úterý 4. července 2023

Timur Vermes: U

Timur Vermes se proslavil knihou Už je tady zas, pojednávající o tom, co by se stalo, kdyby se tak v roce 2011 zjevil uprostřed Německa Adolf Hitler. Na tuhle knihu jsem psala recenzi před dlouhými deseti lety a pamatuju se, že mě to tenkrát velmi bavilo. Román Hladoví a sytí, který reflektoval uprchlickou krizi z roku 2015 jsem si nechala ujít, teď se mi ale do rukou dostala jeho nejnovější kniha s prostým názvem U. 


Po obsahu jsem dopředu nepátrala, takže překvapení bylo veliké.  U je zkratka pro U-Bahn, berlínské metro. A právě tady se odehrává děj knihy, která vám vydrží ani ne na odpoledne. Je to prosté. Je noc, už toho moc nejezdí a Anke Lohmová už se vidí v posteli. Je unavená ze služební cesty, zítra má spoustu práce a ten pitomý kufr se jí co pět kroků zasekne. V prvním vagonu metra je nablito, tak se přesune do druhého a očima popostrkává hodiny, aby se vlak už rozjel. Není tu nikdo jiný, resp. těsně před rozjetím naskočí nějaký mladík, který si v prázdném vagóně sedne přímo naproti ní. Snaží se s ní zavést řeč, ale na to tak má Anke náladu. Naštěstí prý bude na příští stanici vystupovat. Vlak se rozjede a jede a jede a jede... Minuty ubíhají a vlak nezastavuje, takže to oběma cestujícím začne být divné. Není to nějaká skrytá kamera? Na tísňové lince jim nevěří, udané číslo vagónu vůbec nemají v evidenci a myslí si, že oba pasažéři jsou pod vlivem. Mladík se pokusí použít nouzové brzdy, ale nefungují. Při pokusu rozbít okno se ošklivě zraní. A za okny se začínají objevovat zvláštní lidé... Propadli se ti dva do minulosti, nebo do budoucnosti? Anebo se oba simultánně zbláznili? Dostanou se ještě někdy z téhle divné časové smyčky?
 
Děsivá a tísnivá atmosféra, rychlé zaznamenávání toku myšlenek, únava, kdy člověk nepřemýšlí ve větách, ale v pojmech, to vše je v tého knize naprosto hmatatelné. Skoro žádné pořádné věty, jen slova, dojmy, asociace, strach, hrůza, únava.  Ač jsem si tuhle knihu vlastně nakonec užila, stále mi není jasné, co to mělo být. Horor? Čistý myšlenkový experiment? Sci-fi? Mysteriózní thriller? Grafický román?Nebo jen důsledek nadměrného množství alkoholu a drog?  A opravdu vám policie nebude už nikdy věřit, pokud máte v minulosti nějaký škraloup? 

Pár ukázek, abyste měli představu. 






Dle ohlasů měla řada čtenářů s touto knihou problémy - nevěděli, kdo zrovna mluví, nezamlouvalo se jim množství citoslovcí apod. Evidentně se nedokázali vžít do situace.  Já jsem s tím neměla sebemenší problém, stačilo udržet pozornost, současně si to v hlavě přehrávat a vše bylo úplně jasné:-) Ani alkohol jsem k tomu nepotřebovala. Nicméně v reálu bych nic podobného zažít nechtěla ani náznakem (a zřejmě i proto si na tuhle knihu odteď často v metru vzpomenu - nedík). 


Divná kniha, o tom žádná. Za mně ale dost dobrý, neb bavilo. 

Hodnocení 100%

 
Timur Vermes: U
  • Nakladatel: Argo
  • EAN: 9788025740217
  • ISBN: 978-80-257-4021-7
  • Doporučená prodejní cena: 298 Kč
  • Originál: U
  • Překlad: Škultéty, Michaela
  • Popis: 1× kniha, vázaná, 160 stran, česky
  • Rozměry: 11,5 × 19,5 cm
  • Rok vydání: 2023 (1. vydání)

Žádné komentáře:

Okomentovat