pondělí 15. června 2015

Frederick Forsyth: Šakal

Frederick Forsyth je britský spisovatel a novinář, autor světových politických bestsellerů.  V mládí zkoušel být toreadorem,  stal se nejmladším pilotem Britského královského letectva, pracoval pro Reuters ve východním Německu a v Paříži a pro BBC v Africe. Poté, co přišel o práci, začal psát politické bestsellery. Jeho první knihou, která mu v roce 1971 přinesla světový úspěch, byl Den pro Šakala  -  o fiktivním atentátu na francouzského prezidenta Charlese de Gaulla.



A právě po této knize jsem sáhla v antikvariátu, když jsem si rychle chtěla pořídit něco do autobusu na čtení. Fredericka Forsytha znám, byť jsem od něj paradoxně dosud nic nečetla – zato jsem ale vyslechla v podobě audioknih několik jeho thrillerů. Nejradši mám Vyjednávače, Afgánce, Čtvrtý protokol a Spis Odessa.  Tak a teď si konečně i něco přečtu, říkala jsem si. Když jsem v metru otevřela knihu, čekalo mě překvapení – pořídila jsem si slovenské vydání z roku 1976. Ve slovenštině jsem naposledy četla knihu někdy před 25 lety… No, panečku, to bude výstup z komfortní zóny! Věřte nebo ne, knížku jsem zvládla za dva dny a slovenština mi nevadila ani náhodou. Jen jsem občas zakroutila hlavou  - třeba nad tím, že Slováci nemají shodu podmětu s přísudkem (myslím, že i čeští školáci by jásali), nebo že Paríž je rodu mužského. Ale třeba to bude tím, že Šakal je fakt napínavý.



Začátek šedesátých let minulého století, Francie se zmítá ve vnitřních krizích, za nezávislost bojuje Alžírsko, dlouholetá francouzská kolonie. Právě tahle krize vynese znovu na politické výsluní Charlese de Gaulla, sjednotitele válečného odboje a prvního poválečného francouzského premiéra. Charles de Gaulle se stane prezidentem a dovolí Alžírsku osamostatnit se, což je nepřijatelné zejména pro ultrapravicovou nacionalistickou Organizaci tajné armády (OAS). OAS se rozhodne prezidenta odstranit a podnikne na něj několik atentátů – díky svým bdělým strážcům, zpravodajské službě a štěstí ovšem de Gaulle přežije jak nastražené výbušniny, tak i palbu z kulometů. A právě v tuto chvíli se začíná román Šakal (česky Den pro šakala). OAS se rozhodne pro riskantní a nákladný plán – na atentát si najme profesionálního nájemného vraha, Šakala. Kolem prezidenta se začínají stahovat smyčky… Šakal je zároveň ledově chladný a krutý i šarmantní a kreativní. Jeho schopnost plánovat a improvizovat je impozantní, myslí na každou maličkost, jeho plán vypadá dokonale. Na druhé straně ale stojí také zajímavý hrdina – detektiv  Lebel, který dostal veškerou pravomoc k tomu, aby nebezpečného vraha odhalil a dostihl. Lebel je klasický policista, který věří v systematickou práci, zároveň má ale zkušenosti a dovede se vcítit do myšlení svého protivníka. Čtenář se nemůže rozhodnout, komu vlastně fandit. Policajtovi, nebo rošťákovi?


Kniha je napínavá a má spád. Kromě příprav na atentát se z knihy dozvíme spoustu podrobností o organizaci francouzské policie a tajných služeb, detaily o zbraních, prostě vtáhnutí do souvislostí a popisu situace věnuje autor stejnou pozornosti jako ve všech pozdějších svých knihách. Svého času to asi opravdu musela být bomba. V Československu, kde se v té době zase tolik dobrých západních románů nevydávalo, to prý byl veliký hit. Den pro Šakala nechyběl v žádné pořádné knihovně. Kniha ale byla populární i na Západě, velmi rychle, už v roce 1973 byl podle knižní předlohy natočen i úspěšný film s Edwardem Foxem v hlavní roli, dodnes filmová klasika, dle samotného Fredericka Forsytha nejlepší filmová adaptace jeho románu vůbec. To si budu muset sehnat. V devadesátých letech vznikl americký remake s Brucem Willisem,  ten už ale takové popularity nedosáhl...

Co se týče knihy, není na ní poznat, že je 40 let stará. Jsem zvědavá, který z dnešních bestsellerů se bude číst ještě v roce 2055... 



Hodnoceni: 90%

Frederick Forsyth: Šakal
  • v originále The Day of the Jackal
  • přeložil Karol Dlouhý
  • ilustrace Vlastislav Rostoka
  • vydala Smena, vydavatelstvo SÚV SZM v Bratislavě v roce 1976
  • Cena 32 Kčs



Žádné komentáře:

Okomentovat