pondělí 9. května 2022

Pavel Tomeš: Až na ten konec dobrý

Tak tahle kniha mě málem minula, asi to bude tím, že vůbec netuším, kdo je Pavel Tomeš (pro ty, co jsou na tom stejně: publicista, stand-up komik a reklamní textař, dříve pracoval jako editor v deníku Rovnost a týdeníku Sedmička, kde vycházely jeho fejetony...). O to větší pro mě bylo překvapení, když tahle kniha vyhrála Kosmas cenu čtenářů v rámci letošní Magnesie Litery. A tak jsem si ji rezervovala v knihovně a trpělivě čekala.


Oficiální anotace zní: Humorný román o smrti. A je v tom všechno. Láska, smrt, sranda, vesmír, sex i zázrak. Slovy jedné z postav, je to prostě „háelpéčko* jako prase“. (*háelpéčko (HLP) –Hluboký Lidský Příběh v novinářském žargonu).

Na první dobrou se žádné nadšení nekonalo. Co byste také chtěli od těchto hrdinů? 

1. Redaktorka Konečná: v regionálním denníku plní černou kroniku, bydlí v provizorní chatce v zahrádkářské kolonii a neustále řeší (a realizuje) své milostné eskapády; 

2. Jedenáctiletá Luna: přišla při autonehodě o rodiče, chodi na psychoterapii a sbírá smuteční oznámení (a taky jich pár i vyrobila);

3. Děda - emeritní ředitel hvězdárny pojmenované po první kosmonautce ve vesmíru, objevitel komet, nyní opatrovník osiřelé vnučky, což ho drží při životě  (pokud nepočítáme šmírování cvičenek zumby každé úterý dalekohledem, seniorské experimenty s drogrami a vymýšlení nových významů pro staré zkratky).

Příběh se rozjíždí dost pomalu, sem tam je to i docela vulgární, několik dní trvalo, než se mi povedlo začíst. Zhruba od poloviny to ale začíná být zábavné, dokonce tak, že  jsem se několikrát zasmála nahlas, a to se mi moc často neděje. A je tu fakt vše: domnělá sebevražda seniora upálením, originální tarotové karty, kočující romská věštkyně, sexuální loudil žabák, spolek přátek žehu, pojednání o kompostu a v neposlední řadě i Valentina Těreškovová jako bonbónek od cesty. A samozřejmě i již výše avizovaná smrt, byť já tohle za knihu o umírání zrovna nepovažuju. Jasně, žádná velká literatura, spíš stand-upové výstupy umně pospojované dohromady, ale už jsem četla i horší pokusy. Možná mi to na malou chvíli dokonce připomnělo i Dopplera

Pokud se naladíte na autorův smysl pro černý (resp. absurdní) humor, třeba tahle kniha sedne i vám. Stále sice nechápu, kde se našlo tolik hlasujících čtenářů, když třeba na Databázi knih má tenhle román pořád asi jen 16 komentářů, ale kdo jsem já, abych pochybovala o regulérnosti pravidel Magnesie Litery? Jo a pro hračičky - kniha svítí ve tmě!:-)



Hodnocení: 75%


Pavel Tomeš: Až na ten konec dobrý
  • Nakladatel: OTOČ 
  • EAN: 9788090828940
  • ISBN: 978-80-908289-4-0
  • Popis: 1× kniha, vázaná, 424 stran, česky
  • Rozměry: 15 × 20,5 cm 
  • Rok vydání: 2021 (1. vydání)


  


Žádné komentáře:

Okomentovat