sobota 29. prosince 2018

Astrid Lindgrenová: Bratři Lví srdce

Knihy se ke mně dostávají nejrůznějšími cestami – tahle byla dost kuriózní… Během roku jsem zaregistrovala cosi, čemu se říká Čtenářská výzva – 20 knih vybraných podle předem zadaných kritérií, které je třeba během kalendářního roku přečíst. Přišlo mi to trochu infantilní, já si přece dokážu vybrat to, co chci číst, sama, ne? Někdy začátkem prosince jsem se ale k tomu seznamu knih vrátila, porovnala s tím, co jsem od ledna přečetla, a při té příležitosti zjistila, že mi schází asi 3 knihy, jinak se do zadaných kolonek vejdu. Ok, tak to zkusím dokončit. Kniha, která vyšla v roce tvého narození? Zagooglila jsem knihy roku 1973 a nikterak nadšená jsem nebyla. Nakonec jsem si řekla, že dětská kniha Astrid Lindgrenové by mi mohla se splnění tohoto bodu pomoci nejsnáze. Sehnat Bratry Lví srdce nebyl žádný problém a já jsem se mohla spokojeně začíst.



Přiznávám, čekala jsem něco jako Pipi Dlouhou Punčochu nebo Děti z Bulerbynu. Jaké bylo moje překvapení, když jsem zjistila, že je to kniha o nemoci a o smrti. V první kapitole se vypravěč, malý Karel dozví, že pravděpodobně brzo zemře na tuberkulózu. Ostatně už mnoho měsíců nevyšel z domova, jen kašlal. Jeho starší bratr Jonatán se mu snaží poslední cestu zpříjemnit a vypráví mu, že ten, kdo zemře, přijde do pohádkové krajiny jménem Nangijala, kde ho přestane všechno bolet, kde se skvěle žije v dostatku a štěstí. Čas tam plyne jinak, než na Zemi, dva tamnější dny mohou třeba představovat 90 pozemských let, a tak se tam spolu brzo potkají. Shodou nešťastných okolností ale zemře Jonatán dříve než Karel – při požáru se totiž snaží svého nemohoucího bratra zachránit z hořícího domu a při tom zahyne. Po nějaké době se ovšem na onen svět vypraví i Karel… (mimochodem, ani slovo o tom, jak to nese maminka, které za sebou zemřely jediné dvě děti…). A opravdu, Karel se ocitá  v bájné zemi, kde se potkává s Jonatánem. Jenže ač se zpočátku zdá, že se jim tu bude žít skvěle, ukáže se, že to nepůjde. V sousedním údolí vládne tyran Tengil, který týrá a zotročuje svůj lid, pomáhá mu k tomu strašlivá dračice Katla. Tomu nemůže Jonatán, pro kterého je spravedlnost a svoboda tou nejvyšší hodnotou, přihlížet. Jonatán se stává součástí odboje proti tyranovi, v boji mu začne pomáhat i mladší bratr a oba dva tak zažijí mnoho dobrodružství, než se jim podaří dospět do cíle. Konec knihy je ale nečekaný…

 


Musím říct, že mi docela spadla brada.  Kniha o smrti a o lásce, která přenáší hory. O přátelství a bratrství, o touze po svobodě, spravedlnosti, o ideálech humanity a pacifismu, o věrnosti a o zradě, o samotě a loučení… Je to trochu fantasy a trochu mýtické, no každopádně překvapivé a stále velmi emotivní… V roce 1973, kdy kniha vyšla, se proti ní zvedla vlna kritiky, která tvrdila, že podněcuje děti k sebevraždám a způsobuje jim traumata. Na druhou stranu našla ale i mnoho zastánců, ukázalo se totiž, že knihu čte hodně terminálně nemocných dětí, které v ní nacházely útěchu a naději.

Když se Astrid Lindgrenové ptali, zda si opravdu myslí, že tohle by měly číst děti, odpověděla prý, že dítě, které má umřít, o tom ví. A pokouší-li se jeho rodiče před ním tuto pravdu tajit, pak mu tím berou možnost o svém smutku a strachu s nimi mluvit. Nechávají ho tak samotné a opouštěné, v nejtěžší okamžik pak musí čelit agonii smrti samo...

Knížka mi připomněla Oscara a růžovou paní, další z knih o smrti a umírání...


Nečekala jsem, že kniha, kterou jsem si náhodně vybrala podle data vydání, mi způsobí takový emocionální prožitek. Bratři Lví srdce musí oslovit každé trochu přemýšlivější dítě, protože i smrt je téma, které děti řeší, byť ne často s dospělými.  Navíc v mé širší komunitě rodin dětí s postižením je tahle otázka mnohem frekventovanější, než by se mohlo stát.... Myslím, že za posledních 45 let se moc dobrých knih podobného zaměření neobjevilo, takže i po takové době od vydání jsou Bratři Lví srdce knihou nadčasovou a potřebnou.


Hodnocení: 100%


Astrid Lindgrenová: Bratři Lví srdce
  • Nakladatel: Albatros
  • EAN: 9788000031576
  • ISBN: 978-80-00-03157-6
  • Originál: Bröderna Lejonhjärta
  • Překlad: Vrbová, Jarka
  • Ilustrace: Skála ml., František
  • Popis: 1× kniha, vázaná, 152 stran, česky
  • Rozměry: 16,7 × 24,3 cm
  • Rok vydání: 2013 (4. vydání)

Žádné komentáře:

Okomentovat