sobota 12. listopadu 2016

kolektiv autorů: Moje řeč - Fejtónky Dobré češtiny

Krátké texty zabývající se současnou podobou jazyka nabízí publikace Naše řeč. Knížka pro všechny, kterým není rodný jazyk lhostejný.



V poslední době velmi často tiše zoufám nad úrovní češtiny. Nad neschopností vysokoškolsky vzdělaných lidí porozumět psanému textu, nad úrovní překladů, nad editorsky odfláknutými knihami plnými překlepů, nad pravopisnými chybami, které se vyskytují v periodikách nejen internetových. O úrovni vyjadřování lidí na sociálních sítích a blozích ani nemluvě. Nejvíc mě ale vždy děsil pocit, že se jsem už asi jediná, komu tento všeobecný úpadek jazyka mateřského vadí.

Potěšení a radost mi tedy přinesla knížka Moje řeč, ve které členové spolku Dobrá čeština současnou češtinu rozebírají, propírají a analyzují. Většina textů původně vznikla pro internetový magazín Literární bašta Dobré češtiny, některé ale byly napsány speciální u příležitosti vydání knihy. 

Autoři knihy, kterých je požehnaně (celkem 14), se s nadsázkou a někdy i s humorem pouštějí do tří základních oblastí jazyka – do psaní (tj.např. do gramatiky, typografie, formátování textu či psaní statusů na sociálních sítích), do mluveného projevu (např. anglicismy, chyby v terminologii, trendy výrazy, knižní videorecenze) a do využívání slovní zásoby (slang, zkratky, dětský projev, fráze). Rozebrat téma se jim daří někdy lépe, někdy hůře, z každého textu ale přinejmenším čiší zájem o mateřský jazyk a jeho správné používání. Díky většímu počtu autorů se styly a myšlenky v knize neopakují a témata jsou opravdu různorodá, což je velmi osvěžující. Knížka nemá ambice suplovat příručky spisovné češtiny, přesto ale přináší čtenáři poučení. Co myslíte? To káně nebo ta káně? S. r. o. nebo s.r.o.? PhDr., PhD. nebo Ph.D.? Lajk nebo hejt? Konečně jsem pochopila, co znamená zkratka wtf a aspoň maličko pronikla do mě zcela neznámé herní terminologie. V porozumění výrazům nejmladší generace už příliš nedoufám, ale mám díky Mojí řeči alespoň nějakou představu. Moc mě bavila kapitola o jazykových infekcích (taky tím trpím), zmatečných otázkách, o sportovní (zejména hokejové) terminologii, dobrý byl fejetonek o frázích a lidových rčeních („kdo se směje nejvíc, ten se směje naposled“) nebo text věnovaný substantivům, které vystihují nějakou lidskou vlastnost a začínají na f. 

http://dobracestina.cz/


Některé texty jsou vtipné více, jiné méně, ale v zásadě jde o čtení, které neurazí, spíš potěší. Moje řeč je ideální knížka do tramvaje nebo na krátké začtení se (a zamyšlení ) před usnutím. Jednotlivé texty jsou zpravidla dlouhé 2-3 stránky, celkem je textů 54, knihu doplňují i poměrně zdařilé ilustrace Pavla Reisenauera. Moje řeč určitě není kniha pro každého (co si budeme povídat, většině národa je mateřský jazyk vlastně dost ukradený), ale pokud vás baví čeština a její současná podoba, máte slabost pro fejetony a jazykové hříčky a chcete se i něco málo přiučit, může být tahle kniha celkem dobrým knižním tipem.

Děkuji Neoluxoru za recenzní text. A zde odkaz na stránky spolku Dobrá čeština. 

Hodnocení: 80%


kolektiv autorů: Moje řeč - Fejtónky Dobré češtiny
  • Nakladatel: CPress
  • ISBN: 978-80-264-1273-1, EAN: 9788026412731
  • Ilustrace: Reisenauer, Pavel
  • Popis: 1× kniha, vázaná, 192 stran, 14,8 × 21,1 cm, česky
  • Rok vydání: 2016 (1. vydání)

1 komentář: