neděle 7. července 2019

Viktorie Hanišová: Rekonstrukce

Před několika lety jsem četla prvotinu spisovatelky Viktorie Hanišové Anežka. Vcelku mě zaujala, námětem (adopce romského dítěte) i zpracováním a i když jsem měla trochu výhrady ke konci, docela mi utkvěla v hlavě. Moc jsem se tedy nerozpakovala, když jsem dostala příležitost přečíst si nejnovější knihu Viktorie Hanišové: Rekonstrukci, kterou v letošním roce vydalo nakladatelství Host.



Hlavní hrdinkou je Eliška, mladá žena, která ve svém dětství, v necelých 10 letech, prožila těžké trauma, které obrátilo její dosavadní život vzhůru nohama. Anežka tenkrát našla doma mrtvou matku a mladšího bratra Mikuláše - ukázalo se, že matka syna zabila a posléze spáchala sebevraždu. Otec se sesypal a začal pít, Eliška se tak ocitla v péči matčiny starší sestry Leonie, bezdětné a do sebe zahleděné vdovy, v jejíž domácnosti Elišce sice nechybělo nic materiálního, ale jinak se o ní nikdo nezajímal. Až po letech, po tetině smrti, se Eliška rozhodne zjistit, co se tenkrát v ten osudný den vlastně stalo, jaký měla matka pro svůj čin důvod. Začne hledat matčiny známé a kolegy, oslovuje příbuzné i náhodné svědky, sociální pracovnici i vyšetřovatele, rekonstrukce toho dne se stane hlavním smyslem Eliščina života. Není to ale jen hledání pravdy, je to posedlost, která se podepisuje na Eliščiných vztazích, práci i na ní samotné.. 

Rekonstrukce je nesmírně čtivě a poutavě napsána, a to i přesto, že jde o tak náročné téma. Vražda dítěte rodičem, to je něco, co se vzpírá pochopení, rodinné trauma se navíc podepsalo na všech kolem... Hlavní hrdinka se snaží přijít celé záhadě na kloub - mohla za tragédií stát psychická porucha? Nevyléčitelná nemoc dítěte? Partnerské problémy či nějaký mimomanželský vztah? Něco skrytého v dětství? Svědectví po letech moc nepomáhají - i do života svědků zasáhl čas (Alzheimer, alkoholismus, rakovina....), ani na vlastní vzpomínky není možné spoléhat.  

Rekonstrukce je knížka, kterou přečtete na jeden zátah, protože se od ní prostě nemůžete odtrhnout.  I když si myslím, že Eliščino pátrání mohlo být za mírného použití technologií trochu efektivnější, velká část knihy se čte jako napínavá detektivka. Nicméně, podobně jako u Anežky mám i tady lehké výhrady k závěru, přece jen jsem čekala něco trochu jiného, dotaženějšího. Hanišové ty konce nějak nejdou... Máte-li ale rádi psychologické romány (srovnání se nabízí například s Tichými roky Aleny Mornštajnové), či divné knihy typu románů Anny Bolavé, pak je Rekonstrukce knihou pro Vás. Já si asi ještě během prázdnin střihnu Houbařku, poslední knihu, která mi od Viktorie Hanišové chybí do sbírky (a která má ještě lepší reference, než Rekonstrukce). 




Hodnocení: 85%

Viktorie Hanišová: Rekonstrukce

  • EAN: 9788075778178
  • ISBN: 978-80-7577-818-8
  • Popis: 1× kniha, vázaná, 300 stran, česky
  • Rozměry: 13 × 20,5 cm
  • Rok vydání: 2019 (1. vydání)

1 komentář:

  1. Od autorky jsem si zatím pořídila pouze Houbařku, ale určitě mám v plánu se pustit i do jejích dalších knih. Hlavně na Rekonstrukci se hodně těším, i když se na druhou stranu i trochu bojím :D

    OdpovědětVymazat