čtvrtek 14. července 2016

Johan Theorin: Na velké planině

Mistr švédské krimi se českému čtenáři tentokrát představuje netradičně – souborem povídek, které vůbec nejsou detektivní či thrillerové.  Co ale zůstává, to je tajemný ostrov Öland.


Těsně před prázdninami jsem se stavila v knihovně a i když mám doma pořád stohy nepřečtených knih, zabrousila jsem i k poličce s nejnovějšími přírůstky. Mezi detektivkami se tam skvěl nový Johan Theorin. Jeho knihy Mlhy Ölandu, Smršť nebo Skrýš jsem zhltla na posezení, takže jsem ani moc nezkoumala přebal knihy s anotací a rovnou ji sbalila. Až doma jsem zjistila, že je to sbírka povídek (povídka – můj neoblíbený literární žánr) a navíc  vůbec ne detektivních … No ale co už. Pouhých 200 stran, to je záležitost na večer. A nakonec to byl večer i celkem příjemný.

Kniha obsahuje patnáct kratších či delších povídek, které mají jednoho společného jmenovatele – švédský ostrov Öland. V některých povídkách se setkáváme se starým Gerlofem (příp. Gerlofem v mladším vydání), vedlejším hrdinou některých Theorinových předchozích knih, další povídky vycházejí z různých pověstí, hororových příběhů či námořnických báchorek, které se mezi zdejšími obyvateli tradují po staletí. V některých příbězích se to hemží nadpřirozenými bytostmi, stíny či přeludy, jiné jsou zase naprosto realistické, ba humorné. Většina povídek je zakončeno docela vtipnou pointou, z řady z nich dýchá doba dávno minulá. V hlavě mi utkvěla třeba povídka o topícím se obrovském vlčákovi, povídka o mladíkovi, který se rozhodl postavit do pozoru domov důchodců, děsivá povídačka o zákeřném prameni vody, který nosí neštěstí, pověst o mrtvém starci, který se v noci vrací do svého hrobu, nebo ta o agresivní labuti.

České čtenáře může v knize potěšit i předmluva napsaná speciálně pro české vydání. Autor v ní vzpomíná, jak se jako dítko zhruba sedmileté ocitl na začátku 70. let se svými rodiči v tehdejším Československu, detail z hraničního přechodu v Náchodě pobavil.

Ač  Johana Theorina stále oceňuji především jako skvělého autora thrillerů a detektivek, musím uznat, že i povídky mu jdou docela dobře. A opět mě navnadil - já se snad budu muset na ten Öland někdy vypravit, když je to takový fenomén:-). Na velké planině je každopádně vcelku příjemné čtení.


Hodnocení: 85%


Johan Theorin: Na velké planině
  • Nakladatel: MOBA
  • ISBN: 978-80-243-6763-7, EAN: 9788024367637
  • Originál: Pa stort alvar
  • Překlad: Bojanovský, Jaroslav
  • Popis: 1× kniha, vázaná, 222 stran, 13 × 21,2 cm, česky
  • Rok vydání: 2015 (1. vydání)

Žádné komentáře:

Okomentovat