neděle 12. května 2019

Tony Parsons: Spolek katů

K téhle detektivce jsem se dostala vlastně omylem. Parsons versus Persson - oba autoři detektivek, jenže jeden Brit a druhý Švéd. Oba ale hodně dobří, vůbec nelituji, že jsem se k Parsonsovi díky nejnovější knize nakladatelství MOBA Spolek katů dostala. 



Hlavním hrdinou je detektiv konstábl Max Wolfe, který pátrá po organizované skupině zabijáků, kteří vzali spravedlnost do svých rukou. Popravují ty, kterým se povedlo vyklouznout ze spárů justice a odešli tak od soudu s mnohem nižším trestem, než by si vzhledem ke svému provinění zasloužili. K trestu smrti oběšením je tak odsouzen pákistánský taxikář, který pomáhal unášet a sexuálně zneužívat mladé dívky, stejný osud stihne bankéře, který ujel od autonehody, při které zahynul malý kluk, na šibenici skončí i feťák, který poslal do kómatu veterána z druhé světové války.  Samozvaní kati si exekuce natáčejí a publikují je online, čímž se jim dostává neskutečné popularity a zájmu veřejnosti. Část veřejného mínění s nimi sympatizuje a považuje je za hrdiny, kteří se dokáží postavit nedokonalému justičnímu systému. Opravdu je justice slepá a bezzubá? Opravdu se s pozůstalými často zachází hůře, než s pachateli? Opravdu si můžete s dobrým advokátem dovolit prakticky cokoliv? Wolf ani jeho kolegové si nic takového nemyslí, a i když i oni jsou  občas svědky rozhodnutí, které se jim nelíbí, respektují pravidla, protože na druhém břehu je už jen anarchie, svévole a právo silnějšího. 



Spolek katů byl velmi napínavý román, od Tonyho Parsonse jsem zatím nic nečetla a budu to muset napravit. Knížka mi dokonale vyčistila hlavu a přivedla k úplně novým úvahám. Hlavní téma knihy je znepokojující, nicméně kniha se čte velmi dobře (vlastně se musím přiznat, že jsem ji slupla na jeden zátah). Bavily mě odskoky do historie Londýna (chvílemi jsem si připadala jak u Aaronovitche), i chvíle, které se zabývaly soukromím detektiva (Max je samoživitel vychovávající malou dceru). Pravda je, že rozpletení zápletky mi přišlo trochu slabší, přece jen dokonalost činů, technické znalosti i symbolika ukazovala úplně jiným směrem, ale knize se to nakonec dá i prominout. 

V sérii s detektivem Maxem Wolfem už v češtině vyšly knihy Smrt všem prasatům a Na porážku, a i když je možné si knihu užít i bez znalosti těchto předchozích dílů (jsem toho důkazem), už jsem si tyhle knížky dala do seznamu na prázdniny. Dobrý thriller, to je přece něco, co si člověk rád užije. 


Díky nakladatelství MOBA za recenzní výtisk.

Hodnocení: 85%


Tony Parsons: Spolek katů

  • Nakladatel: MOBA
  • EAN: 9788024386324
  • ISBN: 978-80-243-8632-4
  • Originál: The Hanging Club
  • Překlad: Teličková, Michaela
  • Popis: 1× kniha, vázaná, 384 stran, 
  • Rozměry: 13,5 × 20,8 cm
  • Rok vydání: 2019 (1. vydání)


Žádné komentáře:

Okomentovat