čtvrtek 8. února 2024

Karel Kolář (Kovy): Ovšem

Už nějakou dobu využívám Knihobot (největší bazar knih na internetu) a nedávno jsem objevila kategorii superlaciných knih. Svého času to byly třeba bestsellery, vydaly se ve velkém nákladu, teď už ale nejsou v kursu. A tak jsem přihodila do košíku pár knížek v ceně několika desetikorun, které jsem si už dávno chtěla přečíst. Mezi nimi byl i tenhle Kovy. Youtuber, bloger, tanečník ze StarDance. 



Anebo, jak říka Wikipedie: Karel Kovář, známý také jako Kovy, je český youtuber, vloger, moderátor, dabér, spisovatel, edukátor a v minulosti také Let's Player. Přezdívka Kovy se odvíjí od jeho příjmení. V říjnu 2023 má na svém hlavním YouTube kanále přes 942 tisíc odběratelů.  

Oficiální anotace:
Ze života za kamerou. Bez filtrů. Bez scénáře. O všem. Ve sbírce osobních příběhů, básní a fotek sdílí Karel Kovář cestu obyčejného kluka z malého města, jehož život se během pár let otočil doslova vzhůru nohama. Od téměř idylického dětství, přes komplikované dospívání a tragikomické vztahy, až po budování kariéry na YouTube a smíření se se svou identitou. O stránce života, která byla důsledně skryta. O rodině a snaze zůstat sám sebou. O slzách smutku, štěstí a hlavně smíchu, protože toho není nikdy dost… Jednoduše o všem. 

No, co k tomu říct. O všem a o ničem. Nejsem cílová skupina, chlapec by vlastně mohl být mým synem (to mě teda trochu ranilo, když jsem si to spočítala). Nemá smysl pro humor, tedy ten smysl pro humor, který by mě bavil, byť jeho mladí příznivci si asi myslí opak (a já mu to přeji). No, ale to už jsem věděla - za covidu jsem párkrát poslouchala jeho podcast s Terezou Salte Linka. Ukázka vánočního videa z loňského roku jako důkaz... 


Nejpřehrávanější video lepší, no ale...



Na druhou stranu, je to zjevně talentovaný, citlivý a předčasně vyspělý kluk a bylo vlastně dost zajímavé přečíst si autobiografii jednadvacetiletého autora. O šťastném dětství, nechuti ke školnímu vzdělávání, o tom, jak začal točit videa na youtube. O lásce k cestování (včetně několika cestovatelských historek), o zjištění své sexuální orientaci a popisu coming outu (chápu, že tohle může být největší přínos knížky). 

Nic překvapivého, črty ze života, vzpomínky, vše doplněné vlastními fotografiemi a občas nějakými útržky z dětských deníků či básnických pokusů. Knížku přečtete a prolistujete za večer (není to škoda, když si na tom dal autor tolik záležet? Graficky je totiž opravdu povedená). Ale nakonec si vlastně říkám, že by možná bylo fajn, kdyby si každý z nás ve dvaceti zkusil napsat svou knihu. Dal si tu práci, sepsal své pocity, své postoje. A pak ji, postupem času, porovnával s dalším životem. Kovy se v tomhle ohledu asi nemá za co stydět, byť je tahle kniha z rok 2017 samozřejmě v lecčems naivní. Prostě - psaní deníků má smysl:-)

Ať se Kovymu na jeho pouti internetem i životem daří.


Mimochodem, pár komentářů příznivců z Databáze knih, které ukazují, že cílovku kniha rozhodně zasáhla:

Na tuhle knihu jsem se hodně moc těšil, proto jsem také obdržel heart attack, když byla pod stromkem na Vánoce. Hned poté jsem jí začal číst. Říkal jsem si: „ Tak ta má tedy hodně stran, to bude docela dlouhé čtení...“. Trvalo to dva dny s přestávkami, takže delší by to mohlo být.
Jinak celkově - dokonalost.
City, vtip, zajímavé příběhy a skvělý liniový průběh. Dobrá ukázka toho, jak má autobiografie vypadat.
Takže jako dlouhodobý fanoušek Kovyho doufám, že jednou bude buď druhý díl, nebo nějaké jiné dílo.
Doporučuji.

... 

Kniha je psaná takovým "blogovým" stylem, který mi hodně sedl. Čtivá, zábavná, poutavá. Básně, fotografie, zážitky, zamyšlení. Pro příznivce Kovyho jakožto člověka je to naprostá nutnost, své si v ní ale bezpochyby mohou najít i ostatní. V prvé řadě je totiž o životě a o snech, jak splněných, tak zhrzených. Vše samozřejmě s humorem, který jsme si tak zamilovali již v Kovyho videích.




Hodnocení: 60%



Kovy - Ovšem

  • Autor: Kovář, Karel
  • Nakladatel: BizBooks
  • EAN: 9788026506980
  • ISBN: 978-80-265-0698-0
  • Doporučená prodejní cena: 329 Kč
  • Popis: 1× kniha, vázaná, 248 stran, česky
  • Rozměry: 15,2 × 21,2 cm
  • Rok vydání: 2017 (1. vydání)

Žádné komentáře:

Okomentovat