sobota 7. března 2020

Bernard Minier: Na okraji propasti

Bernarda Miniera považuji za mistra francouzského thrilleru. Jeho série s komisařem Martinem Servazem (Mráz, Kruh, Tma, Noc, Sestry) patří k těm nejlepším detektivkám, které jsem v posledních letech četla. Bernard Minier ale sem tam vydá i knihu, která do série nepatří. Před pár lety to byl Zkurvenej příběh, loni mu vyšla kniha Na okraji propasti, kterou nedávno vydalo nakladatleství XYZ. 



Hlavním tématem knihy Na okraji propasti jsou informační technologie, umělá inteligence a velká data. V Honkongu sídlí gigant Ming, jedna z největších a nejvyspělejších firem s ICT a elektronikou  na světe. Aktuálně se v ní pracuje na projektu virtuálního asistenta,  chatbota, který by dokonale rozuměl lidem a měl by být schopen totálně změnit životy svých uživatelů (mnohem dokonalejší Alexa nebo Siri). Ming rekrutuje ty nejlepší odborníky z celého světa, mezi nimi i mladou Francouzku Moiru. Moira přijíždí do Honkongu a pouští se do práce na projektu Deus, velmi brzo ale zjistí, že ve firmě se děje něco divného. Veškeré informace o zaměstnancích (pohyb, zdravotní údaje, komunikace) jsou zaměstnavatelem schraňovány a vyhodnocovány, ve firmě panuje atmosféra strachu. Několik mladých žen, které ve firmě pracovaly,  bylo velmi brutálním způsobem zavražděno. Honkongská policie se snaží do společnosti infiltrovat a pomoci by jim mohla právě Moira. Dokáže mladý a sympatický policista Chan přesvědčit neznámou cizinku, že ji hrozí nebezpečí? Co vlastně stojí za Moiřiným příjezdem do Asie? K čemu všemu mohou být moderní technologie zneužity? Ví o nás Velký bratr už opravdu všechno?

Musím přiznat, že jsem se na tuhle knihu opravdu těšila. Thriller z oblasti informačních technologií, atraktivní prostředí asijského velkoměsta, střet kultur, prostě kniha, kterou jsem si s sebou vzala do hor na jarní prázdniny. Ale asi jsem měla příliš přehnaná očekávání, protože v reálu mě kniha zdaleka tolik nenadchla, jako Minierovy předchozí kousky. Že bych se o nadužívání informačních technologií dozvěděla něco víc, nebo že bych po přečtení chtěla vyhodit svůj chytrý telefon z okna? Ani náhodou...  Jasně, pokud neznáte robotické potvory z Boston Dynamics, budete asi překvapeni, ale my, co se na ně doma musíme dívat na youtube pravidelně (syn je zbožňuje a Spota by hrozně potřeboval), tak odvaření nejsme.



Příběh samotný mi přišel tak nějak málo úveřitelný, a to už vůbec nemluvím o tom, jak hlavní hrdinka dokáže proběhnout bez úhony hurikánem. Popisy Honkongu byly dlouhé a samoúčelné,  vztahy hlavních hrdinů trochu jak z čínské série Petera Maye, atmosféra knihy na mě působila nepříjemně. Narozdíl od ostatních knih Bernarda Miniera, u Na okraji propasti jsem nepociťovala radost ze čtení, vlastně jsem to už jen chtěla dočíst a odložit. Vzpomínám si, že podobné pocity jsem měla i u Zkurveného příběhu.  A co mi taky lezlo na nervy, byla nedbalá redakce knihy. Jasně, má to 552 stran, ale přece jen, tolik překlepů?  

Otázky možného zneužití technologií, závislost lidí na sociálních sítích, zranitelnost lidstva, které se vzdává své svobody ve prospěch zábavy, ano, to všechno jsou závažné otázky a mělo by se o nich víc mluvit a psát. Obávám se ale, že zrovna v tomhle případě se to úplně nepovedlo...



Hodnocení: 60%


Bernard Minier: Na okraji propasti
  • Nakladatel: XYZ
  • EAN: 9788075976338
  • ISBN: 978-80-7597-633-8
  • Originál: M, le bord de L'abime
  • Překlad: Žák, Jiří
  • Popis: 1× kniha, vázaná, 552 stran, česky
  • Rozměry: 15 × 21,2 cm
  • Rok vydání: 2020


Žádné komentáře:

Okomentovat