pátek 8. listopadu 2019

Tony Parsons: Třináctá oběť

Letos na jaře se mi díky nakladatelství MOBA dostala do rukou kniha britského spisovatele Spolek katů, která se zabývala pátráním po organizované skupině zabijáků, která vzala spravedlnost do svých rukou a svými skutky si získala nebývalou pozornost veřejnosti. Byl to skvělý thriller z londýnského prostředí, a tak jsem byla velmi ráda, když jsem si mohla nyní přečíst další díl ze série s kriminalistou Maxem Wolfem, tentokrát s názvem Třináctá oběť.


Na počátku všeho byla jedna mrazící dodávka odstavená v čínské čtvrti, ve které se našlo 12 zmrzlých těl mladých žen, které se pokoušely nelegálně dostat do Velké Británie. Řidič byl pochopitelně pryč, ale ve schránce na doklady ležely pasy obětí, jen jich nebylo 12, ale 13. Co se stalo s třináctou ženou? Mohlo by její svědectví objasnit, proč k této tragédii došlo? Do vyšetřování se opět pouští kriminalista Max Wolf, který musí rozplést zamotanou síť obchodu s lidmi, pochopit motivaci lidí, kteří opouštějí svou vlast s vidinou lepších zítřků, získání nového domova i důstojnosti, i odhalit dávná tajemství zločineckých klanů, které si i v moderních časech drží svou pozici v hiearchii organizovaného zločinu.

Třináctá oběť je velmi aktuální kniha. Ač vyšla v Anglii již v roce 2017, tak právě v den, kdy jsem knihu dočítala (konec října 2019), se objevila v tisku zpráva o hrozivém nálezu 39 mrtvých lidí v chladícím kamionu v Essexu… Spekulace o tom, co se asi dělo v nákladním prostoru, ve kterém bylo – 25 stupňů Celsia, jsem tentokrát přeskakovala, díky knize jsem měla poměrně jasnou představu. Vzpomněla jsem si taky na o rok starší knihu Marka Šindelky Únava materiálu a na knížku mé oblíbené Angely Marsonsové Zlámané kosti, kterou jsem četla před prázdninami a která se také zabývá obchodováním s lidmi…


Třináctá oběť je hodně depresivní a emotivní čtení, a to i přesto, že se až na scény z uprchlického tábora tolik nevyžívá v zobrazování násilí a libování si v děsivých detailech. Rozuzlení mě tentokrát tolik nepřekvapilo, jako v minulé knize, motiv byl poměrně zřejmý a vlastně i uvěřitelný. Můžete se každopádně opět těšit na řadu detailů z práce policie i z osobního života detektiva, ve kterém kriminalista sám vychovává malou dceru Scout (tady autor zřejmě čerpal i ze svých životních zkušeností, kdy v osmdesátých letech minulého století po rozchodu s manželkou zůstal sám s pětiletým synem). Ač mě tedy předchozí kniha série bavila víc, je i Třináctá oběť kniha, která stojí za přečtení, a to nejen jako detektivka, ale i jako sociální sonda do současného světa.



Hodnocení: 80%


Tony Parsons: Třináctá oběť
  • Nakladatel: MOBA
  • EAN: 9788024388786
  • ISBN: 978-80-243-8878-6
  • Originál: Die Last
  • Popis: 1× kniha, vázaná, 352 stran, česky
  • Rozměry: 13,3 × 20,8 cm
  • Rok vydání: 2019 (1. vydání)

Žádné komentáře:

Okomentovat