština a dobře strukturovaný text - je vidět, že autorka má se psaním velké zkušenosti.


Co se dá audioknize vytknout, to je délka. Pro příští vydání bych se přimlouvala za zkrácení, 15 hodin je přece jen na hranici únosnosti. Možná by stálo za to vynechat některé kapitoly typu „první pusa, první rande, vztah s vojákem“, kniha by bez nich stále držela strukturu. Trochu mi vadily některé přespříliš obdivné kapitoly (adorace manžela i významu Divadla Spejbla a Hurvínka) a mravokárné soudy (kapitola o závistivosti bývalých přátel), možná by to chtělo víc nadhledu, ale třeba je to jen můj čistě subjektivní dojem.


Audiokniha určitě potěší starší ročníky, ideální pro maminky a babičky, neurazí ale ani posluchače jiných věkových kategorií.
 Hodnocení: 85 %

Helena Štáchová: Život na nitích
  • Nakladatel: OneHotBook
  • EAN: 8594169480398
  • Režie: Heřman, Karel
  •  Popis: 2× CD MP3, délka 15 hod. 58 min., česky
  •  Rok vydání: 2014 (1. vydání)




1 komentář:

  1. No paní asi neměla jednoduchý život a kdo by neznal Spejbla,Hurvínka a Máničku tak jakoby ani nežil. A s tím že se takhle poprala z vážnou dopravní autonehodou a ještě úmrtí dcery a dokázala se z toho takhle špatně tak to je respekt. Jinak by mě zajímalo jestli jsou v knížce popsané třeba ty plastické operace víc dopodrobna Jak probíhaly na jaké byla klinice atd, já jsem třeba slyšela o téhle klinice v Praze ani nevím jak dlouho funguje, tak by mě zajímalo jestli paní nebyla tam.

    OdpovědětVymazat