pondělí 28. listopadu 2016

Ladislav Smoljak a Zdeněk Svěrák: Filmové komedie I.

Patřím mezi ty, kteří na komediích Svěráka a Smoljaka vyrostli. Asi bych nespočítala, kolikrát jsem viděla Kulový blesk, Samotu u lesa, Vesničku střediskovou, Trhák nebo Marečka. V době mého mládí patřily k tomu nejlepšímu, co se v kině, potažmo v televizi dalo vidět a platí to vlastně dodnes. Pokud při náhodném přepínání natrefím třeba na knihkupce Dalibora Vránu, vím, že mám o program na příští hodinku postaráno. Loni v létě jsem dokonce vyrazila na speciální akci, kde se promítal film  Jáchyme, hoď ho do stroje! – už dlouho jsem neviděla tolik dobře se bavících a hurónsky se smějících se lidí pohromadě. Ano, s bývalým prezidentem Klausem, který označil Marečku, podejte mi pero za „děsivě, děsivě špatný film“ se neshodnu – s ním se ale pravděpodobně neshodnu vůbec v ničem (a líto mi to není).  



S potěšením jsem tedy přivítala, že vychází text, který komedie pánů Svěráka a Smoljaka převádí do podoby knižní. Kniha Filmové komedie I. přináší literární předobrazy celkem pěti komedií:  Jáchyme, hoď ho do stroje!, Marečku, podejte mi pero!, Na samotě u lesa, Vesničko má středisková a Vrchní, prchni! Nejde o přepsaný film, naopak, v této knize najdete i scény, které se do filmů nakonec nevešly, nebo byly natočené v trochu jiné podobě. Přiznávám, že mě to nejprve trochu zaskočilo, přece jen – pokud všechny ty hlášky znáte nazpaměť a při čtení se vám v hlavě přehrává film, vč. doslovných dialogů, nová scéna vás vykolejí. Velmi rychle mě ale právě číhání na neznámé kousky filmu začalo bavit, byť musím uznat, že většinou z konečné podoby filmu vypadly právem. No uznejte, jak by to vypadalo, kdyby inženýr Týfa v podání Petra Nárožného nevylézal  ze sauny, nýbrž šel si vyslechnout mistra Kroupu v montérkách?  A slavná scéna  „Týýý... vypadají!  byla původně taky trochu jiná.


Číst Filmové komedie, to je jako potkávat staré kamarády z dětství nebo si prohlížet stará alba plná fotek. Vzpomínáte na herecké bardy v dobách jejich největší slávy, těšíte se na své oblíbené scény, smějete se nahlas stokrát slyšeným vtipům. Ostatně, jak řekl sám Zdeněk Svěrák: „Humor je kvalita, kterou tenhle národ má, a tím řeší své komplexy, svá neštěstí, svou bezmocnost. Mnohokrát ho zachránil, a proto bychom si jej měli vážit.

Co ke knize dodat? Snad jen to, že mě mrzí, že Filmové komedie nedostanu od Ježíška, protože mi je už nadělilo nakladatelství Cosmopolis (Díky!). Tohle je totiž knížka, která se pod stromeček vyloženě hodíJ





PS: Bonus pro čtenáře: pusťte si Veselé příhody z natáčení, mystifikační pořad, který se řadě výše uvedených filmů věnuje. Najdete v iVysílání nebo na youtube. Anebo si během vánoc některou z komedií Svěráka a Smoljaka pusťte - uvidíte, že se vaše nálada rázem zlepší:-)



Hodnocení: 100%


Ladislav Smoljak a Zdeněk Svěrák:  Filmové komedie I.
  • ·         Nakladatel: Grada
  • ·         ISBN: 978-80-247-5846-6, EAN: 9788024758466
  • ·         Popis: 1× kniha, vázaná, 280 stran, 15 × 21,3 cm, česky
  • ·         Rozměry: 15 × 21,3 cm
  • ·         Rok vydání: 2016 (1. vydání)



1 komentář: