středa 4. července 2018

Obrazy žárem na Štvanici

Výstava Obrazy žárem na Štvanici (loni byla na Piazzetě Národního divadla). Obrazy vytvořené technikou smaltování (výsledky z ostravského symposia Smalt Art). Známá jména (Jetelová, Císařovský, Rittstein, Nikl, Opočenský atd.) na nečekaném místě. Zaujalo. 





Výstava Obrazy žárem představuje retrospektivní pohled na výsledky ostravského symposia Smalt Art. Od roku 2006 jsou do ostravských Vítkovic zváni přední čeští výtvarníci, aby změřili své schopnosti s technikou smaltování. Vítkovická smaltovna je v tomto ohledu zcela výjimečným místem. Díky schopnosti zpracovávat i monumentální formáty, vytvořila smaltovna perfektní prostředí pro volnou autorskou tvorbu. Vybrat jednotlivé kusy z depozitu nebyl úkol jednoduchý – sbírka obsahuje kolem 1000 kusu artefaktů. Naším cílem bylo vybrat práce tak, abychom zdůraznili především formální různost a množství přístupů, jichž jednotliví umělci užili k uchopení takto specifické technologie. Materiál jakoby si sám žádal od některých autorů pohled do sveho subatomárního nitra. Syrové abstrakce a pohledy do tekutých vesmírů barev a hmot na sebe s překvapivou lehkostí berou podobu smaltového plechu. Zcela opačnou polohu však představuje střízlivý přístup plošné malby, nechávajíc naplno vyznít svěží glasurní podstatu smaltových barev. U některých autorů se zdá změna techniky jako zcela druhořadý problém. Se suverénní jistotou se pouští do složitých námětů. Nepřehlédnutelná je i podoba grafická. Zde můžeme sledovat prchavý moment stříkaneho smaltu s něžným gradientem a vniřním světlem. Monumentální dimenze zpracovaných formátů vyznívají na piazzetě Národního divadla jako vzdálené echo surové reality Vítkovic, avšak s duší plnou barev a imaginace. Jsme přesvědčeni, že právě exteriér a dialog s architekturou jsou pro tuto kolekci vhodným působištěm.




Tomáš Císařovský

Pavel Opočenský

Viktor Frešo

Jan Vytiska

Magdalena Jetelová

Martin Kuriš

Lukáš Miffek

Viktor Frešo

Jakub Špaňhel

Boris Jirků

Michael Rittstein

Petr Nikl

Lubomír Typlt



Žádné komentáře:

Okomentovat